Ze dvou spojených parašot Vajakhel a Pekudej jsem si vybral téma dávání. V našem textu se koná sbírka pro Svatyni. Mojžíš oslovuje lid: „Vezměte od vás příspěvek Hospodinu: zlato, stříbro a měď“ (35,5). Ta slova „od vás“ znamenají, že se nemělo čekat, až se ti bohatší rozhoupají a pokryjí ze svých prostředků tuto potřebu. Spíše to znamená, že každý by měl přispět – podle toho, jaké jsou teď jeho možnosti.
„Každý
ať ze srdce dobrovolně přinese jako Hospodinovu oběť“ (35,5). Toldot Jicchak
se ptá: Proč Mojžíš přikázal, aby oni sami přinesli dary a ne aby je od nich
někdo vybral? Odpovědí je, že Mojžíš měl skutečně v plánu jmenovat lidi,
kteří by chodili dům od domu (stan od stanu) a vybírali, co jim lidé dají. Ale
když sami přinesli své zlato k odlití telete, řekl: „Protože vy sami jste
přinesli zlato na tele, je na vás, abyste přinesli příspěvek pro Miškan.
A to pak bude sloužit jako odčinění za hřích odlití telete.
Zlato
je někdy bráno jako takový symbol luxusu, bez kterého se mohou lidé obejít.
Jako zlatník si s tím dovolím nesouhlasit. Máme už desetiletí rodinné
zlatnictví a lidé k nám chodí nakupovat zlaté šperky. A často je to právě
proto, že si takovým způsobem dávají najevo svoji lásku, vzájemné city. A je
pravda, že ti bohatší zákazníci to tak neprožívají, protože je to pro ně
snadné. Ale ti, co mají hloub do kapsy a
musí na každé takhle projevené gesto často dlouho šetřit, nebo si v něčem
jiném odpírat, takoví to pak prožívají opravdu hluboce. S dojetím
vzpomínáme na jeden takový „obyčejný“ manželský pár, který k nám chodil. A
bylo to dost pravidelně. Pán věděl, že tím své milované manželce zaručeně udělá
radost. A byl to taky takový téměř obřad lásky, když si u nás mohla vybírat. A
když si vybrala, pán to zaplatil a stálo ho to jistě plno mozolů. A pak si paní
zamáčkla slzu, pevně se objali a
políbili. A tak to šlo roky. Vždycky jsme se na ně těšili. Byli pro nás živým
dokladem příkladné lásky, která, jak je vidět, ještě existuje. A pak jednou
přišel ten pán sám. Z pytlíku vysypal všechny ty zlaté náušnice, prstýnky
a další šperky. Sdělil nám, že mu manželka umřela na covid. A že by to chtěl
všechno vyleštit, aby to mohl dát svým dcerám, aby měly na maminku památku. Nám
úplně vyhrkly slzy. Ta jeho láska byla nezastavitelná… A to zlato bylo jen tím
prostředkem, kterým to mohl vyjádřit.
A teď
abych to trochu genderově vyvážil, aby to nevypadalo, že ženy jsou jenom ty,
které jsou obdarovávány a hýčkány… Když se ženy rozhodly nedat své zlaté šperky
na odlití telete, mohlo by se zdát, že prostě jen nechtěly přijít o své zlaté
cetky. Ale tady dnes můžeme číst: „A přišli muži s ženami“ (35,22). Ramban
píše, že když většina zlatých a stříbrných šperků přece patří ženám, tak to
můžeme chápat tak, že vlastně ženy předcházely muže – to znamená, že nejprve
ženy přinesly své zlaté a stříbrné šperky pro Miškan a teprve potom muži
své prsteny.
Přidám
ještě něco o dávání a manželských párech, o kterých se zmiňuje Talmud.
Za Aba Chilkijou jednou přišli dva rabíni. Bylo to v době, kdy bylo
mimořádné sucho a oni věřili, že když se Aba Chilkija pomodlí za déšť, bude
jeho modlitba vyslyšena. Příběh je delší, tak ho velmi zkrátím. Aba Chilkija
tajně odešel se svou ženou do podkroví, protože nechtěl, aby si hosté
uvědomili, že déšť přijde díky jejich modlitbám. Jeden se modlil v jednom
rohu, druhý v druhém. Z rohu, ve kterém se modlila jeho žena, se mrak
vynořil nejdříve, protože její modlitby byly vyslyšeny snadněji. Hostům to ale
neuniklo, a tak se na to pak optali: „Proč se mrak nejprve objevil nad rohem,
ve kterém stála tvá žena?“ – „Protože když ona dává milodary“, odpověděl, „dává
vařené a pečené jídlo, a tak z něj má chudák okamžité potěšení. Zatímco já
dávám peníze, a tak si chudák za ně musí jídlo nejdříve koupit.“ Z toho
je vidět, jak jsou ženy ve své pomoci
praktické a přímočaré. A taky vidíme, že i chudý člověk má dávat milodary. Aba
Chilkija totiž nebyl žádný boháč – musel se nechávat najmout na práci jako
nádeník – a přesto dával milodary. On totiž na rozdíl od dnešních bojovníků
proti bídě proti ní bojoval prací.
Další
pěkný příběh můžeme číst v Gemaře v traktátu Ketubot:
Mar Ukva měl za souseda chudého muže. A tento Mar Ukva každý den dával
tomuto muži čtyři zlaté mince pod dveře, tak aby ten muž nevěděl, kdo je mu tam
dává. Jednoho dne si ten chudák řekl: „Musím zjistit, kdo mi to tam dává.“
Když
zahalení Mar Ukva a jeho žena toho dne položili čtyři zlaté mince pod jeho
dveře, ten chudák je začal sledovat. Mar Ukva a jeho žena prchali, až se
dostali k ohnivé peci. Skočili do ní a Mar Ukva si popálil nohy. Jeho žena
mu řekla: „Polož si svoje nohy na mé a nespálí se.“ Její nohy se nespálily.
Hádejte proč? Přesně, ona totiž rozdávala milodary z vařeného a pečeného
jídla, kterého si mohl chudák hned užívat. A ještě taková maličkost: proč safra
skákali do ohnivé pece? No přece je lepší se spálit, než uvést do rozpaků
jiného člověka.
Myslíte, že už dneska takoví lidé nejsou? Já vím, že jsou.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire