Jak říká rabi Sacks ve své poslední knize, Židé
jako národ se začali formovat teprve po zotročení v Egyptě. Do Egypta
přišli během hladomoru jako početná rodina a prostřednictvím Josefa získali od
faraona povolení usídlit se v jeho zemi. Z Egypta vyjdou jako národ,
který ví, jaké to je být cizincem v cizí zemi. A tento zážitek zůstane
navždy zapsán v židovské paměti a bude připomínán nejen každý rok během
Pesachu, ale také v mnoha micvot, jako například: „Přistěhovalce
neutlačuj, vždyť jste poznali duši přistěhovalce, když jste byli přistěhovalci
v zemi Micrajim!“
Tóra nám nejen zapovídá stát se utlačovatelem,
jakým byl faraon a jeho poddaní, ale také nám zapovídá se do otroctví vrátit.
Abychom se něčemu takovému vyhnuli,
vypráví Tóra i o tom, jak se potomci Jákobovi do otroctví vůbec dostali.
Tedy o tom, že povstal v Micrajim nový král, který neznal Josefa.
Ta krátká věta nám říká dvě věci. Nejdříve, že
v Egyptě začal vládnout nový faraon. Nový vládce potřebuje upevnit svoji
pozici, aby se vzápětí nestal bývalým vládcem. Jedna z osvědčených metod
je upoutat pozornost vlastních poddaných někam jinam, než na sebe. Faraon se
rozhlédne po své říši a ejhle, potomkům Jákoba se dobře daří a jsou jiní,
prostě podezřelí živlové. A pak ta zmínka o tom, že faraon neznal Josefa. Tóra
tím naznačuje, že kdyby faraon Josefa znal, k zotročení Hebrejců by
nedošlo. Proč zrovna Josef? Josef zachránil Egypt od hladomoru a společenského
rozkladu, i když to byla země, do které se dostal nedobrovolně jako otrok a kde
po křivém obvinění proseděl řadu let ve vězení. Faraon si ho zavolal, aby
mu vyložil jeho sny a on mu je nejen vysvětlil, ale hned i navrhl praktické
řešení, jak postupovat, aby země nedostatkem trpěla co nejméně. Měl sny, víru a fantazii, ale zároveň stál
nohama pevně na zemi. Byl to muž, který se dokázal usmířit se svými bratry,
kteří ho do otroctví prodali a zachránit celou rodinu před smrtí hladem. Prošel
mnohým utrpením, aniž by zahořkl, a když dosáhl úspěchu, nezpychl. Dokázal
s optimismem hledět do budoucnosti a nezapomínal na Boha Abraháma, Izáka a
Jákoba ať mu bylo hej a nebo ouvej. Lidé s odvahou, vizí a nohama na zemi jsou
v každé době nad zlato a v těžkých dobách obzvlášť. Sám Josef už byl
400 let po smrti, ale jeho odkaz dál nesli jiní. Faraon měl problém, ale neznal
Josefa a jeho přístup k řešení problémů, a nebo ho znát nechtěl a zvolil
jednoduché řešení problému. Roztočil spirálu nespravedlnosti a násilí, které se
vždy nakonec obrátí proti svému původci. Kdyby byl býval faraon znal Josefa,
tak by věděl, že jsou i jiné, lepší cesty.
ŠABAT
ŠALOM
Tak o Jentl jsem
měla vcelku jasno od chvíle, kdy jsem o svém hebrejském jméně začala přemýšlet.
Jentl byla hrdinka povídky Isaaka Bashevise Singera a následně i filmu
s Barbrou Streisand, která se rozhodla předstírat, že je muž, jen aby
mohla po smrti svého otce pokračovat ve studiu Tóry. Já jsem neskutečně ráda,
že nic takového dělat nemusím, protože jsem se narodila v době, kdy jednak
je možné k židovství konvertovat a druhak náboženské vzdělání žen omezují
už jen ti nejortodoxnější z ortodoxních a v progresivním židovství
mohou ženy Tóru nejen studovat, ale také z ní v synagoze číst.
Jenže Jentl je
jidiš jméno a rabi Kučera naznačil, že by bylo dobré si k němu přidat i
nějaké hebrejské. Po dlouhém uvažování tedy vznikla Sára Jentl. Ta dvě jména se
k sobě hodí zvukově. Sára je navíc tradiční jméno pro konvertitky, protože
naše pramáti Sára byla vlastně taky konvertitka. Takže Sára Jentl je“ta, co
konvertovala a baví ji studovat Tóru“.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire