Dnes
bych chtěl upozornit hned na první větu z naší parašat Jitro. Mojžíš se společně se svým lidem po vyjití
z egyptského otroctví setkává s Jitrem. A čteme tu: „Jitro,
midjánský kněz, Mojžíšův tchán, uslyšel o všem, co Bůh učinil Mojžíšovi a svému
izraelskému lidu...“ (Šemot 18,1)
Jitro
slyšel a vlastně i všichni ostatní museli taky slyšet. Jenže ostatní sice
slyšeli o všech zázracích, které Hospodin učinil, a snad se i třásli strachy –
ale nezměnili se. Jitro byl jiný. Slyšel
a výsledkem toho slyšení bylo, že opustil svoje prestižní postavení
v Midjánu a připojil se k Židům na poušti.
Je to
celé o vnímání informací, jejich správném vyhodnocení, a následném jednání
podle objektivního zhodnocení situace. Že na tom není nic těžkého? No, to by
náš svět musel vypadat už dávno
jinak, kolika různým vůdcům už se slepě věřilo...
Z chasidského prostředí o tom nesprávném
vyhodnocení vypráví jeden takový modelový příběh. Byl jeden zaostalý vesničan,
co nikdy neopustil hranice své vesnice a chytrostí taky zrovna neoplýval. Až
jednou nastal ten den, kdy se vypravil na cestu do velkého města. Když už byl
skoro u něj, narazil na vlakové
koleje. Hleděl na ně s údivem, protože je nikdy neviděl. „No ne!“ zvolal.
„Co to tu je? Co tu dělá všechno to železo? A jak je každá část přímá a
dokonalá! Proč to tu leží jen tak, bez
dohledu, vždyť by se to hodilo třeba k výrobě pluhu. A někdo to tady jen
tak pohodí. Zdá se, že dnes je můj šťastný den!“
A tak
honem spěchal ke svému povozu pro nějaké nářadí, se kterým by si pomohl
k pěknému kusu železa. Chvíli nato uslyšel v dálce houkání. Díval se
po trati a uviděl, jak se k němu blíží nějaké ohromné zařízení. „Pro
všechno na světě, co to je?“ přemýšlel. „Není to nějaká oslava?“ Mezitím to
všechno sledoval vyděšený strojvůdce na lokomotivě: „Vidím dobře, to se mi
snad zdá!“ přemýšlel nahlas. „Co dělá ten chlápek na kolejích? Copak si myslí,
že se dá vlak takhle rychle zabrzdit?“ A
znovu a znovu mačkal knoflíky a po celém okolí bylo slyšet to poplašené
houkání.
Ten
venkovan ale místo aby utekl do bezpečí, propadl nadšení. „Už to poznávám,
jasně, takhle zvesela hrála muzika na mé svatbě, to bude svatební oslava!
Ajaj, jak já miluju tanec!“ A začal
na těch kolejích nadšeně poskakovat a tančit, dokud ho vlak nesrazil
k zemi…
Možná
se vám taková historka zdá hodně přitažená za vlasy. Ale i na případě Jitra je vidět, že i v té
jeho době bylo správné uchopení informace jenom výjimkou. A spíše jsou známi Amálekité, kteří měli
stejné informace o Božím jednání ve
prospěch Izraele a stejně se Izraelcům postavili a zákeřně je napadli. V tom
jejich případě je to proto posuzováno přímo jako pokus postavit se Bohu.
V
dnešní době se také vedou neviditelné, informační, nebo spíše dezinformační
války. Vedou se ve prospěch států i
vlivných jedinců. Proto si politici pořizují média, dobře platí šikovné
manipulátory, kteří z černého udělají bílé a naopak. Fakta jako by v tom jejich
guláši , který nám předkládají ,nic moc neznamenala. Spíše jen vzbuzují pocity,
dojmy, emoce . A snaží se nás utvrdit v tom, že právě tohle jsou fakta. Nedávno
jsem četl zajímavý článek jednoho psychiatra, který byl o psychopatech v politice. Bylo to celkem
výstižné. Takový psychopat říká cokoliv, i ty největší hlouposti a lži. Hned
druhou větou popírá to, co říkal v té první. Je to k smíchu, nebo k pláči, lže
úplně samozřejmě, bez jediného zaváhání. A výsledkem té fantasmagorie je to, že
mu někteří lidé úplně iracionálně uvěří. Takovým lidem ten psychiatr
doporučoval, aby si pořídili přepsaný
záznam řeči takového člověka, například třeba z interpelací, a četli ten text s
odstupem a kritickou myslí- jestli ten člověk například vůbec odpovídá na
konkrétní otázky. Jestli místo toho hned neútočí nesmyslně na všechny okolo,
jestli neříká úplné nesmysly a nemele páté přes deváté bez toho, že by prostě
jednoduše odpověděl na položenou otázku... Jestli je takový, měli by být lidé
ostražití a věnovat mu zvýšenou kritickou pozornost. Protože od takového člověka, pro kterého je
pravda jen úsměvným pojmem, nemůžeme
čekat nic pozitivního.
Jistěže i dnes je málo lidí, jako byl Jitro. Rádi všechny varovné
signály zpochybňujeme a necháme se
balamutit., raději se do ničeho nemícháme. Protože ta prostá pravda je náročná.
Zavazuje a vede člověka k tomu, aby se zvedl a vydal se na nejistou cestu
pouští s ostatními poutníky, kterým jsou svaté určité hodnoty, mezi které patří
například poctivost a pravda.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire