Prošli jsme teď svátky jako je Roš hašana, náš nový rok 5781, bez ohňostrojů a přípitků – jen jako začátek těch deseti „hrozných“ dní pokání směrem k Jom kipur – Dni smíření. Za ten rok se v životě člověka nashromáždí tolik věcí. Na některé z nich může být každý hrdý, jinými se pyšnit nemůže. Nejraději bychom byli, kdyby se určité věci nikdy nestaly. Kdyby se daly vymazat, tak jako na počítači stisknutím tlačítka DELETE- šup, a je to pryč. V životě to však tak nefunguje. S jedinou výjimkou – Dne smíření. Ten den se může stát novým začátkem ve vztahu s Bohem. Když k tomu upřímně přistoupíme, Pán Bůh s radostí zmáčkne tohle kouzelné tlačítko a řekne: „pojď ke mně, ty ťunťo“. A pokud jsme si dali do pořádku i vztahy s lidmi, kterým jsme ublížili, je to ten nejlepší začátek.
Tím
nejčastějším židovským svátkem je ale šabat. Písmena slova šabat jsou stejná
jako u slova tšuva – pokání, návrat. Čím pro nás je šabat? Malá
ilustrace: Dnes jsme se v Německu
na nákupu v supermarketu potkali se svými starými známými. Jen stěží jsme
se tedy v rouškách poznali, spíš po hlasech. Bylo to radostné setkání a přátele jsme okamžitě pozvali
aspoň na chvíli k nám domů. Uteklo pár let, co jsme se viděli. Vyprávěli
jsme jim o vnoučatech a že už čekáme páté. Oni tak dobré zprávy neměli. Jejich
dcera se rozhodla pro život bez dětí a syn jim před rokem náhle zemřel. Jsou
starší než my, tak si ty věci o to víc berou. A přichází i různé zdravotní
problémy. Pán nám vykládal, jak mu bylo doma hrozně těžko, ale přesto
usedl sám za volant a manželku nechal
sedět vedle sebe. Z Hejnic dojel do liberecké nemocnice a tam mu naměřili
takový tep, že byl div, že vůbec žije. Nejsem doktor, tak to budu popisovat tak
nějak lidově, jak mi to líčil on. V podstatě mu tam sdělili, že ho musí
zastavit, vypnout – způsobit mu vlastně smrt, aby ho pak znovu oživili
s takovou tepovou frekvencí, která by nebyla k smrti, ale
k životu. To ho trochu vyděsilo a
začal se po telefonu loučit s dcerou. Ta si mezitím opatřila nějaké informace
o tomhle zákroku a začala ho uklidňovat- že to je běžný postup a že se nemusí
bát. Když tedy nakonec dal k zákroku souhlas, vše probíhalo jako na
drátkách. Krátký, plánovaný, snad minutový výpadek, a nový začátek. A tak
manželka , která seděla vyděšená za dveřmi, najednou znovu viděla manžela stát ve dveřích,
s obvyklým úsměvem na tváři.
A mně
došlo, že přesně tohle je jedna z definic, z funkcí šabatu. Ten spadlý
řetěz na kole, na kterém zoufale dupeme, abychom stihli všechno to důležité, co
musíme stíhat ve svém všedním životě. Všechny ty starosti, které s sebou
vláčíme, že už ani dýchat nejde. Šabat, šabatový klid a odpočinek, to vysazení
z tempa je přesně to, co moc a moc potřebujeme – nabrat dech, chytit ten
správný rytmus. A taky to, že člověk nasměruje svoje myšlenky jinam. Fascinuje
mně, jak všechny ty naše židovské svátky jsou zdánlivě určeny Bohu, ale
v podstatě slouží především nám, našemu formování, našemu dobru.
Teď je
taková ta divná covidová doba. Mysleli jsme si, že to svinstvo přes léto odezní
a zase budeme žít své normální životy. No, nestalo se. Spoustu lidí to už
otravuje a mě samozřejmě taky. Všechna ta nejistota a omezení, ani zazpívat si
tu nemůžeme. Na některé lidi to doléhá až tísnivým způsobem. A pak přijde svátek Sukot. Dnes jsme slavili jeho
poslední den – Hošana raba. A o čem je Sukot? Proč stavíme ty provizorní
stánky, tak jako Izraelci při svém putování na poušti? To nejzákladnější na
těch sukách je to, že musí mít nedokonalou střechu, děravou, tak, aby skrze ni
bylo vidět nahoru na nebe. Poselství svátku Sukot je prosté – život není a
nikdy nebyl ideální, jednoduchý. Vždycky tu bude něco, s čím se budeme
muset poprat. O šabatu víme přinejmenším to, že je pro náš odpočinek, o svátku
Sukot opouštíme naše trvalé obydlí a stěhujeme se do dočasného, chatrného, s
mizernou střechou. Tam se učíme hledět nahoru, kde tušíme milujícího Boha,
který dává smysl našim dočasným životům. To je ta víra, vertikála. Deprimující
horizontálou je kanape a neustálé sledování
covidového zpravodajství v televizi. O Hošana raba je taky zvykem
sedmkrát obejít synagogu a tlouct v ní o podlahu vrbovými proutky, z nichž je vytvořen
lulav. Proč to? Symbolicky to znamená odmítnutí a zavržení hříchů. A
v samotném lulavu, který je tvořen i dalšími rostlinami, samotné vrbové větvičky symbolicky
představují tu nejsmutnější skupinu lidí
– ty, kteří ani nestudují Tóru, ani nekonají dobré skutky. A to je výzva pro nás. Správný šabatový
odpočinek je i tím správným naladěním na Boží notu. Naladěním, které přináší
skutky pomoci a otevřenost, chuť k učení. To nás učí naše svátky.Opakem je
totiž nečinnost, egoismus, hloupost a negativní myšlení.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire