Otevíráme dnes III. Knihu
Mojžíšovu, Knihu Vajikra, které se taky říká Torat
Kohanim, protože je určena kohenům- kněžím, kteří
vykonávali svoji službu v Chrámu. Můžeme se ptát, jestli
má smysl se trápit s textem, který patří někomu jinému a
navíc je celkem fádní, únavný jako každý návod. A jak říkají
čeští kutilové, jen zbabělci čtou návody.
Hned zkraje musím říct, že to
smysl má. Kniha řeší koncepce kněžství a svatosti. Možná se
vám taky okamžitě vybaví verše z Knihy Šemot (
19,5-6 ), které by se daly označit jako náš životní úkol :
„Nyní tedy, budete-li mě skutečně poslouchat a dodržovat mou
smlouvu, budete mi zvláštním vlastnictvím jako žádný jiný
lid, třebaže má je celá země. Budete mi královstvím kněží,
národem svatým.“ I když tedy nejsme zrovna z kněžského rodu,
pokud chceme skutečně poslouchat a dodržovat, je tato kniha i naší
knihou. A budeme ji číst o to pečlivěji, přestože je to čtení
náročnější.
Ale abychom se zakousli do něčeho
konkrétního, přečtěme si z páté kapitoly první verš :
„Prohřeší-li se někdo tím, že slyšel vyslovit kletbu a byl
toho svědkem, ať už to viděl nebo se o tom dozvěděl, jestliže
to neoznámí, ponese svou vinu.“
Co si pod tím máme představit?
Kletbu mám spojenou s tím, že někdo přeje něco zlého druhému
člověku. Mně se přitom hned vybavil nedávno slavený svátek
Purim. A Mordechaj, který v bráně zaslechl, jak se spiklenci
domlouvají na vraždě krále Achašveroše. Mordechaj nemusel
chovat ke králi země, do které byl zavlečen, žádné zvláštní
sympatie. Přesto nezaváhal, věc oznámil a králi tím zachránil
život. A ten příběh dobře znáte. Ve správnou chvíli byl ten
jeho skutek připomenut. A jako on zabránil prolití krve, nakonec
bylo i díky té jeho reakci zabráněno prolití židovské krve. Ta
souvislost je tam patrná, je to známý princip mida keneged
mida- míra za míru, při odměně i při trestu zase u Hamana.
Ne vždy jde samozřejmě přímo o
život, ale někdy si dokážeme navzájem ztrpčovat životy i tak
docela slušně. V souvislosti s tímto veršem se vypráví krásný
chasidský příběh. Když byl reb Jicchak z Vorki ještě mladý,
těžce trpěl chováním své manželky. Ale bez ohledu na to, jak
jedovatě mu nadávala, nesl vše v tichosti. Když však viděl, že
dělá ze života peklo i jejich zaměstnancům, nebyl schopen se
rozhodnout, zda je v zájmu šalom ha-bájit, poklidného
soužití doma, že by k tomu neměl činit žádné komentáře,
nebo zda je jeho morální povinností promluvit – ne kvůli sobě,
ale na obranu utlačovaných zaměstnanců. Usoudil, že je to dobrá
otázka pro jeho rebeho, reb Davida z Lelova.
Cadik ho vyslechl a řekl mu : „Proč
to říkáš mně? Řekni to sobě !“
Reb Jicchak byl takovou odpovědí
zmaten. Až po nějaké době narazil na učení Baal Šem Tova,
které říká : Když je někdo nedbalý, líný v oblasti konání,
činu, trpí mukami, způsobenými svým dobytkem a svými služebníky
; když neovládá svůj jazyk, tak podstoupí strádání způsobené
drsnými slovy své manželky a jiných lidí ; a jestliže je
neopatrný na to, jaké myšlenky mohou opanovat jeho mysl, jeho děti
budou příčinou jeho trápení. Kromě toho ale také Baal Šem Tov
učil, že když má člověk tyto tři oblasti svého života : své
myšlení, svou řeč a své konání- správně uspořádané, jsou
naopak zdrojem jeho štěstí. A tak nad tímto učením reb Jicchak
z Vorki přemýšlel tak dlouho, až mu nakonec přece jen došlo,
proč mu jeho rebe tak ostře řekl : „Řekni sobě !“ Zkrátka
když se nedokázal vzepřít, aby jeho manželka neurážela aspoň
jejich zaměstnance, nesl pak svůj trest takovým způsobem, že i
on musel snášet příval jejích nadávek a navíc i nevoli svých
zaměstnanců. Jeho rebe mu chtěl říci, že se nemůže vyvléknout
z vlastní odpovědnosti, jinak ponese vinu hříšníka, jak čteme
v našem verši. Nemůže být ani falešným, ale ani mlčícím
svědkem.
Tolik tedy chasidská historka k
verši : „Prohřeší-li se někdo tím, že slyšel vyslovit
kletbu a byl toho svědkem, ať už to viděl nebo se o tom dozvěděl,
jestliže to neoznámí, ponese svou vinu.“ Z toho všeho se tedy
dá jednoduše uzavřít, že pokud člověk může něčemu zlému
zabránit, neměl by s tím otálet, jinak se to obrátí i proti
němu samotnému. Člověk by prostě nikdy neměl být lhostejný,
jinak to zlo, které vědomě nechá volně působit, ho nějakým
způsobem dožene.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire