Pesach je oslavou našeho vyvedení z otroctví, mnoho micvot v Tóře je zdůvodněno větou: "protože jste sami byli otroky v Micrajim", samotné první přikázání se na vyvedení z Egypta odvolává. Zdálo by se tedy, že svoboda je v judaismu naprosto zásadní hodnota, jak je tedy možné, že Tóra otroctví povoluje?
V první řadě je třeba chápat Tóru v kontextu doby, kdy vznikla, a i když se v mnoha ohledech jedná o převratný dokument, nesnaží se o rychlou revoluci, ale umožňuje evoluci, která mívá přeci jen o dost lepší výsledky, než revoluce (ani Řím nebyl postaven za den a Židé taky museli pochodovat 40 let pouští, než byli způsobilí přijít do země zaslíbené). To, že bylo možné za určitých okolností držet otroky ve starověku neznamená, že je žádoucí v tom pokračovat donekonečna. Zejména, když v tom starověku měly zákony ohledně otroctví mnozí mocní a bohatí na háku (hlavně povinné propouštění otroků, jak si stěžují proroci Jeremiáš, Joel a Amos). Jak trefně poznamenává Plautův komentář k Tóře, Tóra chápe otroctví jako realitu své doby, neobhajuje ho, ani jednoznačně neodmítá (i když je na mnoha místech cítit, že autor/autoři Tóry a Bible jako celku měli s existencí otroctví problém). Tóra svými zákony hledá cestu, jak v realitě doby postavení otroků zlepšit. A nikde neříká, že by vlastnění otroků bylo dobré, nebo snad povinné.
Tóra jednoznačně říká, že otrok nepřestává být
člověkem. Pokud někdo zabije otroka, je souzen jako za jakoukoliv jinou
vraždu. Otroci nepracují během šabatu a svátků (to je přímo v desateru).
Uprchlý otrok není vracen svému původnímu majiteli (protože měl určitě
dobrý důvod k útěku). Tóra ovšem rozlišuje dva druhy otroků-židovského a
nežidovského. Židovský otrok je vlastně takový neplacený sluha. Majitel
ho musí po šesti letech služby propustit (pokud by nastal ovšem dřív Jubilejní rok,
musí ho propustit v Jubilejním roce, pokud majitel zemřel, židovský
otrok se také stává svobodným, nemůže být předmětem dědictví), nesmí se k
němu chovat hrubě, musí mu zajistit stejné životní podmínky jako má
sám-jídlo, oblečení, místo ke spaní. Jak trefně poznamenává Talmud v
traktátu Kidušin (20a): "Kdo si koupí hebrejského otroka, kupuje si nad
sebou pána.", česky bychom asi řekli, že si na sebe plete bič. Co se
židovských dívek týče, žena nemůže sama sebe prodat do otroctví, pouze
otec ji může prodat, pokud je mladší 12 let a neobjevily se u ní ještě
známky puberty, a to jako poslední možnost před tím, než dotyčný otec
prodá do otroctví sám sebe. Pro dívku pak platí stejná pravidla jako pro
jiného hebrejského otroka s tou výjimkou, že v okamžiku, kdy se u ní
objeví známky puberty (nebo dosáhne věku 12 let a 1 den) musí ji majitel
buď propustit, nebo se s ní oženit (nebo ji vdát za svého syna) a ona
se tak stane řádnou židovskou manželkou. Z hlediska Tóry je zotročení žida jev nežádoucí a do otroctví se člověk dostal pokud byl tak chudý, že mu nic jiného nezbývalo (nebo nebyl schopný zaplatit náhradu škody pokud něco například ukradl), ale nemělo se jednat o trvalý stav. Úkolem žida je sloužit Bohu nikoliv jinému člověku a je-li člověk otrok, těžko může plnit svoje náboženské povinnosti.
Co se nežidovských otroků týče, ti to měli horší. Tóra
vyžaduje, aby všichni muži v židovském domě byli obřezaní a to včetně
otroků (..."za peníze koupený nebo doma rozený"), aby mohli jíst z Pesachové oběti (toho beránka o kterém jsem mluvila v článku o Sederu), na nežidovského otroka
se nevztahuje šestiletá lhůta ani Jubilejní rok a může být předmětem
dědictví. Pokud by mu majitel ublížil a způsobil trvalou újmu na zdraví
(vyrazil zub, oko...), musí ho propustit na svobodu. Otrok se může z otroctví vyplatit, nebo ho může vyplatit
někdo jiný, nebo ho majitel může propustit z vlastního rozhodnutí.
Otroctví
v židovství vymizelo spolu s tím, jak vymizelo v ostatní společnosti (možná o trochu dřív, ale nemám k tomu reference). V
raném středověku byli židé často obchodníci a někteří obchodovali i s
otroky (mimochodem Praha byla v 10. století významným centrem takového
obchodu), nicméně křesťanští vládci proti tomu brzy začali vydávat
edikty, protože bylo nepřijatelné, aby žid vlastnil křesťanského otroka
(a ještě k tomu ho třeba i obřezal). Co se dovozu otroků do Jižní a Střední
Ameriky týče, někteří conversos (španělští a portugalští židé násilím
konvertovaní ke křesťanství, kteří potají zachovávali některé židovské
zvyky) se obchodu účastnili a nebo byli vlastníky plantáží. Otázkou je,
zda je možné je považovat za židy. V Severní Americe byl podíl židů na
dovozu, obchodování a vlastnění otroků zanedbatelný. Naopak
nezanedbatelný byl jejich podíl v abolicionistickém hnutí (hnutí
žádající zrušení otroctví v USA) a následně v hnutí za práva afroameričanů (například rabi Abraham Joshua Heschel se účastnil s Martinem Lutherem Kingem pochodů za rovná občanská práva).
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire