Parašat Cav se opět celá
věnuje službě kohenů v Chrámu. Služba kohenů byla náročná
a vysoce zodpovědná. Měla svá přesná pravidla, včetně všech
činností, ale třeba i součástí jejich oděvu. To, co se od
kohenů předpokládalo, byl respekt k Bohu a k jeho pravidlům
a pokora.
Každý člověk by měl být
samozřejmě pokorný ve službě Bohu, při modlitbě, při plnění
přikázání. Měl by se umět vzdát své pýchy a naopak vzdát
čest Bohu. Kohen měl na sobě jemné oděvy při provádění
důležitých úkolů, ale stejně tak i při čištění popela
z oltáře. Midraš Cena Urena nám říká, že když se
člověk modlí nebo plní přikázání, má se oblékat elegantně
a být úzkostlivě čistý. Dnes se to bere jako zbytečná
formalita a jistá ležérnost se bere spíš jako ten správný
outfit. Kdybychom byli pozváni na audienci třeba k anglické
královně, asi bychom se zapotili při vymýšlení, jak se
odpovídajícím způsobem obléknout. A přitom se při
bohoslužbách setkáváme s Bohem, který je vysoko nad
jakýmkoliv vládcem na světě. Teď tedy peskuji především sebe,
protože oblek není zrovna můj kamarád.
Naši moudří říkají, že ten,
kdo prokazuje čest Bohu, bude sám poctěn, ale ten, kdo znevažuje
Boží slávu, bude přísně potrestán. A abyste si nemysleli, že
je to jen takový bonmot, mám pro vás ukázkový příklad.
Vypráví se o případu Jisachara
ben Beroka, velekněze, který si byl příliš vědom své vlastní
důležitosti. Vykonával službu v Chrámu a nosil přitom
hedvábné rukavice, které jsou zakázané, protože ta práce musí
být vykonávána holýma rukama. A Bůh ho za to potrestal. Jednoho
dne se král dohadoval s královnou. Král trval na tom, že
kozí maso je lepší a královna kontrovala, že lepší je
skopové. Dohodli se ale na arbitrovi : „Kdo může lépe
rozhodnout, které maso je chutnější než velekněz, když jí
tolik obětí !“
Zavolali Jisachara a otázku položili
jemu. Rozhodil ruce a odpověděl : „Kdyby byla koza lepší, proč
by ona nebyla přinášena dvakrát denně jako každodenní oběť
? Pouze ovce je přinášena dvakrát denně.“
Král řekl : „Máš pravdu, ale
protože jsi rozhodil své ruce, pozvedl je proti mně, a ještě
ses choval jakoby nic, místo toho abys přede mnou stál v úžasu
a úzkosti, přikazuji, aby ti tvá pravá ruka byla useknuta.“
Jisacharovi se pomocí úplatku
podařilo aspoň to, že mu místo pravé ruky usekli levou. Ale když
se o tom dozvěděl král, poručil, aby mu usekli ještě tu
pravou ruku, protože rozkaz zněl jasně: pravou… Rabi Josef řekl
: „Požehnaný Bůh, který potrestal Jisachara na tomto světě,
spíše než na tom příštím.“ Midraš končí konstatováním,
že bychom měli být velmi opatrní, pokud jde o úctu k Bohu
připlnění přikázání.
Abychom nekončili tak drasticky
dnešní drašu, zmíním jeden verš : „Před tváří Hospodina,
na místě, kde je zaříznuta celooběť, bude zaříznuta i oběť
za hřích“ ( Vajikra 6,18 ) Tento verš nás podle midraše
učí nemít jisté rozpaky. Zápalná oběť se předkládala za
hříchy, které se mohou objevit v myšlenkách, nad kterými
člověk nemá plnou kontrolu a proto nejsou tak zavrženíhodné.
Oběť za hřích ( chet ) je přinášena za hřích
spáchaný činem a ten už je ponižující. A Bůh přikázal, že
oběti za hřích mají být poráženy na stejném místě jako
oběti zápalné – to zajistí, že nikdo nemůže říci, jestli
je přinášená oběť kvůli hříšným myšlenkám, nebo kvůli
už spáchanému hříšnému přestupku. Tak se má zabránit
přílišnému ponížení kajícníka.
A to je myslím to podstatné : Bůh není malicherný jako světští
vladaři.Nepotřebuje se mstít. Jde nám naproti. Zajímá ho naše
srdce. Když je pokorné a dokáže uznat pochybení a vyjádřit
lítost, je to nad všechny oběti a formality. A i když se nemáme
pyšně natřásat v hedvábí, ta úcta, projevená slavnostním
oděvem a dalšími způsoby ,slouží v podstatě nám samým-
abychom si tímto způsobem více uvědomili před koho
předstupujeme, ke komu se modlíme a jaká je to pro nás jedinečná
příležitost.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire