Toto je draša, kterou Eli napsal pro náš aufruf v Liberci. Já ji přeložila a s jeho svolením publikuji zde na blogu.
Tato paraša,
paraša Mikec, patří do cyklu tří parašijot (Vaješev, Mikec a Vajigaš), které
vyprávějí jeden příběh: příběh Josefa prodaného do otroctví jeho bratry, jeho
život v Egyptě, jeho společenský vzestup a nakonec jeho znovusetkání
s bratry.
Jak jsme četli
minulý týden v paraše Vaješev, Josef byl vsazen do vězení, ale po dvou letech
se faraonovi zdá sen o hubených kravách, které pozřou ty vypasené: A nikdo mu
není schopný jeho sen uspokojivě vyložit, až jeho číšník si vzpomene na svého
bývalého spoluvězně, který uměl vykládat sny. Josef tedy vysvětlí faraonovi
jeho sen: ohlašuje 7 let blahobytu, po kterých přijde 7 let krutého hladu.
Josef hned poradí faraonovi, aby během blahobytu vytvořil dostatečné zásoby a
zachránil tak svoji zemi před totálním rozpadem. Když hladomor skutečně přijde,
Josef je schopný dát potravu nejen obyvatelům faraonovy říše, ale i příchozím
z okolních zemí, zejména jeho vlastním bratrům, které vyslal jejich otec
Jákob.
Josef je
„Hebrejec“, „Ivri“ (Berešit 41:12), který přijal egyptské zvyky, aby mohl
sloužit největší civilizaci své doby, Egyptu. V tomto smyslu je Josef
skutečným prototypem diasporního žida, který se integruje do společnosti, ve
které žije. Josef řídí ekonomiku země a dává obživu všem jejím obyvatelům
v dobách nouze, je soukromým poradcem faraona. Navíc je schopen mu i
vykládat sny a v tomto směru je jakýmsi předchůdcem Freuda! Ale i přes to,
že perfektně splynul s egyptskou společností, nezapomíná na své kořeny:
nezapomene na své bratry, a zejména Benjamina, a nezapomene na svého otce
Jákoba, Izraele. Tóra říká: „Josef hned poznal své
bratry“ (Gen. 42:8) a později: „Jak se má váš
starý otec, o kterém jste mi vyprávěli?“ (Gen. 43:27). Jak ale
poznamenává Nechama Leibowitz na konci svého komentáře k předchozí paraše
Vaješev, pokud Josef nezapomněl tradice, ze kterých vzešel, je to proto, že
Jákob předal Josefovi všechny tradice zděděné od Abrahama. Tak to alespoň učí
rabíni. A podle nich také Josef může žít jako cizinec v cizí zemi, protože
je doslova impregnován tradicí svých předků. A Nechama Leibowitz si na konci
svého komentáře klade otázku, zda je možné aby se někdo, kdo k tradici
přičichl je možná pár let v dětství během vzdělávacích kurzů pro malé
děti, neztratil v většinově nežidovské společnosti, ve které žije? Pro ni,
nepochybně, je odpověď záporná. Z čehož plyne, že studium je důležité a nepostradatelné
v každém věku, protože umožňuje židům neztratit svou identitu a zároveň
být součástí nežidovské společnosti.
Josef tedy
představuje možnost plnohodnotného života mezi ostatními národy, možnost se
naplno účastnit politického, ekonomického, sociálního, kulturního a
intelektuálního života bez ztráty vlastní židovské identity, pod podmínkou, že
k nepřerušíme naše vazby k tradici. A když už jsme zmínili Josefa
jako vykladače faraonových snů, můžeme vzpomenout krásnou knihu Josefa Chaima
Jerušalmiho (další Josef!) Freudův Mojžíš: Judaismus konečný a nekonečný (vyšlo
i v češtině), věnovanou vztahu Freuda k židovství, kde Jerušalmi
cituje Freudův výrok z roku 1925: „Mohu říci, že židovské náboženství je
mi vzdálené stejně jako všechna ostatní náboženství...Nicméně, vždy jsem cítil
silnou sounáležitost k mému lidu a tu jsem také vždy kultivoval u svých
dětí. Všichni jsme zůstali židy.“
Paraša Mikec je
obvykle čtena během svátku Chanuka a tento souběh je zajímavý, neboť během
Chanuky oslavujeme také věrnost židů jejich tradici a identitě. Malá lahvička
oleje, zázrakem neotevřená a neznesvěcená, kterou Makabejci nalezli
v Chrámu symbolizuje zachování
židovské identity. Na druhé straně ale svíčky zapalujeme na chanukíji umístěné
v okně našeho domova, tedy na hranici mezi naší židovskou identitou a
světem, ve kterém žijeme a zázrak nepřipomínáme jen sobě ale i všem
kolemjdoucím, židům i nežidům.
Spojením paraši
Mikec a svátku Chanuka tak vzniká silné poselství o nutnosti uchování židovské
identity a zároveň plného zapojení do světa kolem nás ať už žijeme kdekoliv.
Šabat šalom!
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire