Dámy a pánové, drazí přátelé,
jménem celé komunity i vás dovoluji
přivítat v synagoze Štrasburské Židovské Liberální Unie
(UJLS). Někteří z vás jsou zde poprvé, ostatní se již
zúčastnili bohoslužby, kulturních akcí nebo aktivit spojených
s mezináboženským dialogem. UJLS byla založena na počátku 90.let je jedinou neortodoxní židovskou komunitou v metropolitním regionu Grand Est. Sdružuje zhruba 80 rodin a nabízí pravidelné
šabatové bohoslužby, oslavy židovských svátků a umožňuje
svým členům praktikovat judaismus v souladu s hodnotami, které
uplatňujeme v civilním životě-rovnoprávnosti a pluralitě.
Organizujeme kurzy Talmud-Tóry pro děti a kurzy židovské
filozofie pro dospělé, ale také konference a koncerty, protože se
domníváme, že židovství je také kultura a neredukuje se na
čtyři amot halachy, židovského práva (Berachot 8a). Předávání židovství
a židovské identity dalším generacím je naší prioritou,
židovské identity, která je pevně svázána s našimi tradicemi a
historií a zároveň otevřená světu a jeho vývoji.
Přestože členové UJLS pocházejí z
rodin s rozmanitým vztahem k náboženské tradici, UJLS není
komunitou vykořeněnou a bez tradic a počítá se mezi dědice
tradic alsaského a německého judaismu. Máme to štěstí, že
našimi členy jsou talentovaní muzikanti-Philippe Kahn, Hector
Sabo a Stephane Seban, kteří podle svých možností přispívají
k liturgii naší komunity. Všichni jsou velkými fanoušky židovské liturgie pocházející z oblasti Porýní a díky nim můžeme těmto
melodiím naslouchat zejména během svátků. Hudba v tomto ohledu
tvoří, jak řekl při svém rozloučení rabi Berkowitz, „duši“
naší komunity.
Liberální židovství se zrodilo v
Německu na počátku 19.století, ve stopách Haskaly, židovského
osvícenství. Následně se rozvinulo ve střední Evropě a ve
Spojených státech, kde je dnes dominantním proudem. První
francouzská liberální komunita byla založena v roce 1907 v Paříži
v Koperníkově ulici. Liberální židovství zdůrazňuje
evolutivní a dynamický charakter halachy, židovského práva, a
klade důraz na její etický rozměr. Liberální židovství trvá
na důležitosti dodržování tradic a rituálů, ale je na
zodpovědnosti každého, jak se k této části židovské tradice
postaví. Inspirován sociální a etickou vizí proroků, liberální
judaismus zdůrazňuje důležitost „tikun olam“ aktivní účastí
člověka na nápravě světa. Naše bohoslužby jsou vedeny v
hebrejštině, některé pasáže jsou ovšem čteny francouzsky,
abychom usnadnili porozumění textu. Při studiu Tóry bere
liberální židovství v potaz i historii, archeologii a filologii a
jejich objevy, které podle nás mohou obohatit tradiční židovské
studium. Liberální židovství se sestává, k obrazu židovství
samotného, současně z rozchodu s tradicí a zároveň s její
kontinuitou.
Dnes jsme se tu sešli při výjimečné
události v naší komunitě-oficiálního uvedení do funkce rabínky
Birgit Klein, Rabbinerin Professor Doktor, profesorky na Hochschule
fur Judische Studien v Heidelbergu, která nahradila rabína Stephena
Berkowitze, který se odstěhoval do Barcelony. Jako v každé jiné
komunitě, výměna rabína je významnou událostí. Nový rabín
vždy přinese jiný pohled a praxi, kterou je potřeba skloubit s
vizí komunity a jejím fungováním. Ale jak jistě víte, jde o
výjimečnou událost i proto, že naším novým rabínem je žena.
Jistě, ordinace žen-rabínek není žádnou horkou novinkou. První
rabínka, Regina Jonas, zavražděná v Osvětimi 1944, byla
ordinována v roce 1935. Po Regině Jonas bylo nutné čekat až do
roku 1972, kdy liberální židovský seminář v USA ordinoval Sally
Priesand. Konzervativní seminář ordinoval první ženu v roce 1985
a v roce 2005 získala ortodoxní smichu Sara Hurwitz. Zejména v USA
a v Izraeli se situace rychle vyvíjí.
Nicméně ve Francii nejsou
ženy-rabínky příliš početné a Birgit je teprve čtvrtou
rabínkou, která vede židovskou komunitu, po Pauline Bebe, Delphine
Horvilleur a Floriane Chinski. V rámci rámci francouzského
liberálního židovství se tedy jedná o výjimečnou událost, tím
spíš, že UJLS je jedinou komunitou mimo Paříž a navíc v Alsasku, která má
ženu-rabínku. Ale jak už jsem leckde vysvětloval, pohlaví rabína
pro nás nebylo určujícím kritériem při výběru, shrnul bych to
takto: najali jsme rabína a tento rabín je žena. Pro nás jsou
důležité osobní kvality rabína, jeho/její schopnost učit,
vysvětlovat halachu a být průvodcem židovské spirituality a
náboženské praxe.
Jak asi víte, dnes (neděle 17.12.)
zapalujeme šestou svíčku na chanukíji. Chanuka připomíná
vítězství Makabejských v roce 165 před občanským letopočtem
nad Antiochem IV. Epifanem, syrským králem, který se snažil vnutit
židům helénskou kulturu a zakázat praktikování judaismu. V roce
165 oddíly Makabejských osvobodily Jeruzalém a znovu zasvětily
Chrám, který byl znesvěcen. Tradice učí, že při zasvěcení
Chrámu nebylo k dispozici víc než jedna lahvička čistého oleje
k zapálení menory, chrámového svícnu. Podle tradice ale
lahvička, která by normálně stačila pouze na jeden den,
vystačila na celých osm dní. Tento zázrak si každý rok
připomínáme zapalováním svíček na chanukíji, chanukovém
svícnu.
Svátek Chanuka tak tradičně zahrnuje
jak naději, jak napsal Emanuel Levinas „naději, která osvětluje
život i když není důvod doufat“, tak zachování a pokračování
židovské tradice. Proto se také jedná o svátek zaměřený na
děti, které ztělesňují budoucnost této tradice.
Pro liberální židovství jako je to
naše, je Chanuka důležitým svátkem i proto, že nás nutí se
zamýšlet nad vztahem naší židovské identity a naším vztahem k
většinové kultuře, která je v příběhu Chanuky ztělesněna
řeckou kulturou. Přesněji řečeno, naše židovství, jak ho chceme
žít, se nachází přesně na rozhraní mezi tradicí, kterou jsme
zdědili a kterou chceme předávat dál a dnešním světem, ve
kterém žijeme, pracujeme a angažujeme se. Zvykem je zapalovat
chanukíje v blízkosti oken a stvrdit tak veřejně chanukový
zázrak. Okno je hranice, prostor dělící domov, intimitu rodiny, a
ulici, tedy veřejný prostor. Chanukíja zůstává uvnitř domova,
ale její světlo je viditelné z vnějšku, z veřejného prostoru.
A takto my chápeme i naši tradici.
Dva základní texty které popisují
povstání Makabejských proti Seleukovcům jsou první a druhá
kniha Makabejských, které ovšem nebyla zahrnuta našimi rabíny do
biblického kánonu, ale které patří do kánonu křesťanského.
Někteří se domnívají, že rabíni hledali způsob, jak
relativizovat důležitost vojenského vítězství Makabejských,
jak říká například nápis na Velké synagoze ve Štrasburku
„Nikoliv vojskem, nikoliv silou, ale jedině mým duchem!“
(Zacharjáš 4:6). Podle jiných, Hasmonejci, tedy
Makabejští, poté, co se dostali k moci, podlehli korupci a rabíni
tak hledali způsob, jak zmenšit jejich roli v chanukovém příběhu
a zaměřili tak svou pozornost na zázrak malé lahvičky oleje. Ať
už to bylo jakkoliv, odmítnutí zahrnout knihy Makabejských do
židovského biblického kánonu je možné interpretovat takto:
ačkoliv je Chanuka svátek, který oslavuje židovskou vydělenost a jinakost, chceme-li si přečíst texty, vztahující se k
tomuto svátku, musíme hledat v křesťanském kánonu, kde byly
zachovány. Jako bychom se museli nejprve vydat k druhým, abychom se
mohli oklikou vrátit k sobě samým. V momentě, kdy oslavujeme svou
jinakost a vydělenost, kterou chceme uchovat a předat dalším
generacím, jsme ponoukáni, abychom se neotáčeli zády k těm, kdo jsou jiní než my, jedině tak můžeme porozumět sobě samým. Toto sdílení
má etický rozměr a odkazuje na dialog, který je judaismu vlastní.
Každopádně přítomnost vás, zástupců města, představitelů
různých náboženství, členů komunity i jejích přátel
potvrzuje, že se nám daří skloubit věrnost našim tradicím s
otevřeností světu.
UJLS má dnes téměř 25 let. To je
velmi málo, srovnáme-li to s 3000 let židovské historie, nebo i s
200 lety existence liberálního židovství. Ale i tak je to
nezanedbatelná doba. Existence naší komunity by nebyla možná a
nemohla by pokračovat bez zájmu a nasazení jejích členů a
zejména členů správní rady. Každý z nich se podílí podle
svých možností na jejím chodu, ať už se jedná o liturgii, logistiku,
účetnictví nebo asistenci rodinám našich členů v radostných i
těžkých chvílích. Protože existence naší komunity nemá jiný
smysl, než umožnit jejím členům žít židovský život v
souladu s našimi hodnotami. Nechci ale ani opomenout poděkovat
členům i přátelům komunity, kteří přispěchají, je-li
potřeba minjan, kteří se účastní bohoslužeb a kteří šíří
povědomí o naší komunitě. Jak jsem se již zmínil, Chanuka je
svátek zaměřený na děti, které jsou pokračovateli naší
tradice a proto bych také rád poděloval našem dvěma učitelům
Talmud-Tóry: Ruth Brun a Isaacovi Debache.
Na závěr bych vás tedy požádal,
abyste ke mně připojili a přivítali jsme naši novou rabínku
Birgit Klein. Vítejte, Chanuka sameach a vše nejlepší do nového
občanského roku.
Děkuji vám.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire