Při svátku Pesach, během sederové
večeře, se mají vypít čtyři poháry vína- arba kosot-
k připomenutí čtyř výrazů pro vysvobození
z Egypta : „Vyvedu vás ven…osvobodím vás...zachráním
vás…přijmu vás za svůj lid.“ ( Šemot 6,6-7) Pátý
pohár na stole, určený proroku Elijášovi, zůstává nevypitý a
vztahuje se k výroku „přivedu vás do země“ ( Šemot
6,8 ). Tyto opakující se výrazy nám mají zvýraznit,
podtrhnout tu Boží lásku k jeho vyvolenému lidu. A je dobrým
zvykem během svátku Pesach číst knihu, překypující takovou
láskou- Píseň Písní.
Píseň Písní je tou nejsvatější
a nejkrásnější alegorií lásky mezi Bohem a jeho lidem. Tato
Píseň Písní se stala absolutním vzorem milostné poezie a poezie
vůbec. Poezie má schopnost pozvednout obsah a uchránit ho od
zevšednění a zploštění. Důkazem toho je, že kniha Zohar ze
všech knih Tanachu cituje nejčastěji Píseň Písní a Žalmy.
Dovolte mi osobní vzpomínku. Kdysi,
hódně dávno,před asi čtyřiceti lety, jsem za svoji nynější
manželku napsal školní úlohu. Ona měla za úkol napsat popis své
kamarádky. A mně takové věci šly líp, tak jsem jí to prostě
napsal sám. Problém byl v tom, že jsem popsal ji. A to těma
svýma, zamilovanýma očima. K Písni Písní to mělo jistě
daleko, ale přesto to nebyl jen nějaký technický popis, za těma
písmenkama planula živoucí láska. Všichni spolužáci v její
třídě to věděli. Paní, tenkrát soudružce, učitelce se to
líbilo až tak, že nechala chudáka Evu ten „její“ popis číst
nahlas. A tak ten chvalozpěv na ni, celá uzardělá, před
pochechtávající se třídou, opravdu přečetla. Dostali jsme
tenkrát jedničku. Ale co tím chci říci : v textu Písně
Písní je cítit přesně taková láska. Kdyby to byla jen láska
tělesná, bylo by to žalostně málo. I já bych se tenkrát
strašně urazil, kdyby to někdo chápal pouze tak zúženým,
povrchním způsobem. Však jsem si takových obhroublých komentářů
užil i na vojně, když tam za mnou budoucí manželka
jezdila. Zlobil jsem se na ty kluky, co se chovali tak uboze a
přízemně. Pak jsem to nechal být, uvědomil jsem si, že oni
vůbec neví, co je to láska a neměli zatím to štěstí ji
prožít.
Přál bych vám číst rabínské
komentáře k Písni Písní, ohromně by vám otevřely oči, stejně
jako mně. Každé slovo v metaforách Písně Písní je nezbytné a
plné alegorických významů. Nic v ní není napsáno bez příčiny,
nebo výlučně pro kouzlo textu. Píseň Písní je jistě o lásce,
ale ne o lásce mezi dvěma lidmi. Naši moudří vždycky považovali
za správnou její interpretaci alegorickou. Když chceme důkladně
popsat nějakou osobu, tak nevynecháme ani detaily jejího oblečení.
Mohou něco napovědět o vkusu dotyčného, případně o jeho
finanční situaci a tak se vlastně dozvíme i něco o tom člověku
samotném. Oděv ale není osobou. Jenom hlupák by oslovoval jménem
jejich majitele šaty, visící na věšáku. Podobně Píseň Písní
je biblickým, alegorickým oděvem hlubokého významu.
Alegoričnost výrazů Tóry vyžaduje
používání vypůjčených termínů. Bůh není tělesný, nemá
ruce ani oči, přesto Tóra užívá těchto slov jako přirovnání,
abychom lehčeji porozuměli kontextu. Když se v Tóře
mluví o Božím „oku“, znamená to určitou Boží moc, způsob
vnímání. Jinde se mluví o Boží „ruce“, ale nemůžeme to
chápat tak doslova, protože se to vztahuje k Boží moci
ovlivňovat události na zemi. Když se naučíme rozumět této
alegorické řeči, pochopíme, že ahava = láska je tou
nejhlubší duchovní blízkostí mezi Bohem a spravedlivými lidmi.
Píseň Písní je prozářena láskou a Boží inspirací. Je plná
nadšení, touhy a tesknoty. Z Písně Písní můžeme vyčíst, že
Bůh je nadšen svým lidem, svým stvořením. A Izrael, jeho lid,
zase s nadšením po tisíciletí hledí do tváře Boží. Tomuto
uchvácení se může naučit ten, kdo čte Tóru a kdo čte tuto
Píseň Písní.
Ne náhodou se Píseň Písní čte o svátku Pesach, kdy Izrael
zažil tak mocné důkazy Boží lásky. Čte se ale také během
každého šabatu. Při něm je také pokaždé zmiňováno vyjití z
Egypta. Máme si uvědomit, že vztah mezi Bohem a námi je vztahem
lásky. Někdo se tomu může vysmívat, ale každý z nás může
tento vztah Boží lásky k nám opětovat a zažít něco tak
hlubokého a krásného, o čem si zatím mohl jenonm teoreticky
počíst v Písni Písní.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire