Ale rabín při komunitním seder mluvil o symbolice těchto dvou písní a bylo to opravdu zajímavé, takže se podělím...
Echad mi jodea, tedy v překladu Jednoho kdo zná je taková ta klasická "počítací" píseň, kdy každou sloku přidáme další číslo (tady se počítá až do třinácti)
jedna-Bůh (v židovství nic překvapivého, zajímavé ale je, že tahle píseň a právě její první sloka sloužila španělské inkvizici k rozeznání tzv. marranos, tedy lidí, kteří z donucení konvertovali ke křesťanství, ale potají dál pratikovali židovství. Protože na rozdíl od křesťanství, v židovství je jedinost Boha naprosto jasná. Jaké následky mělo dopadení inkvizicí si asi všichni dovedou představit...)
dva-dvě desky smlouvy-tedy dvě desky, na kterých bylo napsané desatero
tři-Abrahám, Izák, Jákob, otcové židovského národa
čtyři-Sára, Rebeka, Ráchel a Lea, matky židovského národa
pět-Pět knih Mojžíšových
šest-Šest pořádků Mišny (Zeraim (=semena, zabývá se různými požehnáními, oddělováním desátků, provotinami a tak podobně), Moed (=stanovené časy, předpisy pro šabat a svátky), Našim (=ženy, svatby, rozvody a tak dál, holt Mišnu psali muži...), Nezikin (=škody, občanské a trestní právo, svědectví, přísahy), Kodašim (=svaté věci, předpisy vztahující se k Chrámu a obětní bohoslužbě), Tohorot (=čistoty, týká se otázek rituální nečistoty a očišťování. Rituální nečistota nemá nic společného se špínou, ale s tím, zda můžete nebo nemůžete jít do Chrámu, který už 2000 let nestojí. Dnes se z téhle části dodržuje, alespoň v ortodoxních kruzích, rituální nečistota ženy během menstruace. Ta ovšem nebrání tomu, aby žena šla do synagogy, nebo se dotkla Tóry, týká se pouze sexuálních styků s manželem. A pak ještě několik málo předpisů týkajících se kohenů.)
sedm-dní v týdnu
osm-osmého dne po porodu jsou obřezáni novorození židovští chlapci
devět-devět měsíců těhotenství
deset-desatero
jedenáct-jedenáct hvězd v Josefově snu (Josefovi se zdálo, že se mu klaní slunce (t.j. jeho otec), měsíc (matka) a 11 hvězd (jeho 11 bratrů), tenhle sen rozčílil i jeho otce, ale nakonec došel naplnění, když celá rodina přišla hledat záchranu před hladomorem do Egypta, kam byl Josef svými bratry prodán do otroctví a kde udělal velkou kariéru
dvanáct-dvanáct hebrejských kmenů, tohle číslo je spíš symbolické, Jákob sice měl dvanáct synů, od svých 4 žen (Lea, Ráchel a jejich služby Bilha a Zilpa), ale Josef získal prostřednictvím svých synů Efraima a Manaseho jakoby dvojnásobný podíl-dva kmeny...často se ale ve výčtu nezmiňuje kmen Levi, který neměl svoje území, protože jeho úkolem byla služba v Chrámu
třináct-božích atributů, najdeme je v knize Exodus (34:6-7, tam kde Mojžíš požádá Boha, že by ho rád viděl a ten mu na to řekne, že nikdo nemůže vidět Boha a zůstat živý, ale že pro něj¨může udělat to, že se Mojžíš ukryje v průrvě skály a Bůh kolem něj projde a on uvidí jeho zádad (jedná se samozřejmě o šílený antropomorfismus, který je třeba chápat přeneseně-tedy, že nikdo z nás nemá kapacitu na to pochopit Boha, který je zcela mimo naši představivost, smyslové vnímání a mozkovou kapacitu, i ti největší proroci, tedy Mojžíš, neviděli nic, než odlesk Boží slávy-dokázali vnímat Boží přítomnost a tuto svou zkušenost zprostředkovat svým současníkům a dalším generacím, ale ani oni nemohli říct, že Bohu rozumí, Jeho cesty nejsou naše cesty...). Takže co přesně Exodus říká: Adonaj, Adonaj, El rachum ve-chanun erech apajim ve-rav chesed ve-emet. Notzer chesed la-alafim nose avon va-feša ve-chataa ve nake. „Hospodin, Hospodin, Bůh soucitný a milostivý, dlouho ovládající svůj hněv a velký milostí a pravdou! Schraňující milost pro tisíce pokolení, odpouštějící vinu a špatnost a hřích a zprošťující viny"
- Adonaj— soucitný předtím, než zhřešíme (Adonaj, nebo mimo liturgii Hašem (takto čteme tetragramaton) je jméno Boží vyzdvihující soucit a milosrdenství)
- Adonaj — soucitný potom, co jsme zhřešili
- El — soucitný se všemi živými tvory, které stvořil (El, nebo Elohim je jméno Boží zdůrazňující jeho roli Stvořitele všeho živého a všech přírodních zákonů, ve starověkých semitských jazycích to bylo generické označení boha)
- rachum— soucitný
- ve-chanun a milostivý
- erech apajim — dlouho ovládající svůj hněv
- ve-rav chesed — a velký milostí
- ve-emet — a pravdou
- nocer chesed la-alafim — schraňující milost pro tisíce pokolení
- nose avon — odpouštějící vinu
- va-feša — a špatnost
- ve-chataa — a hřích
- ve-nake — a zprošťující viny
A také, dva zuzy se rovnají půl šekelu a to je částka, kterou byl každý dospělý žid povinen odvádět Chrámu na provoz, takže je to vlastně "cena židovské duše". :-)
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire