Takže když počítáme těch 49 dní, počítáme tzv. omer. Každý večer řekneme požehání a pak větu: "Dnes je x dnů, což je y týdnů a z dnů omeru."(paříklad "Dnes je 31 dnů, což jsou 4 týdny a 3 dny omeru."). Existují různá "počítadla", která nám mají pomoct nezapomenout a počítat poctivě každý den, ať už různé kalendáře, upomínky do telefonu nebo počítače až po něco, co velmi připomíná adventní kalendář :-)
Nahoře historický, ručně vyrobený omerový kalendář, dole novodobý doma vyrobený, zacílený na děti :-) oboje uloveno na netu
Omer sice dávno ztratil zemědělský význam. ale to neznamená, že bychom přestali počítat. Navíc se stal polosmutečním obdobím, kdy se nekonají svatby ani žádné jiné veselice a muži se neholí (pokud to není nutné v jejich zaměstnání nebo pro "šalom bajit"-domácí pohodu/mír, tedy v případě, že se manželce její zarostlý choť nelíbí). Podle talmudu totiž vypukla v tomto období mezi žáky rabiho Akivy epidemie moru a ti po tisících umírali. Historikové to vidí trochu jinak a z umírání žáků rabiho Akivy neviní mor, ale Římany, kteří se snažili zpacifikovat povstalce během Bar Kochbovy revolty. No a 33. dne omeru prý ten mor ustal (a podle mystiků v tento den zemřel Šimon Bar Jochaj, údajný autor Zoharu). A proto v tento den se naopak svatby slaví, chasidé se shromaždují u hrobky Šimona bar Jochaje a v Izraeli se pálí vatry. Oheň prý symbolizuje záři, kterou svým učením rabi Šimon světu přinesl (koneckonců Zohar znamená záře, nicméně z historického hlediska je z autorství Zoharu podezírám Moše z Leonu ve 13. století). V ultraortodoxních kruzích je také zvykem na Lag ba-omer poprvé stříhat vlasy tříletým chlapečkům (a nechat jim samozřejmě charakteristické pejzy).
Vzhledem k tomu, že nejsme chasidé, tak s Elim žádnou oslavu neplánujeme, pokud se teda za oslavu nepočítá to, že jsem mu slíbila upéct v kečeři pizzu a že si otevřeme víno...:-) Ale počítáme!
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire