V naší paraše Lech Lecha
můžeme sledovat přerod Abrama k Abrahamovi. Abraham je velkou postavou
všech náboženských tradic, vycházejících z Bible. Abraham se obyčejně bere
jako ten, se kterým začíná skutečná historie monoteismu, víry v jednoho
Boha. My tak určitě roli našeho praotce Abrahama vidíme. Ale ani v Tóře to
není tak jednoznačně dáno. Objevují se tu verše, které nás překvapují a
nahlodávají jednoznačnost výkladu. Ten problém se odhaluje při setkání
v té době ještě Abrama s Malkísedekem, králem Šalemu, o kterém se tu
píše, že byl „knězem Boha Nejvyššího“ (Berešit 14,18). Znamená to,
že Bůh byl poznaný už před Abrahamem. To ostatně naznačují i mimobiblické zmínky o egyptském faraonovi Achnatonovi
a jeho „kulturní revoluci“, se kterou tam ale moc nepochodil. Po jeho smrti se
vrátilo všechno do starých, modlářských kolejí
a významné kněžské kastě se tam
tak jistě ulevilo. Jestli je to tedy všechno tak, tak jakým byl vlastně Abraham
průkopníkem?
To
uctění a požehnání od Malkísedeka směrem k Abrahamovi není v Tóře náhodné.
Řeč o něm je ve třech verších (Berešit 14,18- 20), které přímo
navazují na vyprávění o Abramovi a králi Sodomy. Komentátoři v tom vidí
cílenou, účelovou odbočku proto, aby vyniklo rozdílné chování obou králů. Král
Sodomy, zachráněný (včetně Lota) Abrahamem, mu měl přinést dary, ale chlebem
a vínem ho přivítal pouze Malkísedek, který takovou povinnost vůbec neměl.
Malkísedek je tak symbolem poctivosti, čestnosti. On, který není Židem,
vykazuje ty nejvyšší ctnosti. Je to
zkušenost každého z nás. Všichni známe nějakého člověka mimo ten náš
židovský rybníček, který je skvělým a příkladným člověkem i pro nás.
Malkísedek je takovou vzorovou, modelovou postavou. V hebrejské
Bibli je o něm zmínka ještě pouze jednou, a to v Žalmu 110, kde je řeč o Mesiáši jako o „knězi navěky podle
Malkísedekova řádu“ (Žalm 110,4).
Jen těžko se dá najít větší pochvala: Mesiáš má navazovat na Malkísedeka!
Navíc, podle midrašů je Malkísedek potomek Šéma, anebo je s ním dokonce
ztotožňován. Je článkem, který spojuje Abrahama a tím i nás s lidmi, kteří
uctívali Boha v těch nejdávnějších dobách. Tím spíš se tedy nabízí otázka: co tedy tak jedinečného přinesl Abraham?
Někteří komentátoři se domnívají, že Malkísedek byl knězem Nejvyššího
uprostřed souboru tehdy uctívaných bůžků, ale nepopíral, tak jako Abraham, jejich existenci. O Malkísedekovi jako o knězi Nejvyššího, mezi
dalšími bohy tehdejšího panteonu psal například Chaim ibn Attar, kabalista
z osmnáctého století z Maroka, který se pak usadil v Jeruzalémě.
Taková interpretace ale příliš uspokojivá není. Vždyť Malkísedek žehná Abramovi a vzpomíná přitom „Boha Nejvyššího,
Stvořitele nebe a země“ (Berešit 14,19). V Krakově pochovaný Eliezer Aškenazy v Maase HaŠem naznačuje, že teprve když on uviděl zázračné vítězství
Abrama nad krály, uvěřil, že Bůh je Stvořitelem. Něco jako rychle obrácený kabát podle právě
vanoucího větru, známe.. Je to i krásný
příklad toho, jak rabíni dbají na interpretaci každého detailu textu: neboť
nejdříve je v osmnáctém verši řeč o tom, že Malkísedek je knězem
Nejvyššího, El eljon, a teprve v následujícím verši se k tomu samému
připojuje i to další, že je Stvořitelem, tvůrcem nebe a země. Ale ani tohle není
přesvědčivé. Byl tedy ten tajemný král- kněz monoteistou? Snad byl, není ani
důvod to zpochybňovat. Co to ale znamená, monoteista?
Komentátoři, například Ramban, upírají pozornost na jiný detail
v textu: když Abram mluví o své přísaze (Berešit 14,22), používá tu samou formulaci jako Malkísedek, ale
s určitým rozdílem: Abram říká to, co my překládáme jako „Hospodin“, čili
používá tetragram, to čtyřpísmenné Jméno, zapsané hebrejskými písmeny – jud, he, vav, he. Patriarcha se tedy
obrátil v přísaze k nevyslovitelnému Božímu Jménu. Jeho vztah se
Stvořitelem je kvalitativně na úplně jiné úrovni. Protože to nevyslovitelné
Jméno je něčím jako vlastním Božím Jménem. Pro nás je tajemstvím, tak jako pro Malkísedeka- ale ne pro
Abrahama. My máme výhodu, že můžeme využívat tradici, kterou započal Abraham.
Jak říkají naši moudří, to on jako první měl učit lidi, jak rozhlašovat,
vykládat Boží Jméno prostřednictvím
odpovídajícího způsobu života. Krásnou a poučenou zkratkou to vystihl
Lévinas, který říká: „Abraham nebyl prvním, kdo poznal Boha. Ale jako první
založil monoteistickou rodinu.“
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire