Když
se řekne parašat Balak, většině
z nás se hned vybaví mluvící Bileámova oslice. Proslulý věštec, pozvaný a
dobře zaplacený Moabity, aby proklel Izrael, tu svou cestu absolvuje na své
oslici. Když jí ovšem cestu zastoupí anděl, kterého zpočátku vidí jenom ona,
začne jí trestat holí. A v tu chvíli se ona otočí a říká mu: „Co jsem ti
udělala, že mě již potřetí biješ?“ (Bemidbar
22,28) A teprve po tomhle překvapivém oslovení je Bileám taky schopen
vidět anděla a zděsí se, protože mu tak konečně naplno dochází, že se skutečně
protiví samotnému Bohu.
Ta
scénka je kouzelná a jaksi pohádková. Jako by byla nahrávkou na smeč pro
všechny posměváčky a skeptiky. Taková hloupost, mluvící zvíře, s tím na
nás nechoďte, pchá! A nám zůstává otázka, jestli se dá takový text brát vážně
a zároveň ne naivně. Když něco takového říká Tóra, stojí to za pokus. A
nebudeme v tom sami, většinu cest už před námi prošlapali tradiční
komentátoři.
Jako
první nápad se nabízí to, že nešlo o skutečnou událost, ale o nějakou prorockou
vizi, možná ve spánku. S tím
přišel už Saadja a Maimonides. A jak na to přišli? Bileám měl jet
s velkým průvodem a přitom při té rozmluvě s oslicí se zdá, že je
úplně sám.
Další
možností je taky vlastně popření doslovného chápání textu. Biblický popis je
literatura a dělo se něco daleko obvyklejšího. Pouze samotný Bileám to bral
jako zjevení. Možná oslice jen něco
zamručela, zahýkala a postavila si hlavu a dál nešla. U oslů nic až tak
výjimečného. Ale Bileám to přijal tak, jaký byl zrovna stav jeho ducha- stále
si v hlavě rozebíral situaci, do které se dostal a nebyl s ní
zajedno. Sám věděl moc dobře, že proklínat Izrael nemá. A v tom hlubokém
zamyšlení tu situaci „slyšel“ a „viděl“ přesně takhle. Ale byl by to snad menší
zázrak?
No a
tou třetí možností je přijetí skutečnosti, že tu šlo o opravdový zázrak se vším
všudy, čili že se odehrálo něco, co se
běžně neděje a proto nám to připadá divné. Tradice ty zázraky taky bere jako
vybočení z běžného fungování přírodních zákonů. Proto taky talmudický
traktát Pirkej Avot zařazuje mluvící
Bileámovu oslici do zvláštní kategorie věcí, které byly stvořeny za soumraku,
v předvečer úplně prvního šabatu. Na tenhle způsob, celkem moderně, to
chápal už Maimonides. V přírodních zákonech mohou být ukryty potenciální
možnosti výjimečných událostí. Ostatně, kdo by tyto zákony měl znát lépe, než
Stvořitel, že? A vědci, kteří jsou pokorní, to většinou chápou nejlíp. Za
každou jejich vyřešenou záležitostí se vyrojí
zase jen další spousty otázek.
Ale od takového teoretického
připuštění „zázraku“ k mluvící oslici, je přece jen pěkný kus
cesty. A tak je na každém z nás, jakou možnost chápání si vybereme jako
ten svůj náhled, se kterým jsme schopni se ztotožnit.
Ostatně, samotný příběh v Tóře je vždy nositelem myšlenky, poslání. A
tady se nejspíš shodneme všichni. Je to komický příběh pro zasmání. Největší
věštec široko daleko nevidí to, co vidí oslice, na které sedí. Na Izrael neplatí kouzla
a čáry, nemá žádný smysl se jim věnovat, natož se jich obávat. V dnešní paraše se přímo můžeme dočíst: „Proti
Jákobovi není zaklínadla, proti Izraeli není věštby!“ (Bemidbar
23,23) Hezky stručně to shrnuje Lévinas: Judaismus odčaroval svět.
Druhou
rovinou je selhání samotného Bileáma.
Měl určitě talent v tom, jak působit na lidi, uměl být vlivný a
svou činností mohl někoho vynést nahoru a získat mu moc a širokou podporu,
anebo ho naopak svrhnout dolů. Dá se to přirovnat k dnešním kouzelníkům
z mediální sféry. Mohou vytvořit naprosto fiktivní obraz o někom například
z politické scény. Tihle manipulátoři mají schopnost vytvořit naprosto
zavádějící obraz schopného, poctivého člověka, se kterým bude konečně
dobře… Že jejich talentu chtějí využívat
ti mocní je pochopitelné, přirozené. Bez
nich by tu najednou stáli jako ten pohádkový císař v oněch
příslovečných nových šatech. A tak si je
taky ti mocní patřičně hýčkají, tak jako Bileáma. A pak to tedy do jisté míry
závisí na vnitřní integritě, poctivosti takových novodobých mágů- komu, nebo
čemu ještě chtějí sloužit. Na Bileámovi bylo taky vidět, že se to v něm
vnitřně pere. Jak dlouho bude za pěkně tučnou odměnu sloužit něčemu, s čím
má sám veliký problém? I každý novodobý Bileám může skončit jako ta komická
figurka, které musí tu nezkreslenou pravdu napovědět tažné zvíře, mluvíci
oslice… A na každém z nás zase je, abychom takový iluzorní , magický svět
„odčarovali“,abychom byli schopní vidět střízlivá fakta a ne dojmy . Pravdu
- a podle ní se zařídili.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire