Naše parašat Bešalach začíná tím, že faraon propouští Izraelce z Egypta. Dobrá vůle mu ale dlouho nevydrží a začne je pronásledovat. Následuje zázračný přechod přes moře, první těžkosti na poušti a další divy, například pokrm z nebe a voda ze skály.
V paraše Bešalach řekl Bůh Mojžíšovi: „Já tam budu před
tebou na skále na Chorébu.“ Naši rabíni to komentují: „Svatý, Jediný, ať je
požehnán, řekl Mojžíšovi: Kdekoli najdeš stopy lidských nohou – tam jsem já
před tebou“ (Mechilta). Abychom
mohli pochopit tento dost tajemný midraš, je třeba taky něco vědět o používané
symbolice. Ty stopy zanechávají chodidla. Chodidla jsou tou nejnižší částí
lidského těla, proto někdy v tom symbolickém jazyce představují naši
pokoru, ale v tomto konkrétním případě představují nejnižší duchovní
úroveň člověka.
Bůh
řekl hadovi v zahradě Eden: „Rozdrtíš (člověku) patu“ (Berešit 3,15).
Znamená to, že had, který je symbolem „jecer ha-ra“ (sklonu ke zlému),
útočí na člověka na tom místě, které představuje jeho největší slabinu. To je
„pata“ té osoby: hříchy, které pošlapává svou patou. Jsou to právě takové ty
zdánlivé drobnosti, se kterými se člověk ani nehodlá zabývat. Dnes by se řeklo:
pod moje rozlišovací schopnosti… Ale ve skutečnosti ty „malé“, mnohokrát
opakované hříchy mohou v člověku napáchat větší duchovní škodu než větší
hříchy. A je to tím, že ty velké hříchy si člověk spíš uvědomuje, zabývá se
jimi a snaží se je napravit, což se neděje v případě těch „malých“ hříchů.
Proto ty stěží postřehnutelné hříchy tvoří nejnižší úroveň člověka.
Ale
právě na tom nejnižším stupni se zjevuje Bůh. Tam se objevuje Boží Přítomnost.
Bůh řekl Mojžíšovi: „Zuj si opánky, neboť místo, na kterém stojíš, je svaté“ (Šemot
3,5). Kdekoliv člověk stojí, tam je svaté místo. Místo, kde může začít se
svojí obnovou. Jeho duchovní místo – bod, ve kterém se svobodně rozhoduje –
jakkoliv by byl nízko na škále duchovních hodnot, je i tak přesně tím místem,
ze kterého může začít jeho růst. Člověk, který odkrývá svůj nejnižší bod, může
z toho odkrytí načerpat duchovní sílu, kterou potřebuje ke svému
pozvednutí. Slova: „Zuj si opánky z nohou“
znamenají: „Odstraň ze sebe závoj, který zakrývá tvé vady, uvědom si je, zkus
se vidět Božíma očima.“ Teprve pak, když to udělá, „místo, na kterém stojí“,
bude „svaté“. A není pak žádné jiné, lepší místo, ze kterého je možné se začít
pozvedávat.
V parašat Vajera Abraham poprosil své hosty, které pokládal
za poutníky na poušti, aby si umyli své nohy (Berešit 18,4). Zohar
vysvětluje, že Abraham omyl svoje hosty v mikve, aby je připravil na vstup
pod křídla Šechiny – Boží Přítomnosti. Umytí nohou symbolizuje očištění
nejnižší úrovně člověka. Teprve potom je poprosil, aby si „odpočinuli pod
stromem“. To je podle Zoharu narážkou na Strom Života – životadárnou moc
Tóry. Jalkut Šimoni tvrdí, že odměnou za to, že řekl: „Dám přinést
trochu vody“, pak jeho potomci získali takovou zásluhu, že když Mojžíš udeřil
do skály, vytryskl z ní bohatý pramen vody. Touha činit ve svém životě
všechno ke slávě Boží může nakonec vést i k tomu, že takový přístup osloví
i druhého člověka, toho, kdo má „srdce kamenné“
jako ta skála a není zatím kvůli té bariéře schopen vnímat svaté myšlenky.
Lidé
někdy rádi říkají, že by stačilo, kdyby jen Bůh pro nás dělal ty stejné zázraky
jako v dobách Tóry, hned bychom
byli mnohem lepší. Ale pravda je nejspíš jiná. Člověk může být svědkem naprosto
zřejmých zázraků a získat ohromné znalosti o moudrosti a moci Boží, ale stejně
to nemusí způsobit vůbec žádnou změnu v jeho srdci. Může se i nadále
plácat v hříchu a nečistotě a nevykonat žádnou práci, aby uplatnil tyto
vědomosti ve svém vlastním životě… Naopak, pro takového člověka mohou veliká
zjevení vytvářet těžkou zkoušku. Když se Izrael vyděsil z Božího zjevení
na Sinaji, Mojžíš je utěšoval těmito slovy: „Nebojte se, sláva Boží se zjevila,
aby vás vyvýšila“(Šemot 19,17). Je mnoho různých způsobů chápání tohoto
verše, a mnohé z nich hledají pro slovo „lenasot“ překlady, které
jsou vzdálené od jeho běžného významu. Ale Ramban píše: „Podle mého názoru je běžný
význam – „vyzkoušet tě“ – ten správný. Mojžíš tak vlastně říká, že když Bůh
odstraní všechny pochybnosti o sobě ze srdcí lidí, tak teprve uvidí, jestli ho
skutečně milují a jestli opravdu po něm a po jeho přikázáních touží.
Při
darování Tóry na Sinaji se Bůh zjevil tak ohromujícím způsobem, že všechny
možné pochybnosti o moci a slávě Boží byly naprosto odstraněny. Ale nic to
neubralo na faktu, že i v takovém případě se svědek těch úžasných událostí
musel sám rozhodnout, jestli je ochoten překonat své ego a následovat Boha
s láskou a oddaností. A my víme, že i přes to všechno netrvalo dlouho a už
zase si chtěli jít svou vlastní cestou. V momentu nejvyššího chápání se skrýval
i bod nejhlubší zkoušky. Pravda je taková, že kdekoliv by člověk stál, vždycky
má možnost se povznést na vyšší úroveň. To místo, kdekoliv se právě nachází, je
jeho svatyní.
Dnes
jakoby lidé chtěli věřit i největším hloupostem, jenom ne Bohu. Nejistá doba
tomu napomáhá. Ale šidítka v podobě křišťálových koulí, nebo Jezulátek
v každé kapse nepomáhají. Lidé raději věří každé konspirační teorii než
prosté pravdě. To ilustruje ten známý příběh, ve kterém jeden seriózní člověk
míjí čtenáře, zahloubaného do Tóry. A ten najednou začne nadšeně vykřikovat:
„Haleluja! Baruch Hašem!“ Kolemjdoucí se ho otráveně zeptá, z čeho že je
tak nadšený. A čtenář mu sdělí, že se právě dočetl, že Bůh nechal vyjít
Izraelce z Egypta přes moře, a to suchou nohou! S nadhledem skeptika
mu ten druhý vysvětluje, že to nebyl žádný zázrak, vždyť to byla taková větší
loužička – Rákosové moře. Čtenář na chvíli zesmutní. Skeptik s vítězným
pocitem odchází, když tu náhle zase slyší: „Haleluja! Baruch Hašem!“ Přiřítí se dotčeně zpátky, a vyptává se,
z čeho se ten člověk zase tak hloupě raduje. A ten mu s rozzářenou
tváří říká: „Představte si, jaký je to zázrak, Hospodin v té loužičce
utopil celé faraonovo vojsko!“
Pravda
působí osvobozujícím způsobem, nejlepší týmy marketérů ji nemají šanci trvale porazit.
Zázraky se stále dějí, každý den. A na nás je, abychom je viděli a nenechali si
vzít radost. Ale taky abychom se vyzuli, byli k sobě i k Bohu naprosto
upřímní, dokázali potlačit svoje ego a převzali zodpovědnost – na místě, kde
právě stojíme.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire