Dnešní
paraša, z V. Knihy Mojžíšovy,
říká, mimo jiné, i toto: „Nyní tedy, hle, přinesl jsem- bikurim – prvotiny z plodů role, kterou jsi mi dal, Hospodine.
A postavíš koš před Hospodina, svého Boha, a pokloníš se před Hospodinem, svým
Bohem.“ (26,10)
Tenhle
verš nás učí vděčnosti a vyznání víry právě v době úspěchu. Když máme
„sklizeno“- vede se nám, často na Boha a vděčnost Jemu zapomínáme. Tenhle dar, obětina, která se nosila do
Chrámu, tvořila jeden ze 24 darů kněžím. Oni z těch darů žili, na rozdíl
od jiných pokolení nedostali svůj kus země, který by je živil- měli na starosti
službu v Chrámu. Proto sníst bikurim
směli jen kohanim a levíté. Tento dar
prvotin nebyl určen ani druhem, ani množstvím. Vše záleželo jen na štědrosti
dárce. (Mišnajot Pea 1,1). Talmud
dále rozebírá podrobnosti k této praxi oběti bikurim. Ale proč o nich dnes mluvit, když není Chrám, kde by kněží
sloužili? Patří k té spoustě přikázání, které jsou jakoby vyhaslé,
protože spojené s neexistujícím, zničeným Chrámem.
Přesto
žije tento zvyk svým způsobem dále. V Talmudu,
v traktátu Ketubot existuje
výrok: „ Když někdo přinese dárek mudrci, je to jakoby obětoval z prvních
plodů v Chrámu.“
Z chasidských zdrojů známe příběh o reb Mordechajovi
z Nadvorna. Ten kdysi cítil velikou touhu plnit tuto micvu bikurim. Ale když Chrám není, chopil se toho talmudického
výroku. Koupil proto beránka a nechal ho porazit. Maso rozdal potřebným
rodinám, aby mohli vesele a v dostatku oslavit šábes. Z části vlny
nechal vytvořit cicit (což jsou
třásně buď k velkému modlitebnímu šálu talit
gadol, nebo na ten malý talit katan pod svrchní oděv). Cicit pečlivě zabalil a vyslal s nimi
posla k reb Chajimovi z Zanzu.
Posel po svém příchodu cadikovi vysvětlil, že reb Mordechaj posílá tento
dar jako naplnění micvy přinášení
prvotin do Chrámu. Reb Chajim se rozzářil radostí. A jak se vypráví, jako
vzácnost si uschoval dokonce i papír, v němž byl ten dárek zabalený. To je
taková krásná,ideální situace, kdy dárce
i obdarovaný jsou naladěni na stejnou notu.
Nebývá tomu ale vždycky a tak i ten další chasidský příběh je
komplikovanější a dal by se nazval – umění dávat.
Reb
Cadok HaKohen z principu nepřijímal od nikoho ze svých chasidů žádné dary.
Dokonce ani pidjon (na vykoupení
zajatců). Jenom jednu jedinou platbu nemohl dost dobře odmítnout. A to byly
peníze, které vyplácí otec dítěte při obřadu vykoupení prvorozeného – pidjon haben, protože na ty má podle
Tóry výslovný nárok potomek kněžského rodu. Ale i tyto peníze použil pouze pro
nákup náboženské literatury a k žádnému jinému účelu.
Jeho
životní náklady byly hrazeny z příjmů, které mu zajišťovala rebecin
přešíváním obnošeného šatstva. Když jeho manželka zemřela, chtěli ho jeho
chasidé velkoryse podporovat, ale on rozhodně odmítal jakoukoliv pomoc.
Nicméně, když ho jeden z chasidů požádal, aby mohl být znovu otevřen jeho
obchod, souhlasil. Ovšem jen s tím, že z něj nebude mít nic víc, než
jsou jeho denní potřeby. A ty byly opravdu skromné- jedno jídlo každý večer,
které se skládalo z čaje a buchty, nebo trošky kaše.
Přesto
si vzal jeden chasid do hlavy, že by chtěl cadikovi darovat lahev čistého
olivového oleje a celý koš ryb. Uvědomoval si, že nic takového by cadik jako
dar nepřijal a tak se ho pokusil přelstít. Řekl mu: „Přináším první plody“ a
citoval učení mudrců, že „pokud někdo přinese dar mudrcům, je to jakoby
obětoval prvotiny – bikurim-
v Chrámu.“ Reb Cadok byl zaskočen a
zastrašen, jako vždy, pouhou citací slov Talmudu a tak dar přijal.
Během
následujícího šábesu však zahájil svůj
výklad k chasidům u svého stolu citací téhož výroku: „Pokud někdo přinese
dar talmid chacham“ atd. Potom
pokračoval: „Ale jsem já mudrc? Nikdo
nemůže říci, že jsem nestudoval, protože jsem studoval. Ale k čemu studium? V Přísloví se píše o
moudrosti v ruce blázna a ta nedává žádný smysl. A mudrci nás učí, že
tento verš z Přísloví se vztahuje k těm, kteří sice studovali Tóru, ale
pak ji nedodržovali…“
Když bylo setkání s cadikem
u konce a chasidé se rozpačitě rozcházeli, jeden z jeho dlouholetých žáků
se k němu přitočil a řekl mu: „Rebe, všichni jsme šokováni ze tvých slov!“ „A to má být dost dobrý důvod k tomu, abych lhal?“ odvětil reb
Cadok. „Když jsem dostal dárek od toho
muže, tak to podle něj znamená, že jsem učenec Tóry, hodný toho, aby mě
nazývali talmid chacham. A já si
nemyslím, že tomu tak je v tomto případě a tak jsem musel vám všem říci pravdu .“
Se
svým zetěm jsme nad tímhle příběhem diskutovali, kde se stala chyba? Ten dárce
měl přece dobrý úmysl, nechtěl, aby cadik trpěl nouzí. Ale tak trochu ho
utloukl ,proti jeho vůli, citací Talmudu. Tak nějak nepočítal s tím, že ta
jeho sebereflexe bude tak hluboká. Cadikovi nedělalo dobře, že byl zařazen mezi
mudrce a že se mu proto nosí dary, byl si vědom svých chyb. A když už dar
přijal, tak jako skutečný mudrc svoji nedokonalost alespoň přiznal.
Takže
kdybychom zaslechli o bikurim, oběti
prvních plodů, a zachtělo by se nám snad někomu pomoci, poučme se z tohoto
příběhu a dělejme to bez velkých slov a gest. Važme si toho, jak jsme
zaopatření a pomáhejme tak, abychom obdarovaného nezahanbili.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire