Letadlo letí nad oceánem a najednou vyskočí
chlap ze sedačky, vytáhne zbraň a zařve: „Kdo je tady žid?“ a vzadu se opatrně
přihlásí rabín a říká: „No to ovšem velmi dobrá otázka!“
Podle halachy (židovského zákona) je žid ten,
kdo se narodil židovské matce a nebo konvertoval. Židovství není jen
náboženství, ale i příslušnost k národu a kultuře, což dost komplikuje
psaní slova žid v češtině, neboť Žid je příslušník národa a žid věřící
židovského náboženství. Pro tyhle účely by to chtělo zavést v abecedě
poloviční ž. A protože židovství není jen náboženství, vznikají takové problémy
jako: je žid ten, kdo se tak narodil, ale později konvertoval k jinému
náboženství? Ateista? Dítě židovského otce, které bylo jako žid vychováno? Dítě
židovské matky, které žádné židovské vychování nedostalo? Je žid ten, kdo
konvertoval před bejt dinem (rabínským soudem), který má jiný halachický názor
než komunita, ke které se chce konvertita hlásit? A různé názorové proudy
v židovství mají různé odpovědi. Všechny se ovšem shodnou na neexistenci
polovičního žida.Člověk buď žid je nebo není, stejně jako žena nemůže být
„napůl těhotná“. Norimberské zákony tedy postihovaly i lidi, kteří podle
halachy židy vůbec nebyli. A právě z důvodu pronásledování používá
podobnou definici „žida“ i Stát Izrael když rozhoduje, komu přiznat tzv. „právo
návratu“ (možnost přestěhovat se do Izraele a získat občanství). Vrchní
izraelský rabinát ale pracuje s definicí podle halachy.
V současné době existují 4 hlavní proudy
judaismu: ortodoxní, konzervativní, reformní a rekonstruktivní. Pokusím se
vysvětlit zákládní rozdíly mezi nimi tak, jak je vidím já, ale předem bych ráda
upozornila, že kde jsou dva židé, jsou minimálně tři názory a můj pohled na věc
se nutně nemusí shodovat s názory jiných. Navíc žádný z těchto směrů
není jednolitou masou lidí se stejnými názory. Takže všechny definice se budou
hemžit slovy jako obvykle, většinou...
Ortodoxní judaismus: vychází z toho, že
Tóra-psaná (tedy pět knih Mojžíšových) i ústní („prováděcí předpisy“ psané Tóry
původně tradované ústně, nicméně později sepsané v Mišně a Gemaře (Talmudu)
a v návazných komentářích) byla zjevena Mojžíšovi na Sinaji (ať už si to
zjevení představíme jakkoliv) a proto není možné ji měnit. Moderní ortodoxie se
snaží najít cestu mezi tímto tradičním učením a moderním světem a poznatky
vědy. Ultraortodoxní židé volí cestu větší či menší izolace. Ortodoxní židé
obvykle neuznávají reformní a konzervativní konverze (i když v ČR není
situace až tak problematická, jako třeba ve Francii nebo USA. V ČR je
možné se stát členem obce, která je součástí Federace židovských obcí),
nepovažují za žida dítě židovského otce a nežidovské matky, ale obvykle
považují za žida dítě židovské matky která konvertovala k jinému
náboženství.
Konzervativní judaismus: považuje Tóru za
Bohem inspirovanou, leč lidskou rukou redigovanou, nemá problém s moderním
studiem Bible. Halachu jako celek považuje za závaznou, ale tam, kde je to
možné se drží mírnější interpretace. Obvykle uznává konverze jiných denominací,
pokud byly provedeny v souladu s halachou. Neuznává patrilineární
židy (tedy ty pouze s židovským otcem).
Reformní judaismus: považuje Tóru za Bohem
inspirovanou, ale z halachy uznává za závazný pouze etický kodex, ale
dodržování rituálních micvot (přikázání)
ponechává na rozhodnutí jednotlivce (nicméně v poslední době se
k rituálním micvot vrací víc a víc). V USA jsou v reformním
hnutí obvykle uznávany děti židovských otců jako židé, pokud byly jako židé
vychovány, v Evropě musí podstoupit konverzi, ale proces konverze je pro
ně kratší a jednodušší. Obvykle ovšem neuznávají za žida někoho, kdo
konvertoval k jinému náboženství.
Obecně je rozdíl mezi americkým reformním
judaismem, který je liberálnější, a evropským, který se svým pojetím blíží více
konzervativnímu judaismu.
Rekonstruktivní judaismus: odštěpil se od
konzervativního judaismu- teologicky je velmi liberální (jedna z definic říká,
že judaismus považuje za progresivní civilizaci), prakticky s halachou zachází
podobně jako konzervativní judaismus, ale s tím, že to není Bohem daný
zákon, ale lidmi vytvořená tradice, která má ovšem velkou hodnotu a všechny
případné změny je potřeba dobře uvážit a neuspěchat.
Myslím, že z předchozích odstavců je
jasné, že židé netvoří zrovna názorově homogenní skupinu. Asi nejlíp by se to
dalo popsat tak, že existuje spojitá škála, kdy zcela vpravo jsou
ultraortodoxní židé a zcela vlevo úplně sekulární židé a nelze úplně
jednoznačně říct, kde vlastně končí reformní judaismus a začíná konzervativní,
nebo jaká je přesná hranice mezi konzervativními židy a moderně ortodoxními. Takže
na závěr můj oblíbený vtip: Ztroskotá loď a na pustém ostrově se zachrání jen
Kohn s Roubíčkem. Po letech je objeví jiná loď, zachrání je a kapitán se
ptá: „Pánové, jste tady na ostrově jen vy dva, tak proč tady máte tři synagogy?“ A Kohn povídá: „No to je jednoduché, pane
kapitáne. Do téhle chodím já, do támhleté Roubíček, no a támhleté třetí, té se
oba zdaleka vyhýbáme!“
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire