Dnes to nejde jinak, než rovnou
začít vtipem : Rabín z Jaroslawi oznámí své obci, že musí
vyřešit jeden závažný věroučný problém, a proto se na čas
bude muset věnovat studiu a přemýšlení. Všichni v obci
byli potěšeni, že mají mezi sebou takového mudrce a souhlasili
s tím, že se jim nějaký čas nebude věnovat. Jak ale ubíhal
týden za týdnem, osmělili se a vyslali za rabínem vhodného muže,
který by se taktně optal, jestlipak už není problém vyřešen.
„Rabi“, zeptal se vyslanec, „už jste své dílo dokončil?
K jakému moudru jste dospěl?“
„Přemýšlel jsem“, odpověděl
mu rabín, „kdyby za všechny lidi celého světa byl jen jeden
jediný člověk… a za všechny stromy celého světa byl jen
jediný strom… a za všechny sekery světa byla jen jedna jediná
sekera… a za všechny vody celého světa byla jen jedna jediná
voda…“
„No a dál…?“ ptá se napjatě
vyslaný muž.
„A kdyby ten jediný člověk, co
je za všechny lidi, vzal tu jedinou sekeru a porazil s ní ten
strom, co je za všechny stromy, a ten strom padl do té vody, co je
za všechny vody…“ -Rabín se na chvíli odmlčel.
„Tak co by se stalo ?“ nedočkavě
se táže vyslanec.
„Tak teď řeším a přemýšlím,
co by to bylo za strašnou ránu…“
A tím se dostáváme k tématu
dnešní draši : Šelach Lecha = Vyšli si. Bůh to po nikom
nechtěl, ale Izraelci se sami rozhodli poslat do zaslíbené země
nejdříve zvědy. A tak mezi sebou vybrali zástupce, jednoho za
celé pokolení, celkem tedy dvanáct. A jejich mise začíná
nevinně : „Vystoupili Negevem, a když (jeden) přišel do
Hebronu, byli tam Achiman, Šešaj a Talmej, potomci toho obra“-
popisuje tuto událost Tóra (Bemidbar 13,22). Z popisu
nevyplývá, že by naše zvědy pohled na ně nějak vyděsil.
Naopak, vydali se na další cestu, sbírali ohromné hrozny vína,
granátová jablka a fíky. Ale když se vrátili, aby podali zprávu,
už z nich mluvil strach. I když ani nevíme, jestli ten obr se jen
tak jmenoval, nebo byl opravdu veliký, ani nevíme, jestli jeho
potomci vůbec byli postavou nějak výjimeční. Ale i kdyby... jako
by jim ti tři chlapíci z Hebronu zastínili celý svět. Pocítili
strach a neváhali se o něj podělit. Takhle mluvilo deset ze
dvanácti zvědů. Všichni viděli tu samou zemi, přesto ji
neviděli stejně.
„Káleb, aby zmlkli, se obrátil k
Mojžíšovi a řekl : „Přesto vystoupíme a dobudeme ji, protože
na ni máme právo“ (Bemidbar 13,31). Že by na Káleba
obři neudělali takový dojem? Nebo nechtěl působit Mojžíšovi
problémy a snažil se uklidnit lid? Nebo si prostě pamatoval Boží
slib, a v provnání s ním každý obr splaskne do trpasličí míry?
Kálebova slova měla dvojí účinek.
Z jedné strany ta desítka vyplašených zvědů s ještě větší
hysterií začala přesvědčovat lid, že Kanaán se dobýt nedá.
Vykřikovali : „všechen lid, který jsme v ní spatřili, jsou
muži obrovité postavy … zdálo se nám, že jsme nepatrní jako
kobylky!“ (Bemidbar 13,33). A ta jejich panika se
přenesla na celý lid. Celou noc plakali, přemýšleli o svržení
Mojžíše, o novém vůdci a návratu do Egypta. Na druhé straně
si zoufali Mojžíš, Áron, Káleb a Jozue, syn Nuna. Ten byl také
přesvědčen, že Kanaán se dobýt dá. Jeho hlas Tóra v té
vypjaté debatě neuvádí. Snad opravdu mlčel a jen nějakým
gestem naznačil, že se kloní ke Kálebovi. Jinak by se asi Tóra
nebránila zveřejnit slova člověka, tak významného v pozdějších
dějinách.
Jak to dopadlo, to víme. Všechny
pochybovače Bůh odsoudil k doživotnímu putování po poušti.
„Jen svého služebníka Káleba, protože byl jiného ducha a cele
se mi oddal, uvedu do země“ ( Bemidbar 14,24 ). Ale i
Jozue vstoupil do Kanaánu, i jeho se týkala ta čestná výjimka.
Není tedy započítán ke „zlé pospolitosti“ pochybující
desítky vybraných zástupců. (Bemidbar 14,27).
U zlomových okamžiků v dějinách je často jen několik málo
jedinců, nebo jeden jediný a může dramaticky ovlivnit osudy
spousty lidí, celých národů. Když Káleb říkal, že Kanaán
bude dobytý, byl v tom osamocený. Sám proti deseti vystrašeným
lidem. Sám proti vypjaté hysterii, která se národa zmocnila. Sám
se svou vírou v Boží slib. Nevěděl, jestli na to jeho víra bude
stačit. Vedle něj stál jen mlčící Jozue - budoucí vítězný
vůdce. Někdy prostě všechno záleží na jednom jediném hlasu
odporu - a to je pak ta očekávaná strašná rána , jako v tom
vtipu. Asi o tom ještě budu muset popřemýšlet...
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire