V dnešní paraše můžeme zase číst takový „bojový“ příkaz: „Když vytáhneš do boje proti svým nepřátelům a Hospodin, tvůj Bůh, ti je vydá do rukou a ty zajmeš zajatce.“ (Devarim 21,10) Pak samozřejmě následují další pokyny, jde tu konkrétně o zajatkyni, ženu. Ale mnoho komentátorů se už zabývá samotným prvním veršem a vykládají ho homileticky - jako popis účelu, smyslu člověka na tomto světě. Tím nepřítelem, se kterým všichni bojujeme, je náš jecer hara, náš sklon ke zlému.
Jak o
tom píše ve svém etickém spisku Mesilat
ješarim (Stezka spravedlivých) rav Moše Chajim Luzzatto: „Člověk je ve skutečnosti uprostřed velké bitvy, protože všechny záležitosti
tohoto světa, ať už dobré nebo naopak, jsou TESTY. Na jedné straně je chudoba,
na druhé bohatství… na jedné straně je klid, na druhé utrpení… ten, kdo je
mužem odvahy a v tomto boji zvítězí, je mužem duchovní dokonalosti.“
Někdy
se může zdát, že test, kterému čelíme, je prostě příliš obtížný, pokušení
příliš veliké. Náš verš nás učí, že člověk by se neměl dopředu cítit poražený.
Má pouze“jít do války“ a upřímně se snažit porazit svůj jecer hara. Teprve potom získává záruku, že „Každému, kdo usiluje o
čistotu, bude poskytnuta Boží pomoc.“ (traktát Šabat 104a)
Jedinou politikou takového duchovního boje je poctivost – ve všem.
V naší paraše se konkrétně
mluví, a to hodně ostře, o poctivosti v podnikání, v obchodě. „ Budeš mít správné a poctivé závaží,
správnou a poctivou míru, abys byl dlouho živ na zemi, kterou ti dává Hospodin,
tvůj Bůh. Vždyť Hospodin, tvůj Bůh, má v ohavnosti každého, kdo páchá něco
takového, každého, kdo se dopouští bezpráví.“ (Devarim 25,15-16)
Rabín
Samson Rafael Hirsch k tomu píše: Žid se stává „ohavností Bohu, svému
Bohu“, pokud se nazývá Židem a nedrží se toho, co je správné a spravedlivé -
svědomitě a pečlivě při svých jednáních s ostatními lidmi.
Pokud
Hospodin pohrdá těmi, kdo jsou nečestní a zkorumpovaní, pak to naopak znamená,
že Hospodin miluje ty, kteří jsou při jednání se svými kolegy úzkostlivě čestní
a soucitní. To je výslovně uvedeno v Tóře, kde se to uvádí
v souvislosti s naším praotcem Abrahámem: „Protože jsem ho miloval, protože přikazuje
svým dětem a všem, kteří přijdou po něm: „Dbejte na Hospodinovu cestu a
jednejte podle spravedlnosti a práva…“ (Berešit 18,19)
Měl
jsem teď v nemoci trochu víc času na knihy a tak jsem přečet l i rodinnou
ságu Dereka Wilsona: Rothschildové. Ten příběh začíná ve
frakfurtském ghetu někdy v roce
1560 a trvá až do dnešních dní. Tu knihu jsem nečetl se záměrem taky pohádkově
zbohatnout, ale dozvědět se více o historii této výjimečné rodiny. A celou
knihou se vine jeden motiv. Ten hlavní důvod, proč jako finančníci zbohatli,
kromě spousty dalších, byla jejich solidnost, spolehlivost, poctivost. Tyhle
vlastnosti vycházely z jejich zděděné víry. A i když v průběhu
staletí přicházely různé pohromy a převraty a války, oni zase vypluli na vrchol
a k dalším úspěchům. To samozřejmě vzbuzuje i závist a nedůvěřivost
nepřátel. Ale jejich zákazníci věděli své – dalo se na ně spolehnout. To neměli
na praporu ani na žádném logu firmy. To se prostě vědělo a dobrá zkušenost je
ta nejlepší reklama. Bylo to samozřejmě i zavazující a někdy svazující pro
potomky tohoto rodu. Ne všichni toužili po tom být finančníky. Jak už je ale
tradice zavazovala, snažili se poctivě vyniknout třeba i v jiných
oblastech, vědeckých, někdy hodně odlehlých – jako je například studium
blech. Po jiném členu rodu je zase
pojmenována například žirafa Rothschildova. Velká je u nich tradice charity,
vybudovali mnoho nemocnic, sirotčinců, atd.
A byli velkými mecenáši umění, řadu svých sbírek pak věnovali státům a
městům, ve kterých bydleli. Mnoho
vykonali i pro novodobý stát Izrael. Dělali čest rodnému jménu i dnešním
veršům Tóry. A pro mě je taky osobně mimořádně důležité, že v bejt dinu, který
kdysi v Krakově rozhodoval o mé konverzi ,byl jistý rabín Walter
Rothschild… A byl to člověk velice laskavý a spravedlivý.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire