V naší paraše se Mojžíš po vyjití z Egypta setkává se svým tchánem Jitrem, a potom společně s ním i s celým národem přicházejí k hoře Sinaj, kde obdrží přikázání, včetně Desatera.
Midraš
Šemot Raba krásně komentuje verš z naší sidry Jitro „Mojžíš
vystoupil k Bohu“ (Šemot 19,3) a říká: „V tu chvíli chtěli služební
andělé zaútočit na Mojžíše proto, že vtrhnul do jejich království, aby získal
Tóru. Bůh tedy učinil Mojžíšův vzhled podobným k vzezření Abraháma a řekl
jim: Nestydíte se? Copak jste tohoto člověka nenavštívili a v jeho domě
nejedli? A Bůh řekl Mojžíšovi: Vidíš, Tóra ti byla dána pouze díky zásluhám
Abraháma … člověka, který byl velikánem mezi obry“ (Jevamot 49b).
O
Mojžíšovi se traduje, že obdržel svoje proroctví jako bezprostřední, ničím
nezahalené vidění (aspaklaria meira) (Roš Hašana 21b). Jeho
veliká skromnost byla zmíněna i v Tóře: „Mojžíš však byl nejpokornějším ze
všech lidí, kteří byli na zemi“ (Bemidbar 12,23). Konec konců to „sklo“,
skrze které viděl svoje proroctví, bylo průzračné. Jeho ego nezpůsobovalo žádné
deformace nebo nejasnosti v té vizi. Takhle to u jiných proroků nebylo. I
když byli velcí, tak jejich „čočky“ nebyly úplně průzračné.
Ale
přesto, podle tohoto midraše, chtěli andělé zaútočit na Mojžíše. Argumentovali
tak, že při veškeré jeho skromnosti, je v něm stále ještě zbytkové
množství egoismu, který mu brání, aby dosáhl úrovně dokonalé nezištnosti. A
proto bylo Mojžíšovi zjeveno pouze čtyřicet devět bran porozumění,
z celkového počtu padesáti. Andělé byli přesvědčeni, že Tóra by neměla být
dána nikomu, jehož ego úplně nezmizelo.
A co
na to Hospodin? „Učinil Mojžíšův vzhled podobným k vzezření Abraháma.“ Bůh
tím demonstroval, že duchovní úroveň Mojžíšově v sobě zahrnovala ten
aspekt aktivní chesed (dobroty, laskavosti), který charakterizoval Abraháma.
Právě s ohledem na tuto svou dobrotivost byl Abrahám „velikánem mezi
obry.“ Dokonce i lidi, kteří byli úplnými giganty laskavosti, Abrahám přerůstal
tak, jako obr přerůstá běžného člověka. A Mojžíšova duchovnost, tak jak to
potvrzuje Tóra, obsahovala tu samou úroveň nezištné dobroty, která
charakterizovala Abraháma. Mojžíš byl a je učitelem celého Izraele ve všech
pokoleních. To mikroskopické množství egoismu, které mohli andělé u Mojžíše
nalézt, bylo naprosto potlačeno jeho ohromnou aktivní dobrotou, kterou věnoval
náboženskému společenství Izraele během čtyřiceti let putování po poušti.
Nemůže
být větší dobroty, než je vyučování Tóry. Člověk, který se stará o fyzické potřeby
svého bližního, stojí vysoko na stupnici dosažení Tóry. On dává život člověku
na tomto světě, a „záchrana života je jako záchrana celého světa“
(Sanhedrin37a). Ale člověk, který učí jiné lidi Tóře, jim dává život
v tomto i v příštím světě, a z tohoto pohledu nemůže být větší
dobrota než je tato.
Gemara
(Suka 49b) poznamenává, že slova „Torat chesed“ – Tóra dobroty, zmíněná
v písni „Ešet chajil“, kterou známe jako chválu ženy statečné (Přísloví
31,26), naznačují, že může být Tóra, která je „chesed“, a také Tóra,
která není „chesed“. Co je tedy ta „Tóra chesed“, Tóra dobroty,
laskavosti? Bere na sebe dvě formy. Jednak je to Tóra, kterou se člověk učí pro
ni samotnou, pro vlastní potěšení, z naprosto nesobeckých důvodů. Druhou
formou je ta, když se jí učí proto, aby ji potom mohl učit jiné.
Ohledně naprosto nesobeckých motivů měli andělé příležitost ke kritice
Mojžíše. Protože copak vůbec může existovat někdo bez špetky egoismu? Ale ta
Tóra pro ten cíl: učit ji, aktivní Tóra, to je něco, co se nachází mimo
zkušenosti andělů. Právě tu oni zažili v domě Abraháma, kde je on sám
hostil. Bůh se jich zeptal: „Nejedli jste a nepili v domě Abraháma?“ – což
znamenalo, že se tam andělé mohli mnoho naučit z aktivní, prakticky
uplatňované dobroty Abraháma. Když jim Bůh ukázal Mojžíše, kterému dal podobu
Abraháma, andělé si uvědomili, že praktická dobrota, angažovaná v učení
Tóry, byla pro ně něčím, co sami uskutečnit nemohli. A tak jejich odpor proti
Mojžíšovi musel umlknout.
Závěr
z toho našeho midraše je prostý. Tóra je náš poklad, který nám byl dán k učení,
abychom se z ní těšili, ale i k užívání, abychom ji žili. Neslouží
našim ambicím, abychom někoho utloukali našimi úžasnými znalostmi, vede nás
naopak k praktickým projevům laskavost a dobroty. To je její účel. Teprve
když se náš charakter začne podobat Abrahámovi a jeho „chesed“, zmlknou
ti andělé, kteří s námi nejsou spokojení a my sami začneme chápat Tóru na
jiné úrovni. Tak ať se nám to daří!
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire