Z dnešních dvou parašjot Matot–Masej jsem si vybral jeden zvláštní verš. Ten se týká spouodpovědnosti jednotlivých izraelských kmenů za území jako celek- nejen čistě za to své vlastní, rodové. A když se budou takhle chovat, tak se tam píše, že „… budete bez viny u Hospodina i u Izraele“ (Bemidbar 32,22).
Talmudická mišna Škalim (3,2) z tohoto verše taky
vyvozuje, že se Žid musí snažit chovat způsobem, který je mimo jakékoli provinění.
A že nestačí být nevinný jen před Nebesy – před Izraelem musí být také bez
viny. To je příklad toho, jak Tóra vyžaduje opačné postoje – podle toho,
v jaké jsme pozici v daném okamžiku. Učíme se například nevyhledávat
pocty pro sebe, ale ostatním máme prokazovat úctu při každé příležitosti. My
jsme rádi, že se bez toho obejdeme, ale máme pomoci ostatním poskytnout to, co
oni považují za nezbytnost – i když sami jsme rádi, že něco takového
nepotřebujeme (viz Ketubot 67b).
Když
se nám chování druhých nelíbí, máme k němu výhrady, jsme svědky činu, který se
dá chápat tím horším způsobem, musíme druhému poskytnout výhodu pochybností –
že to celé se dá vysvětlit i nějakým jiným, přijatelným způsobem. A my zase
naopak musíme udělat úplně všechno, abychom se vyhnuli všemu tomu, co by mohlo
vyvolat podezření ohledně našeho chování.
Dobrým
příkladem je například střet zájmů. To je u nás pro řadu lidí úplně zbytečná
moralita, i když spolehlivě rozleptává pocit spravedlnosti a soudržnost ve
společnosti. Dám proto raději příklad z Izraele: Rabín Naftali Poruš
byl takovou hnací silou výstavby Ša´arej Chesed poblíž Jeruzaléma. Rabi Poruš
se velice zasazoval o to, aby si i chudé rodiny mohly koupit domy v této nové
čtvrti. Jednoho dne zaslechl rabi Poruš hovor dvou lidí v šůlu, kteří říkali:
„Slyšel jsi o plánech rabi Naftaliho stavět domy v Ša´arej Chesed?“ „Jasně“,
odpověděl druhý. „Je to skvělý nápad. Ale můžete si být jistý, že rabimu
zůstanou aspoň dva z těch domů jen pro něj!“
Rabiho
Poruše to tak zasáhlo, že celý projekt na dva roky odložil. Pak se nakonec
rozhodl celý projekt znovu obnovit, ale veřejně slíbil, že ani jeden z těch
domů si nekoupí pro sebe, aby na něm nezůstal ani stín pochybností, že by snad
přitom získal ze své pozice nějakou
výhodu proti ostatním. A držel se toho až do své smrti.
Další
příklad je taky z Izraele, ale tentokrát ze supermarketu. Jeden člověk
vyprávěl, že si tam zašel koupit jen pár věcí a tak se mohl postavit k pokladně
pro zákazníky, kteří v košíku neměli mít více než šest položek. Před ním stáli
dva lidé. Muž před ním byl nějaký cizinec. A u pokladny byl zrovna ortodoxní Žid, jehož nákupní košík
byl až po okraj naplněný zbožím. Když pokladní pokračoval v odbavování toho ohromného
nákupu, ten nežidovský pán se obrátil za sebe, obličej měl úplně brunátný
vzteky a začal vykřikovat: „Myslím, že ten chlápek přede mnou asi neumí
počítat ani do šesti!“
Muž,
na kterého se obrátil, byl v rozpacích a naštvaný. Sám nechápal, jak tohle mohl
ortodoxní Žid udělat. „Vidíte, jací jsou“, vykřikoval rozhněvaný cizinec a
nevnímal, že i pán za ním ve frontě patří
k těm, na které nadává. A přidával další příklady, kdy se k němu údajně i další Židé zachovali špatně. Pán za ním se
ho snažil uklidnit. Když ale byl už sám u pokladny odbavený, spěchal na
parkoviště, aby dohnal toho ignoranta s velkým nákupem – než odjede. Šel k jeho
autu a řekl mu: „Musím vám říct, že jste se provinil chilul Hašem (znesvěcením Božího Jména) u té expresní pokladny. Za vámi stál nežidovský
zákazník a mohu vám říci, že byl velice naštvaný, že kvůli tobě musel tak
dlouho čekat!“
Ten
muž odpověděl: „Co ten rozčilený chlap neví – a vy zřejmě taky – je to, že
jsem původně čekal až přijdu na řadu u běžné pokladny. Fronta byla dlouhá a
expresní pokladna byla volná. Manažer toho obchodu oznámil, že někteří z nás by
si mohli přejít k pokladně, určené k expresnímu odbavení. Ten chlapík se za mě
postavil až potom, co jsem tam už stál. Takže neměl ponětí o tom, jak jsem se
tam dostal.“
Teď se
zastyděl ten mstitel, který šel napravovat bližního. Uvědomil si, že se sám
provinil, když mu nedal tu výhodu pochybnosti, což je micva z Tóry, a
omluvil se mu. Měl předpokládat, že by nejspíš k tak neobvyklému chování mohl mít nějaký
důvod.
Ale
přece jen udělal ten ortodoxní chlapík chybu – měl se chovat tak, aby nevyvolal
podezření z jakéhokoli
provinění. Jednoduše řečeno, měl se obrátit k lidem za ním ve frontě a
vysvětlit jim, že takhle jedná na pokyn zaměstnanců obchodu. Tím, že to
neudělal, způsobil, i když neúmyslně, chilul Hašem.
Pár
slůvek vysvětlení někdy dokáže dělat divy. Říká se, že příjezd do České
republiky se pozná podle rozkopaných silnic a věčně naštvaných lidí. Tady je
jeden z použitelných receptů: chovat se tak čistě, abychom byli bez viny u
Hospdina, a stejně tak u lidí. Tak ať se
nám to daří.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire