Tato paraša je v pořadí
druhou v V. Knize Mojžíšově – Devarim. Devarim je
takovou závěrečnou řečí Mojžíšovou, shrnutím toho, co chce
lidu sdělit předtím než zemře. Proto je i taková naléhavá a
přímočará, není čas na kudrlinky. Není to tak, jako v tom
židovské vtipu, kdy u lože umírajícího starého, moudrého
rabína v úctě stojí jeho žáci a s napětím čekají na
jeho poslední slova. A on nakonec řekne: „Všechno je jinak.“
Tak to se tady rozhodně neděje. Každé Mojžíšovo slovo se dá
tesat do kamene.
Já jsem si z toho všeho, co
obsahuje tato paraša, vybral tento verš : „Proto poznej
dnes a vezmi si k srdci, že Hospodin je Bůh nahoře na nebesích
i dole na zemi; žádný jiný není.“ (Devarim 4,39) Je
to něco podobného jako známé Šma Jisrael - prohlášení
o Boží jedinosti a jedinečnosti. Tady mě zaujalo to-„ poznej
dnes a vezmi si k srdci“. Jsou to dvě věci, dva přístupy. Dva přístupy k Tóře, ve které Bůh zjevil svoji vůli.
Jeden je takový akademický, studijní a druhý vede k uplatňování
poznaných věcí, ke změně života podle těchto přikázání, k
činění. Jednoduše řečeno- to, že si vůbec člověk
pustí ta studovaná přikázání k tělu.
Tyto dva přístupy se střetly
v minulosti dost ostře mezi chasidy a mitnagdim- jejich
odpůrci ve východní Evropě. Mitnagdim a později i
maskilim vyčítali, jistě oprávněně, chasidům jejich
povrchní vzdělání. Báli se, aby tito venkovští nadšenci opět
nepodlehli kouzlu nějakého falešného mesiáše, jak se to už
předtím několikrát stalo. Neučený nemůže být zbožný – to
by si mohli nechat vyšít na prapor. Učenost je jistě fajn, člověk
se dozvídá spoustu věcí, může o nich spekulovat a tříbit
svoji mysl, rozšiřovat si obzory.
Takhle jsem se v ješivě
nedávno dozvěděl, jaké je vlastně to spojení mezi Židy a
česnekem. V rámci vyučování o Mišnajot Nedarim (což je mišna, která se věnuje slibům) jsem se dozvěděl,
že když někdo složil neder= slib, že si na nějaký čas
zakazuje mít užitek od těch, kteří odpočívají o šabatu, že
se to týká jak od samotných Židů, tak i od mužů z Kútu.
O nich se píše v 17. kapitole Druhé Královské. Proč jsou
ale extra zmiňováni i mužové z Kútu, když regulérně
konvertovali? Byli prostě nespolehliví, jak je v knize jasně
naznačeno. A Talmud doplňuje, že když se vracel lid s Ezdrášem
z vyhnanství, tak oni nechtěli respektovat nařízení
miderabanan – od rabínů. A je zmíněno i jedno konkrétní: jíst česnek v pátek večer. A proč česnek a proč v pátek
večer ? Česnek byl považován za afrodisiakum a jak známo, o
šabatu měl muž potěšit svoji manželku. A mužové z Kútu
sice jedli česnek, ale ne proto, aby respektovali nařízení
miderabanan, ale jen proto, že jim chutnal…
Takže je pěkné znát i takové
podrobnosti, to jistě každý uzná. A člověk může studovat celý
život a stále je co studovat. Z toho uvedeného verše se
rozhodně drželi toho – POZNEJ. Z toho chasidského pohledu
bylo jasné, jakým způsobem se chtějí zaměřit oni. O maskilim
zcela správně tvrdili, že se snaží o intelektuální pochopení
naprosto všeho. Sebe samotné nazývali chasidé ovdim, ti,
co pracují. Jejich hlavním cílem byla práce na sobě – zlepšení
se v myšlení, slovech a skutcích. Reb Šalom Ber z Lubaviče
k tomu později dodal: „Rozdíl mezi maskil a oved
je ten, že u prvního z nich je výchozím bodem jeho rozum, a
od něj začíná pracovat, aby se jeho vlastní avoda (prací) zušlechtil tak, aby byl v souladu s tím, co studoval.
Oved začíná se svými úkoly avoda –BERE SI
K SRDCI -, to znamená praktikuje, a teprve pak se snaží učit,
aby uměl vysvětlit svoje jednání v akademických termínech.
Není zkrátka možné jedno od
druhého oddělit, to vidíme, všechno se to doplňuje a ti
nejzdatnější z obou táborů se nutně setkávají na půli
cesty . My DNES můžeme jen závidět oběma těm kdysi znesvářeným
stranám a z odstupu si vzít to nejlepší z obou jejich
tradic a učení. A z jejich zaujetí. Vždyť i díky nim můžeme
lépe porozumět dnešnímu verši: „ Proto poznej DNES a vezmi si
k srdci, že Hospodin je Bůh nahoře na nebesích i dole na
zemi; žádný jiný není.“ (Devarim 4,3)
Šavua tov! Mně se draši tady na blogu vždycky líbí, ale tato mě chytla za srdce tak, že to i musím napsat! Samozřejmě nejlepší je ta část o česneku :-D Ale teď vážně, já jsem se dlouhá léta vyhýbala jakýmkoli duchovním věcem, studovala jsem přírodní vědy a svým způsobem tento přístup využívám i v rozšiřováním židovských znalostí. Ale pořád toho (na můj vkus) vím strašně málo, ale samozřejmě třeba slavím svátky, modlím se atd. No a postupem času (a vědomostí) zjišťuju, co všechno jsem dělala špatně nebo nedokonale, ale pořád věřím, že k Nejvyššímu doputuje každá modlitba a každý náb-ženský čin, je-li míněn vážně a jde-li ze srdce, i když třeba není úplně podle halachy. V podstatě bych řekla, že to je častý postup konvertitů, ale třeba i Židů ze sekularizovaných rodin, kteří začínají zase praktikovat. Naopak třeba u ortodoxních Židů, kteří odmalička vyrůstali se studiem Tóry a berou to třeba někdy víc rutinně (a tím samozřejmě nechci nikoho urážet ani snižovat), může být změnou odprostit se od těch znalostí a soustředit se více na prožitek... No a ideální je, když se všechno spojí, aneb zlatá rovnováha.
RépondreSupprimerTěším se na další příspěvek.
Napsala jsem Avimu, aby se podival na komentar, urcite mu udela velkou radost!
SupprimerDoufam, ze se nam podari se nekdy setkat, moc rada bych i vami popovidala (mimochodem, mam vystuovanou chemii a myslim si, ze urcity racionalni prisup i k nabozenskych vecem neni na skodu :) )
Zdravím Chtivou Pracku ! :) Váš komentář mě opravdu potěšil. Snažím se psát draši co možná nejvíc srozumitelně. Ale ona není žádná hanba na začátku nevědět nic, nebo málo. Tenhle stav nám jednou ilustroval můj rabín Pečarič na příběhu od Západní zdi v Jeruzalémě. Tam prý kdysi přišel poprvé jeden takový nový přistěhovalec, který se ve věcech náboženských naprosto neorientoval. Stál tam a pozoroval ostatní, jak se zaníceně modlí, všelijak klátí a připadal si tam tak trochu nepatřičně. A pak si všimnul, že ve škvírách mezi kvádry té zdi je plno takových zmuchlaných, ušmudlaných papírků. A tak ho nenapadlo nic lepšího, než že na tom svatém místě trošku uklidí a přispěje tak nejlíp ke svatosti toho místa. A začal ty papírky ze zdi dolovat. Když už jich měl plné hrstě, vyndal si z kapsy igelitku a papírky hromadil do ní. Když už měl tak půl tašky nacpané papírky, uvědomil si za sebou nějaký nespokojený, výhružný hukot. Otočil se, a za ním v půlkruhu stáli velmi podráždění zbožní Židé, kteří nelibě nesli, že nějaký drzoun nebo provokatér takhle zachází s modlitbami, které tam na papírcích umístili jiní zbožní Židé. A potom následovala scénka jako z němé grotesky. Ten ignorant tam začal s udivující rychlostí znova sázet do škvír mezi kvádry všechny ty papírky s modlitbami. Vypadal přitom jako Chaplin ve filmu u pásu ve fabrice. Všechno nakonec dobře dopadlo. Poučením, ke kterému směřoval rabín Pečarič, bylo, že tenhle člověk, který se tak pěkně ztrapnil, se nakonec stal známým, výborným rabínem. A tak, podle něj, nezáleží, jak na tom jsme právě teď, ale jak na tom budeme, dejme tomu, za deset let. Když známe směr, můžeme dojít opravdu daleko, to už záleží na nás. Přeju Vám na Vaší duchovní cestě hodně úspěchů. :) A věda s vírou se samozřejmě netlučou. Myslím ře Albert Einstein kdysi řekl : "Věda bez víry je chromá, víra bez vědy je slepá." Děkuji Vám a zdravím. :) Avi
RépondreSupprimerŠalom Avi! Vaše draši tady čtu velmi ráda, pro mě je to kromě poučení i určitá náhrada komunitních diskuzí o draše, na které se někdy nedostane. Příběh o uklízejícím budoucím rabínovi (ó jak je to blízké mé obsesi pořádkem! :-)) opravdu hezky ukazuje, že nezáleží na tom, odkud člověk začne, ale kam nakonec dojde. Když si občas uvědomím, kolik toho mým znalostem a i té praxi ještě chybí, jsem skoro zoufalá. Ale stačí trochu osvěžit paměť a uvědomit si, kde a jak jsem začínala a už to tak beznadějně nevypadá.
RépondreSupprimerDíky za tento skvělý blog.
PS: až budete mít příště cestu do Prahy, bude mi velkým potěšením mít možnost se potkat! Hezký zbytek týdne.
RépondreSupprimer