lundi 15 mai 2017

Jak si ušít talit

Normálně moc "kutících" příspěvků nepublikuju (narozdíl třeba od Lo ba-šamajim), ale tohle si prostě nemůžu nechat pro sebe (dobře, přiznávám, chci se taky tak trochu pochlubit...ach jo).
Je samozřejmě otázka, proč by si někdo měl šít talit (talit gadol), když je tak ohromná nabídka talitů různých materiálů a barev...mě k tomu nápadu přivedla jedna paní od nás z komunity, která už sobě a svým dcerám několik talitů ušila a také touha mít speciální talit na Vysoké svátky. Pak jsem mrkla na internet (sem a sem) a pustila se do toho. Je potřeba ovšem pamatovat na několik drobných detailů:

materiál: Tóra zakazuje míchání vlny a lnu (šatnez) a cicit (třásně), které dělají talit talitem jsou vlněné. Takže i když existují ojedinělé názory, že by látka talitu mohla být lněná a cicit vlněné, protože nedojde ke spředení obou typů vláken, neriskovala bych to. Takže látka může být vlněná, bavlněná, hedvábná nebo umělá (nebo směs), ale ne lněná ani směs se lnem. Já jsem se rozhodla pro hedvábí-serž a dupion (na ataru).

rozměry: ideální je asi vzít rozměr talitu, který už člověk doma má a nebo se inspirovat rozměry u prodejce, třeba tady. Já jsem zvolila rozměr talitu, který používám běžně, tedy 80 x 180 cm. Rozměry se liší podle výšky nositele a také podle způsobu nošení.

cicit: cicit je třeba koupit, já je koupila v místním židovském knihkupectví (kde prodávají i veškerá judaika), dají se sehnat tlusté a tenké, s modrým vláknem nebo bez. Já jsem použila tlusté bez modrého vlákna. Modré vlákno (techelet) je součástí biblického příkazu ohledně cicit, nicméně modrá barva pocházela z nějakého zcela speciálního druhu mořzkého plže (chilazon), kterého nejsem schopni už zhruba 1500 let identifikovat a tak židé normálně nosí jen bílé cicit. Ale v posledních letech se zase cicit s techelet objevují, nevím, čím přesně jsou barveny, myslím, že existuje víc možností...
Cicit je potřeba správně uvázat, já jsem postupovala podle tohoto návodu.


Nejdřív jsem rozložila látku a okopírovala rozměr mého současného talitu a látku obroubila na stroji:






Pak bylo potřeba nastříhat ozdobné pruhy, zpevnění části, kde budou uvázány cicit a ataru:




Obrubování všech částí jsem udělala na stroji a dlouhé pruhy po stranách jsem na stroji i přišila, zpevnění rohů a ataru jsem následně přišila v ruce, můj stroj občas trpí záchvaty zakusování látky a nechtěla jsem to riskovat. Mimochodem, hedvábí je bestie klouzavá, takže pokud se u šití chcete věnovat zbožnému rozjímání, nešijte z hedvábí...


Když bylo vše přišito, udělala jsem otvory na cicit. Otvory jsou ve čtyřech zpevněných rozích a nesmí být příliš velké, cicit by v nich neměly "plavat". Otvory by také měly být 5 cm od obou okrajů. Otvor vyrobíme jednoduše-do určeného místa zapíchneme malé nůžky, prostřihneme malý otvor a pak obšijeme. Při protahování cicit otvorem si buď pomůžeme vlásenkou, jako na videu, nebo tenkým háčkem.



Při vázání cicit jsem si roh zatížila knihami (díky patří rabimu Telushkinovi a rabimu Cherlowovi), v levé ruce držela třásně a pravou rukou ovíjela. Čtyři třásně, na kterých dělá pán na videu provizorní uzel jsem secvakla sponkou, je to jednodušší než provizorní uzel a taky přehlednější. Mimochodem, to "lešem mizva cicit" znamená za účelem micvy (ohledně) cicit a je to vyjádření, že nemotáme jen tak nějaké uzly, ale vážeme cicit a plníme tak micvu. Počty obtočení (7-8-11-13) dlouhého vlákna mají také svou symboliku, jejich součet je 39, což je numerická hodnota Adonaj echad (Hospodin je jeden). Také numerická hodnota slova cicit je 600, k tomu připočteme 5 dvojitých uzlů a 8 vlákenm které nám čouhají a máme 613-celkový počet micvot. A cicit máme podle Tóry nosit právě proto, abychom si micvot stále připomínali!

Při vázání cicit je nutné několikrát překontrolovat, zda máme správný počet obtočení, zda nemáme někde nějakou půl otáčku navíc nebo nám jedna otáčka nechybí. Pravidlem je, že když se vám začne zdát, že už vám to jde skoro samo, najednou zjistíte, že vám chybí otáčka...Je jedno, zda otáčíte po nebo proti směru hodinových ručiček, je ale dobré si vybrat jeden směr a toho se držet...




A takhle to vypadá po dokončení... :-) Na Roš ha-šana bude mít premiéru...







2 commentaires: