Židovství nemá
žádnou centrální autoritu, jako mají třeba katolíci papeže, a každá komunita je
samosprávnou jednotkou. Autoritou je Tóra a Talmud a lidé, kteří je znají, jsou schopní
je intepretovat a ostatní jejich interpretaci uznávají jako správnou-tedy rabíni, v ideálním případě. A protože co dva židé, to minimálně tři názory, ani
v názoru na intepretace a učení takových velikánů jako byl Rambam (Moše
ben Maimon), Josef Karo nebo relativně nedávno zesnulý Moše Feinstein nepanuje
mezi židy, a to ani těmi ortodoxními, naprostá shoda.
Židovská obec je
řízená správní radou (předsednictvem, výborem, nebo jakkoliv tomu chcete
říkat), která spravuje finance obce, najímá a platí rabína, chazana (kantora),
financuje provoz synagogy, hřbitova a mikve, má-li je, a zajištuje židovské
vzdělávání pro děti. A samozřejmě také pravidelné bohoslužby (a k těm je potřeba, jak už jsem psala jinde-minjan, tedy aby členové obce do synagogy také chodili). Rabín je
zaměstnancem obce a obec tedy vybírá takového rabína, který je názorově blízký
obci. Reformní obec nenajme ultraortodoxního rabína a naopak. Pro základní
fungování obce není ovšem rabín nezbytně nutný a mnoho menších obcí najímá
rabína pouze na významné svátky a nebo jen na částečný úvazek (jako to máme
tady ve Štrasburku). Rabín tradičně zastával funkci toho, kdo interpretoval
Tóru a byl schopný odpovídat na otázky svých souvěrců (často velmi praktické
otázky ohledně kašrutu, rituální čistoty a také řešil spory). Neměla-li obec učitele,
zastával často také tuto funkci, vzdělával děti a i dospělé. V dnešní
době, kdy praktických otázek na kašrut a podobně významně ubylo a civilní spory
řeší soudy, je těžištěm práce rabína hlavně vzdělávání dětí i dospělých,
případně zájemců o konverzi, a sociální práce-navštěvování nemocných a
psychická podpora těm, kdo ji potřebují. V některých komunitách také vedou
bohoslužby, i když tato práce tradičně patří chazanům (kantorům)-tedy někomu,
kdo umí vést bohoslužbu a navíc má hezký hlas, takže je radost ho poslouchat.
Pro lepší představu, co dělá reformní rabín, doporučuju rozhovor s mým
kamarádem Davidem Maxou, který momentálně studuje rabínskou školu v Berlíně
(Maskil 5775-11).
A něco na
odlehčení:
Jedna židovská obec najímá nového rabína na základě
písemného doporučení od jiné židovské obce, v němž stálo: "Rabi
Finkelstein je jako král Šalamoun, jako Mojžíš, jako Bůh sám." Za týden
nato volá předseda obce předsedovi té bývalé rabínovy obce: "Vy prolhanci.
Vy podvodníci. Jak jste mohli dát tomuhle parchantovi takové doporučení?"
"Jaképak lhaní," odpovídá druhý předseda. "Šalamoun měl taky
třista žen. Mojžíš taky koktal. A Bůh se taky nikdy v chrámu neukázal."
Rabíni také
zasedají v rabínských soudech (bejt din), které v dnešní době
řeší hlavně konverze a náboženské
rozvody, košer certifikace a jen výjimečně i civilní spory (ovšem jen za předpokladu, že obě
strany sporu akceptují autoritu bejt dinu, což se nestává). Bejt din obvykle tvoří tři rabíni,
ale je možné udělat bejt din, kde bude jen jeden rabín a dva členové obce,
kteří mají dobré židovské vzdělání.
První věc, kterou
nově vznikající obec musí pořídit, je pozemek pro židovský hřbitov. Řádné
pohřbení mrtvých je důležitá micva a místo posledního odpočinku musí být
majetkem obce (stejně jako Abrahám koupil jeskyni Machpela, aby pohřbil svou
ženu Sáru). Následuje mikve (jako mikve lze použít i některá jezera, moře nebo
řeky, ale v zimě to není úplně nejpohodlnější), která je hlavně
v ortodoxním judaismu stále velmi důležitá. Je-li v místě více
židovských obcí, mohou se samozřejmě dohodnout (a obvykle se dohodnou) na
společném užívání hřbitova a mikve. Teprve poté je budována synagoga, do té
doby se obec schází v nějaké provizorní modlitebně, i kdyby to měl být
obývací pokoj někoho z členů obce. Přesně takhle vznikaly obce
v minulosti a takhle vznikají i dnes. Obce jsou samozřejmě financovány
svými členy. Někde mají příspěvek od státu a někde ne. Tady v Alsasku, kde
na rozdíl od zbytku Francie nebyla provedena odluka církve od státu, dostávají
příspěvek od státu obce, které patří pod konzistoř (instituce vzniklá za
Napoleona). Pod konzistoř patří tradicionalistické a většina ortodoxních obcí,
ale nepatříme pod ni my, jako obec reformní a nepatří tam ani Chabad, jakožto
obec chasidská ortodoxní. Takže od státu nemáme ani euro. A vzhledem
k tomu, že většina naší členské základny není nijak extra bohatá, nevypadá
to, že bychom se v dohledné době zmohli na stavbu vlastní synagogy. Zatím využíváme prostory pronajaté od spřátelených protestantů. Mikve nemáme, jediná reformní je v Paříži a pro účely obce stačí, k pohřbívání používáme židovskou část městského hřbitova. Ale je zajištěná výuka dětí i dospělých, pravidelné bohoslužby, které v době rabínovy nepřítomnosti vede chazan, který je operní zpěvák. A pořád spekulujeme, zda bychom nezvládli rabína platit na plný úvazek...
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire