To je přesně titul knihy Menachema Kellnera,
kterou mám právě rozečtenou (v angličtině, takže Must a Jew Believe Anything?).
Rabi Kellner je moderně ortodoxní a dlouhodobě se věnuje problematice
(ne)existence dogmatu v judaismu. Jeho kniha se mi líbí a tak z ní
budu čerpat inspiraci v několika následujících blozích.
Ještě než se pustím do problému, je třeba
udělat drobný průřez židovskou literaturou. Základním textem je pochopitelně
Tóra, alias pět knih Mojžíšových, které podle tradice obdržel Mojžíš na hoře
Sinaji (což samozřejmě nikdo neví, ale s jistotou se ví, že texty prošly
redakční úpravou za Ezedráše někdy
v 5. století před občanským letopočtem). Bible je tvořená jednak Tórou a
dále proroky a spisy, proto se jí v hebrejštině říká Tanach (TaNaKh=Tóra,
Neviim, Ketuvim). Kompletní kánon Bible (tedy, kteří proroci a které spisy
budou do hebrejské Bible zahrnuty) byl uzavřen až v 1. století občanského
letopočtu a samozřejmě byly spory o to, které knihy zahrnout a které ne.
Například Píseň písní, která je úžasným kusem milostné poezie, byla zahrnuta až poté, co rabi Akiva prohlásil, že
nejde o žádnou erotiku, ale o alegorii vztahu Boha a Izraele. Každopádně
zásadním parametrem pro to, zda knihu zahrnout nebo nezahrnout do biblického
kánonu byla otázka, zda by taková kniha neodporovala „správné židovské
praxi“-tedy nezpochybňovala židovský kalendář a dodržování přikázání.
Teologické problémy staré rabíny netrápily, takže pesimista Kazatel (Marnost nad marnost a všechno je marnost!) i Job si
cestu do Tanachu našli bez problémů.
Dalším významným literárním počinem byla
Mišna, doslova „opakování“, písemné zaznamenání takzvané ústní Tóry. Podle
tradice totiž Mojžíš nedostal na Sinaji jen psanou Tóru, ale k ní obdržel
i „prováděcí předpisy“-tedy ústní Tóru. Výklad toho, jak kterou micvu
v praxi aplikovat. Takže rabíni trvali na tom, že ač v každé generaci
hledáme způsob, jak to které konkrétní přikázání aplikovat, nevymýšlíme si
žádnou novinku, to všechno už Mojžíš slyšel na Sinaji, respektive je to odvozeno z toho, co Mojžíš slyšel na Sinaji. A prováděcí předpisy
jsou zatraceně podrobné, ne vždycky explicitně vysvětlené, prošpikované
historkami o tom, co který rabín řekl, nebo udělal. Od září máme s rabínem
dvakrát do měsíce studium Mišny (ve francouzštině, já mám navíc k dispozici překlad Mišny do angličtiny) a můžu potvrdit, že tohle opravdu není
materiál, který by člověk mohl studovat sám, bez diskuze s ostatními
studenty a s někým, kdo už studoval.
Komentář k Mišně (respektive
k některým traktátům Mišny, ale na druhou stranu existuje i Gemara bez Mišny) se jmenuje Gemara a dohromady s Mišnou
tvoří Talmud. A v pozdější době další a další rabíni psali komentáře
k Talmudu, takže tento se dnes tiskne i komentáři těch významnějších
z nich. Stránka Talmudu pak vypadá takhle:
Mišna byla uzavřena někdy v 2. století
občanského letopočtu a Talmud byl uzavřen v 6. století (ten Babylónský,
Jeruzalémský byl uzavřen pod tlakem okolností už ve století 4.). Vedle Mišny a Gemary existuje ještě spousta dalších textů, které do Talmudu zahrnuty nebyly, ale které jsou zachovány a stále studovány.
Talmud ovšem také není zrovna teologická
literatura-neřeší, jak má člověk „správně“ věřit, ale klade důraz na to, co má
člověk dělat v každé situaci. Po uzavření Talmudu se samozřejmě nepřestaly
objevovat nové a nové problémy a otázky, co má žid v konkrétním případě
dělat a tak se zrodila responsa (še´elot ve-tešuvot=otázky a odpovědi),
adresované významným rabínům té doby (nejprve se centrum judaismu nacházelo v Babylónii a poté se přesunulo do Evropy, z toho si můžeme udělat obrázek, že i
v raném středověku byla korespondence běžná a rozšířená, alespoň
mezi židy). Kromě toho kvetla i další literatura, zejména
komentáře k Tóře a Talmudu, ale i poezie, filozofie, etika, mystika...
Protože Talmud není zrovna jednoduché čtení,
koncem středověku začaly vznikat kodexy-shrnutí toho „co, jak, kdy“. Nejvýznamnějším takovým kodexem je Šulchan Aruch („Prostřený stůl“), který
ovšem také vůbec neřeší jakékoliv teologické otázky.
Až do středověku židé moc teologii, respektive
systematickou teologii (čemu je třeba věřit, aby byl člověk Žid), neřešili. Žid
byl ten, kdo se jako žid narodil nebo konvertoval, a povinností žida bylo
dodržovat přikázání daná Tórou. Shrnutím židovské víry bylo (a stále samozřejmě je!) Šema: "Slyš Izraeli, Hospodin je tvůj Bůh, Hospodin je jeden/jediný." Tedy že Bůh je, je jeden a má nějaký vztah k židům (Izrael). Rabíni nediskutovali o tom, že mu je třeba věřit, ale co je třeba dělat, do sebemenších podrobností (třeba, že večerní Šema má být odříkáno mezi západem slunce a půlnocí, co dělat v případě, že přijdu z večírku ve tři ráno? Je už pozdě, nebo to mám ještě odříkat?). Nebylo potřeba se nějak teologicky vymezovat
vůči polyteistickým pohanům, protože tam byl rozdíl očividný, ani proti
křesťanům, protože ti byli jednak podezřelí z polyteismu (trojjediný Bůh a svatí) a v okamžiku kdy křesťany byli většinově nežidé a jejich
náboženská praxe se od židovské oddělila, nebylo co řešit, teologické diskuze s křesťany, kdy se židům nějaké to dogma hodilo, přišly později. Vymezovat, v co vlastně
věříme začali rabíni až s nástupem islámu, který je stejně jako
židovství striktně monoteistický a představoval pro židovství vážnou konkurenci
(a navíc se snažil židy konvertovat). Nejvýznamější židovský dogmatik byl
Maimonides, který v židovství dogma zavedl (ovšem ne zas tak úspěšně, jak asi doufal) a o
jeho 13. článcích víry, co si o nich myslí rabi Kellner, reformní židovství a
já, o tom příště.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire