Posledně, když jsem mluvil k této
paraše, pojednávající o Korachově vzpouře proti
Mojžíšovi, šlo mi o to, ukázat jeho osobnost, to jeho pyšné
ego. Korach se necítil dost doceněný a dělal by, podle něj, všechno líp než Mojžíš. Dnes bych ten pohled rád rozšířil
i o samotný způsob jeho jednání při takovém vyhroceném
kritizování.
Nejde o to, že by měl existovat jen
jeden názor a hotovo. Naopak- ostatně to je základem židovského
myšlení- podívat se na problém ze všech stran. I Talmudy to
dokládají, když dochovaly tolik odlišných názorů na jeden
problém. A i dnes je to ukázkou demokracie, že se ve společnosti
projevuje různost názorů, bez ohledu na to, jestli jsou to názory
menšinové nebo většinové. Opak je známkou totalitních států.
Kde je ovšem ta skutečná hranice mezi v zásadě zdravou
kritikou a oprávněným protestem a na druhé straně nebezpečným
pobuřováním, neposlušností a vzpourou?
Tóra nám může být vodítkem
v tom, jak popisuje různé známé postavy a jejich chování
v určitých situacích. Čteme například o Abrahámovi, který
nesouhlasil se zničením Sodomy (Berešit 18), o tom, jak
rituálně znečištění Izraelci protestují proti tomu, že jim
není umožněno slavit Pesach (Bemidbar 9), známe také
historii ohledně sporu o dědictví Selofchadových dcer (Bemidbar
27). V každém z těch uvedených případů je
podstatnou ta osoba protestujícího. Abrahám, jak ho známe,
používá jazyka pokory a poslušnosti. Ale i znečištění
Izraelci a Selofchadovy dcery přicházejí se svým návrhem
s velkou úctou a pokorou. V obou případech se objevují
slova „i přistoupili“ nebo „i přiblížili se“. Jdou si
zjednat spravedlnost, ale se vší úctou k autoritě.
A teď si to porovnejme se slovníkem,
použitým při vzpouře Koracha, Dátana a Abírama s dvěma
sty padesáti muži proti Mojžíšovi (Bemidbar 16) : „A
shromáždili se proti Mojžíšovi a Áronovi“; rav lachem =
dost vás bylo (tzn. dost bylo vašeho, Mojžíšova a Áronova
panování); lo naale = nepůjdeme (za tebou, Mojžíši).
Pokaždé to jsou slova která jsou útočná a vzpurná.
Odpověď Tóry je jednoznačná.
Když jsou stížnosti nebo návrhy oprávněné a směřované
k Bohu s úctou, někdy jim dá za pravdu, nebo minimálně
zůtává pevný, klidný. Ale když jsou to „prosby“ zlostné a
nepokorné, tehdy Bůh odpovídá tak, jak to můžeme vidět v naší
paraše : ohněm, zemětřesením, hněvem.
V izraelské společnosti, a
nakonec i v diaspoře, můžeme vidět den co den neshody a
rozdělení. Stále je potřeba hledat rovnováhu mezi ochranou
demokratických hodnot, takových, jako je svoboda projevu, a nebo
pro stát nebezpečnou provokací, která může vést i k válce.
Stále je třeba poměřovat morální dilemata s tím, co je
nezbytně nutné udělat pro bezpečnost obyvatel. Každý odpovědný
člověk by si v tak vypjatých momentech měl dát záležet na
tom, jaký používá ve sporech jazyk a jestli je schopen úcty
k jinak smýšlejícímu člověku. Izrael je v tomto
ohledu nemilosrdně kritizován celým světem a je pro něj o to
těžší snášet kritiku i od vlastních lidí z diaspory,
kteří ze svého klidného hnízdečka „školí“ Izraelce, jak
by se měli správně chovat. Pro Izraelce z okolí Gazy, na
které dopadají rakety, je jim zapalována úroda a vrazi směrem
k nim kopají tunely, je taková jednostranná kritika jen další
ranou. Jen těžko si můžeme představit Mojžíše, jak vyjednává
s Bohem v takovém stylu: „Tak pozor, jsem význačná
židovská osobnost, mám tu takovou petici, která je už mimochodem
v médiích ! Tak, jak to teda bude ?!“
Mojžíš a Áron byli naopak velcí
obránci Izraele, keří byli v každé chvíli připraveni se
za svůj národ obětovat. Věděli také, že s takovými
lidmi, jako je Korach, se dá těžko něco dělat, ti se nezmění.
I takoví lidé prostě jsou. Ještě před koncem naší paraši
ale přichází naděje ve zprávě o upevnění Árona a jeho
kněžského pokolení. Zatímco Korach je už navěky symbolem
pyšné, sobecké vzpoury se špatným koncem.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire