V této paraše se dočítáme
o tom, jak proběhla první obětní bohoslužba ve Svatyni na
poušti. Mojžíš, který do této doby zastával jak funkci
proroka, tak i velekněze, předává kněžské pravomoce Áronovi a
jeho synům. Celá ta příprava k akci trvala sedm dní, než byl
tento kněžský rod očištěn a připraven, posvěcen k tak
zodpovědné funkci. Symbolického osmého dne se celá tato
slavnostní bohoslužba uskutečnila.
Kdo by tedy pak čekal, že hned nato
se v naší paraše dočteme o tragickém selhání Nádaba a Abíhú,
dvou Áronových synů. A to selhání se týkalo právě jejich
služby ve Svatyni… Můžeme se dočíst, že : „přinesli před
Hospodina cizí oheň, jaký jim nepřikázal. I vyšel oheň od
Hospodina a pozřel je, takže zemřeli před Hospodinem… Áron
mlčel. … Přistoupili tedy a vynesli je v jejich suknicích
ven za tábor podle slova Mojžíšova.“ ( Vajikra 10,1-5 )
Neměli za ně ani truchlit.
Po takové slávě - takové fiasko.
Naši moudří tenhle smutný příběh zkoumali ze všech stran. Co
byl ten „cizí oheň“, že přišel tak tvrdý trest? A jaký to
musel být šok pro Árona, když naráz přišel o své dva syny. A
vykladače zaujala i taková drobnost : Jak to, že přišel oheň od
Hospodina, který je pozřel a potom je vynášejí ven v jejich
suknicích ? Každého průměrného čtenáře detektivek to hned
zarazí- suknice celé, zatímco oni sežehnutí plamenem ? Midraše
to popisují tak, že když zhřešili s ohněm, oheň byl
příčinou jejich smrti. Ale jestliže tedy jejich oděv zůstal
celý, i jejich tělo muselo zůstat neporušené. Logicky. A tak
midraš píše, že Bůh seslal z Nebes dvě ohnivá vlákna,
paprsky. Každé to vlákno se rozdělilo na dvě části a ty vnikly
do nosních dírek Nádaba a Abíhú. K tomu se přidává
vysvětlení: Stalo se tak kvůli respektu k jejich předkům-
proto, že byli potomky Noachova syna Jefeta. Když totiž kdysi Noe
ležel opilý a nahý ve svém stanu, zakryli ho z úcty k němu
jeho synové Šém a Jefet. A tak byli i oni ušetřeni od této
potupy a vynášeli je ven v jejich suknicích, ne nahé.
Ve sbírce midrašů Cena Urena
se můžeme dočíst něco i ohledně neporušenosti jejich těla.
Uvádí se tam, že naši moudří z toho vyvodili poučení,
že když je někdo odsouzen k trestu smrti upálením, mělo by
to být provedeno takovým, řekněme estetickým způsobem, který
by ponechal tělo neporušené. Tak třeba ohřát olovo, nalít je
do krku a tak zabít, ale tělo ponechat pěkně celé… Jak říkám,
ohleduplnost na prvním místě. Tady se ale sluší připomenout, že
tresty smrti vynášel sanhedrin tak minimálně, že pokud vůbec
nějaký takový jednou za 70 let vynesl, hned se mu začalo říkat-
krvavý, vražedný sanhedrin. A v celém jeho rozhodování
ještě bylo plno pojistek, že téměř nebylo možné takhle
rozhodnout. Takže naši moudří v tomto případě v podstatě
pouze teoreticky přemýšleli nahlas. Aby bylo jasno.
Mojžíš po této hrozné události
předal Áronovi Hospodinovo slovo : „Na těch, kteří jsou mi
blízko, ukážu svou svatost.“ ( Vajikra 10,3 ). Byl to
poměrně strohý vzkaz. Před Hospodinem neplatí žádný
společenský žebříček. To, že tito dva synové, zlatá mládež,
měli po Mojžíšovi a Áronovi to nejvyšší postavení ve
vyvoleném národě, jim nikterak nepomohlo. Spíš naopak. Všichni
měli příklad, že Bůh netoleruje nedostatek respektu. U nikoho.
A Áron mlčel. Znáte to, jsou
lidé, kteří nepřiznají žádnou chybu, natož hřích. Na každý
takový náznak obvinění reagují podrážděně, mají plno řečí,
že se vlastně nic nestalo a honem stáčejí pozornost na jiné,
kteří mají být údajně horší než právě oni a spouštějí
vodopád prázdných slov.
Ale Áron, ten mlčel. Tohle Áronovo
mlčení bylo to nejcennější, co mohl v té chvíli udělat.
Bůh ho za to svým způsobem odměnil. Bůh obyčejně kvůli
přikázáním promlouval k Mojžíšovi, ale tentokrát nastala
změna. „Hospodin promluvil k Áronovi : „Ty ani
tvoji synové s tebou nesmíte pít víno nebo opojný nápoj,
když budete vcházet do stanu setkávání, abyste nezemřeli. To je
provždy platné nařízení pro všechna vaše pokolení. Musíte
rozlišovat svaté od nesvatého a čisté od nečistého a učit
Izraelce všem nařízením, která vám Hospodin uložil skrze
Mojžíše.“ ( Vajikra 10,8-11 )
Áron se tedy nejspíš tímto způsobem dozvěděl, v čem
spočíval hřích jeho synů- opilost při službě ve Svatyni,
znesvěcení této služby. Zároveň se ale také ukázalo, že i
když jeho synové při službě Hospodinu přímo ve Svatyni tak
katastrofálně selhali, on je díky své pokoře stále hoden stát
ve službě velekněze a zastupovat celý národ před Hospodinem.
Právě v tom spočívá velikost předáků národa, kéž by to
všichni tušili...
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire