mercredi 26 octobre 2016

Paraša Berešit (Gen. 1:1-6:8)

První paraša Tóry obsahuje jeden z nejznámějších příběhů celé Bible, totiž příběh stvoření světa, Adama a Evy a hada, co je navedl, aby ochutnali ze stromu poznání. Tento plod je v křesťanské tradici ztotožňován s jablkem (latinská slovní hříčka, malum=jablko, malus=zlo), ale v židovské tradici existují různé názory-od fíku, přes hroznové víno po citrón.
Ale popořádku, Tóra není učebnicí kosmologie, fyziky, chemie, biologie ani žádné jiné exaktní vědy, byť v dávných dobách byl popis stvoření světa takto chápán (a v jistých kruzích je tak chápán dodnes). Tóra popisuje svět z pohledu náboženského, nikoliv vědeckého. A jak říká rabi Sacks, věda se ptá : co? a jak? a náboženství: proč?. A je důležité oba přístupy kombinovat, protože ve chvíli, kdy jeden z nich převládne, máme problém.
Tradice říká, že člověk byl stvořen jen v jednom provedení (t.j. muž a žena), aby nikdo nemohl říkat: "Můj předek byl důležitější, než tvůj." protože všichni pocházíme z Adama a Evy. Tradice také řeší, jak skloubit dva vzájemně si odporující popisy stvoření muže a ženy-v tom prvním (1:27) jsou oba stvořeni zároveň a v tom druhém (2:21-23) je žena stvořena z Adamova žebra (lze ovšem přeložit i jako boku) jako jeho pomocnice a oponentka zároveň (1:18 "Není dobře, aby byl člověk sám, udělám mu pomoc, jakoby proti němu."). Jedním z možných výkladů je, že člověk byl stvořen něco jako hermafrodit a dvě poloviny byly od sebe odděleny. A také, že každý z nás si musí najít svého partnera, aby byl zase kompletním člověkem.
Ale nejvíc fascinující je příběh o tom plodu ze stromu poznání. Křesťanská tradice z něj vyvozuje učení o dědičném hříchu, v židovství však nic takového není, byť se komentátoři shodují, že Adam s Evou zhřešili a nesli si následky, které v určitém smylsu pociťujeme i my (nežijme v ráji). Dovolím si nastínit svoji vlastní intepretaci, která, přiznávám, není úplně tradiční. Adam a Eva byly stvořeni k obrazu Božímu (1:27) a mají tedy svobodnou vůli a schopnost tvořit a rozhodovat se. Ale pořád jsou to jenom lidé a lidé dělají chyby. A každý člověk se musí naučit, jak se se svými chybami vypořádat. A k tomu je právě strom poznání. Bůh řekne člověku, že může jíst z jakéhokoliv stromu v zahradě, kromě tohoto (o stromu života, o kterém se Tóra zmiňuje pár veršů předtím, nepadne ani slovo, prostě ho Bůh někam schová tak, aby ho člověk nenašel). Kdykoliv tohle čtu, nemůžu si nevzpomenout na Obecnou školu a "Neolizujte zábradlí před školou!". Na Adama s Evou to funguje podobně (byť jim k tomu pomůže had, kterého vnímám spíš jako personalizaci jejich vnitřního dialogu). Adam s Evou uplatní svou svobodnou vůli a rozhodnou se ochutnat. Prvním porušením Božího příkazu ale ztratí "nevinnost" a doslova se jim otevřely oči (3:7). Tohle byl přestupek, který byl "plánovaný", to co následuje, je ale opravdová zkouška charakteru, ve které Adam s Evou ostudně selžou, když Adam hodí vinu na Evu a Eva na hada, místo toho, aby řekli: "Promiň, neodolali jsme.". Z mého pohledu nebyli Adam s Evou určeni pro život v zahradě Eden (koneckonců 1:28 říká: Buďte plodní a množte se, naplňte zemi a opanujte ji, podmaňte mořské ryby a nebeské ptactvo a všechnu zvěř lezoucí po zemi!), v zahradě byli jen dokud nepoznali, co to je, udělat rozhodnutí a nést za něj odpovědnost. Jejich hříchem bylo, že se k důsledků nedokázali postavit čelem a proto následují zlořečení (3:15-19). Ale Bůh, i přesto, že se Adam s Evou nezachovali zrovna dobře, je milosrdný a na cestu z ráje jim udělá pořádné oblečení. Verš 3:22 lze pak číst jako ironický povzdech nad tím, že člověk by chtěl být jako Bůh (všemocný a vševědoucí) a přitom není ani schopen odmítnout našeptávání hada a přiznat svoje pochybení.

A tahle nadutost se táhne dál přes Kaina až ke generaci, která skončila potopou a ke stavitelům Babylonské věže. U Kaina bych se ráda ještě na moment zastavila, protože to je příběh z kterého lze vyčíst mnohá poučení: dáváme-li (v tomto případě Bohu, ale myslím, že to platí obecně), měli bychom si dát záležet a dát to nejlepší, co můžeme. (4:3-5). Jsme schopni se ovládnout a zvládnout pokušení hřešit (4:7). Jsme strážci svého bratra (tedy jako lidé máme vůči sobě vzájemně odpovědnost, nemůžeme ignorovat utrpení druhých a tvářit se, že se nás to netýká, 4:9). Kdo zabije člověka, zabije i jeho potomky, které mohl dotyční zplodit a nezplodil (4:10, "Krev tvého bratra ke mně volá ze země!"-krev je v hebrejském originále v množném čísle).

Jak píše Plaut ve svém překladu a komentáři k Tóře: chceme-li z Tóry čerpat poučení pro náš současný život, musíme se zaměřit na to, co Tóra říká o člověku, jeho charakteru, slabostech i silných stránkách, bolestech i nadějích a dalších věcech, které po staletí  neztrácejí na aktuálnosti. A nekoukat na její hrdiny svrchu jen proto, že neměli naši úroveň poznání a kdoví, jestli vůbec žili...

4 commentaires:

  1. Tak tomu rikam odvazny pocin. Klobouk dolu, pokud podobnych pojednani sepisete 54; ono klobouk dolu i kdybyste jich zvladla "pouze" polovinu.

    Koncepce hada "jako personalizace vnitřního dialogu" se mi dost zamlouva, ale nikdy jsem o tom takto nepremyslel. Ma to svou logiku, protoze kazdy, kdo se rozhoduje, takovy dialog sam se sebou vede. Nikdy neni jiste, zda i to nejlepsi rozhodnuti povede nutne k dobremu vysledku.

    "... nebyli Adam s Evou určeni pro život v zahradě Eden." Tezko rici, mozna meli tu zahradu postupne rozsirovat. Po stvoreni bylo vse dokonale, takze tou zahradou docela dobre mohla byt cela zeme. Ovsem to uz spekuluju "over the top."

    Problem obeti Abela a Kaina mi moc jasny neni. Jeden se zabyval "zivocisnou" a druhy "rostlinnou" vyrobou, tak proc by mel byt jeden druh obeti horsi nez ten druhy, pokud oba pracovali poctive. Podle dusledku vsak asi mohl kazdy z nich vedet, jakou obet si Nejvyssi preje.

    Abych ukoncil svuj vstup, zeptam se Vas, jak je v Jidiskajt chapan vyznam verse 1Moj 3: 15. Krestane v tom spatruji prvni zaslibeni toho, ktery ucini konec vseho zla na zemi vcetne jeho puvodce.


    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. k verši 3:15 jsem doma našla jen jeden komentář a to od Rašiho, který se odvolává na midraš (Avot de rabi Natan) a který říká, že had chtěl, aby ze stromu jedl jen Adam a zemřel, aby se on (had) mohl oženit s Evou a pro tuhle záludnost vzniklo mezi hadem a ženou nepřátelství...ale to je jediné, co jsem našla, jinak zjevně tento verš příliš velkou potřebu komentovat v židech nevyvolává...

      Supprimer
  2. Co se oběti Kaina a Abela týče-v textu se říká, že Kain obětoval z plodů země, zatímco Abel z prvorozených svého stáda a z jejich tuku-takže text vážně naznačuje, že si dal víc záležet. Dneska ráno jsem četla v knize Delphine Horvilleur (Comment les rabbins font les enfants) zajímavou interpretaci. Autorka se zaměřila na jména obou bratrů-prvorozený Kain ("získala jsem muže s Hospodinem") je v podstatě takový "polobůh", matčin miláček, o Abelovi (Hevel v hebrejštině, znamená to něco jako pára, opar) se hovoří jen jako o Kainově bratru, jako by byl proti němu nic. Jako by je jejich jména předznamenávala, co přijde. Oběť oba přinesli "na konci dní" což autorka intepretuje jako věk, kdy vyletíme z rodného hnízda a jsme skutečně sami za sebe. Bůh jedná nespravedlivě (nebo alespoň z pohledu Kaina) a přijme pouze oběť mladšího bratra (autorka poznamenává, že vzhledem k tomu, že člověk má svobodnou vůli, je svět nutně nespravedlivý a nedokonalý. Kdyby spravedlivý a dokonalý byl, byla by nám naše svobodná vůle k ničemu. Naším úkolem je používat naši svobodnou vůli tak, aby se jednou svět spravedlivým stal, nebo k tomu alespoň směřval.). Bůh Kainovi vysvětluje, že ta nespravedlnost, která se mu stala, ho může pozitivně transformovat, aby se stal lepším člověkem (a také, že se může vzepřít tomu, co "předznamenávají" jejich jména). Ale Kain to ignoruje...

    Co se verše 3:15 týče, nevím o žádné speciální intepretaci, ale ještě se na to večer podívám a případně doplním.

    RépondreSupprimer
  3. Dekuji za odpovedi a komentare.

    RépondreSupprimer