V naší paraše Mecora
se můžeme dočíst o problémech pohlavní čistoty mužů i žen,
ale i o člověku, kterého postihl caraat a stal se z něj
mecora. Už minulý týden jsme si říkali, že v tom
postižení se už od talmudických dob nevidí jen „malomocenství“
jako nějaký pouze medicínský problém, ale že jde o takovou
věčně aktuální záležitost duchovní a morální čistoty.
A tady je tou nejdůležitější
asociací spojení s takým tím běžně se vyskytujícím
hříchem „zlého jazyka“ = lašon ha-ra. V Talmudu
se slova z našeho čtení (Vajikra 14,2) „Zot
tihje torat mecora“ interpretují jako „zot tihje torato
šel moci šem ra“, čili právo, týkající se ne
malomocného, ale rozšiřujícího se zlého slova. I Raši, náš
nejznámější a nejdůležitější komentátor Tóry i Talmudu,
který tak často upřednostňuje doslovné interpretace textu, tady
jasně mluví o „malomocenství“ jako o trestu za zlý
jazyk . To proto se při očišťování z malomocenství
vyžaduje oběť z ptačí říše, protože ti ptáci stále
cvrlikají, jakoby stále brebentili, tak jako někteří lidé.
Nechama Leibowitz zase připomíná,
že to zavržení „zlého jazyka“, čili všech lží, pomluv a
všelijakých nactiutrhání se objevuje mnohokrát v žalmech i
u proroků. Jeremjáš (9,7) například říká: „Šíp,
který zabíjí, je jejich jazyk…“ To přirovnání ukazuje mimo
jiné na ten problém, že když už je ten šíp jednou vystřelen,
těžko ho může někdo zadržet, i kdyby to dotyčného najednou
zamrzelo a chtěl to vrátit. A nedávno jsem četl taky jeden
citát, který by se zase hodil k té rychlosti šípu: Lež
oběhne půl zeměkoule ještě dřív, než si pravda obuje boty. Ty
následky jsou prostě rychlé a nevratně devastující.
Na lžích a sprostotě jsou ostatně
založeny i dnešní trollí farmy, které mají svými jedy zahltit
internetové diskuze a rozmlžit hranici mezi pravdou a lží. Je
více než výmluvné, že si je vydržují nedemokratické režimy a
nebo všehoschopní oligarchové. To dokáže otrávit a změnit
klima ve společnosti. Ale když si člověk v takové „diskuzi“
spočítá ty, které nezajímají žádná fakta a jsou jen útoční
a sprostí, dostane se nejspíš dost blízko k číslu takových
najatých trollů. A taky lidí, kteří využívají anonymity a
léčí si tak své frustace. To jsou ale lidé, kteří nejsou
zodpovědní za dodržování přikázání tak, jako Židé, tak si
s tím asi hlavu vůbec nelámou. Ti, kteří jsou ale
zavázáni k tomu přikázání dodržovat, mohou očekávat jak
odměnu, tak i případný trest za jejich nedodržování. A
v případě caraat to tak platilo, přinejmenším do
doby II. Chrámu.
Člověk ale nemusí být zrovna
součástí organizované trollí farmy, známe to i z našeho
prostředí. Obyčejná ješitnost a zneuznaná ctižádostivost
dokáže taky vyplodit bohatou úrodu lašon ha-ra. Takový
mecora byl dříve dobře identifikovatelný díky postižení
caraat. Dnes to máme složitější. Ale pravda, i když je
zdánlivě pozadu a pokulhává za tou raketovou rychlostí lži,
tak má prostě svoji stálou hodnotu, která časem spíše nabývá-
zatímco lež je čím dál otravnější a bezvýznamnější.
A ten mecora, který šířil
lži,měl být potupně přiveden ke knězi a ten mu uložil
karanténu, izolaci od ostatních lidí jako trest. Aby měl čas
na přemýšlení, jestli mu to stálo za to, a aby toho zalitoval.
To se dá dnes přirovnat třeba k tomu, že si z přátel
na facebooku, které nemám zrovna po ruce, vymažu někoho, o kom
vím, že se ze zlé vůle, vědomě dopouštěl lží. Dokud to
dotyčnému nedojde a nebude litovat, do té doby o takové
nanicovaté přátelství stát nebudu. Je to trochu virtuální
řešení, na dálku, ale odpovídá to v podstatě tomu vyobcování
ze společenství, tak jako kdysi.
Ještě jedna zajímavá věc je
zmíněna v dnešní paraše: rána malomocenství na
domě (Vajikra 14,34). Většina těch klasických
komentátorů je přesvědčena, že tu nejde o nějaký přírodní
úkaz, něco jako plíseň, ale o nadpřirozený jev, div, který měl
být znamením toho, že se tu děje něco nekalého. Taková jasná
znamení už dávno nedostáváme. Dokonce někteří říkají, že
takový dům ani nikdy neexistoval, že to bylo zapsáno pouze pro
výstrahu, jako napomenutí. Ať je to jak chce, je v tomto
ohledu zajímavé to, co učil Alšich v šestnáctém století
v Safedu. Vždy je nutné začínat od sebe a člověk má být
pozorný a schopný sebereflexe. A proto on připomínal, že přesně
jako ta rána malomocenství, tak i morální úpadek začíná od
drobných, sotva postřehnutelných pochybení, malých flíčků na
čistém štítě, které je třeba zarazit co nejdříve...
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire