Paraša Tecave navazuje na minulou parašu Truma, která mluvila o budováni toho přenosného Chrámu – Miškanu. Dnes to bude o kněžích – kohanim. Jak už bylo řečeno, Chrám už dnes nestojí, kněží v nich neslouží. Ale protože celému tématu je věnováno desetkrát tolik veršů než celému stvoření světa, moudří v nich vždycky hledali symbolický význam, platný i dnes.
O
obětech, které byly předkládány v Chrámu, v dnešní paraše čteme: „Veze
hadavar ašer taase“ = „Toto pak s nimi udělej“ (Šemot 29,1).
A rabi Bechaje píše: Proč se tu používá slovo „davar“ („věc“)? Má nám to ukázat, že po zničení Chrámu, když už nebylo možné přinášet
oběti, by místo nich mohl Bůh přijmout slova modlitby. Slovo „davar“ má
totiž stejný slovní kořen jako slovo „dibur“ – mluvená slova modlitby,
která dnes nahrazují ty dávné oběti.
Ve
sbírce midrašů Cena Urena se krásně vykládají i další věci. Na náprsníku
velekněze bylo umístěno dvanáct drahých kamenů. Každý byl jiného druhu a každý
z nich představoval jeden kmen Izraele a byl reakcí na jejich chování
v důležitých okamžicích. Nikdo z nás dopředu neví, jaký okamžik bude pro
nás klíčový, abychom se v něm zachovali opravdu dobře, protože třeba právě
tak si nás budou pamatovat ti, co přijdou po nás. Ta stopa po nás zkamení do
pěkného nebo odporného kamene. Proto je tak důležitá stálost ve službě a
zodpovědnost. My z Chrámu známe většinou jen povinnosti velekněze – kohen gadol. Jakým způsobem on se připravoval například na Jom kipur, Den
smíření. Jakým způsobem se očišťoval pro tuto jedinečnou službu a stejně se
mohlo stát, že se během noci nevědomky znečistil a muset být nahrazen prvním
nebo druhým náhradníkem. Musela tu panovat neuvěřitelná zodpovědnost. Ti lidé
raději ani nespali. Trochu mi to připomíná kosmonauty a jejich případné
náhradníky před startem kosmické mise.
Příliš
se přitom nepamatuje na ty běžné kohanim - kněze, kteří tam také vykonávali
svou běžnou službu. Měli přísně dané instrukce a museli dbát na svoji duchovní
čistotu. Střídali se ve svých službách na směny, všechno muselo vždycky
dokonale fungovat. A midraše se zamýšlejí nad jejich fyzickou a zdravotní
kondicí. V létě v zimě vykonávali svoji službu naboso, v jedné
košili. Často se ponořovali během jejich služeb do studené vody. A byli fit.
To, co je dneska módní záležitostí- otužilost, otužování, to byl jejich denní
chleba. I u nás v Hrádku znám ženy statečné, které i v zimě směřují
k vodní nádrži Kristýna, v batohu sekeru, aby si v ledu vysekaly
díru a mohly se občerstvit v třeskutě studené vodě… Nevědomky tak
napodobují naše kohanim - všechna
čest, kam se hrabu.
V dnešní covidové době je to dobrá inspirace, jak se stát
odolnějším. A to fyzicky i duševně. Dalším takovým činem by mohlo být i takové
vyladění, kterým bylo pro Levíty čtení žalmů. Dnes bijí na poplach všichni psychologové a
psychiatři, že se lidé v nové, nezvyklé situaci hroutí, protože se bortí
jejich jistoty a nejsou si jistí co bude dál. Jak tedy na to šli Levíté? Každý
den týdne četli jiný žalm.
Prvního dne četli žalm 24: „ladonaj
haarec umloa“ = „Hospodinova je země se vším, co je na ní…“ – protože země
byla stvořena prvního dne.
Druhý
den přednesli 48. žalm: „Šir mizmor livnej Korach“ = „Píseň chvály pro
syny Koracha“- protože to byli Levíté, kteří byli od ostatních Izraelců
odděleni Bohem, stejně tak, jako druhý den stvoření Bůh oddělil vodu Země od
vod nebeských, které jsou k Němu blíž.
Třetí
den v týdnu řekli žalm 82: „bekerev elohim jišpot“ = „vykoná soud
mezi soudci“ – protože třetího dne Bůh stvořil ovoce, kterým bude soudit
člověka, ovoce, které bude jíst a které způsobí jeho vyhnání z Edenu.
Čtvrtého dne v týdnu řekli žalm 94: „el nekomot adonaj“ =
„Hospodin kraluje“ – protože trestá ty, kdo uctívají slunce a měsíc, které byly
stvořeny v tomto dni.
Pátého
dne v týdnu říkali žalm 81: „harninu
lelohim uzenu“ = „Plesejte
Bohu, naší síle.“ V tomto žalmu je Bůh nazýván „hamaalcha meerec
micrajim“ = „ten, který tě vyvedl z egyptské země“ (verš 11),
z rukou faraona. Faraon je přirovnávám k velké rybě, která byla
stvořena pátý den.
Šestý
den v týdnu říkali žalm 93: „adonaj malach geut laveš“ = „Hospodin
kraluje! Oděl se důstojností“ – jako člověk, který byl stvořen šestého dne
k Božímu obrazu. Když je člověk spravedlivý, vládne nad všemi stvořeními
světa.
O
šabatu říkali Levíté nám dobře známý žalm 92: „Mizmor šir lejom hašabat“
= „Píseň ke dni odpočinku. Bůh o šabatu odpočívá a my bychom si taky měl
odpočinout.
Takže to
byl takový návrh podle midraše. Schválně zkusme to, nalaďme se každý den toho
příštího týdne příslušným žalmem, případně zkuste i studenou, nebo chladnější
sprchu. A o příštím šábesu si povíme, jestli se i přes tu nekončící pandemii
necítíme přece jen líp.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire