Dnes budeme v paraše Cav
mluvit o něčem, na co jsme už jednou narazili. Tentokrát se tu
opět, kromě popisu různých druhů zvířecích obětí, nachází
verš, zakazující požívání krve: „Také nebudete jíst žádnou
krev, ať se usadíte kdekoli, ani krev ptactva ani dobytčat.“ (Vajikra 7,26) Trestem za nedodržení tohoto příkazu je
„karet“- „odtětí“, což není žádná poprava, ale
duchovní trest vyobcování z lidu, jak správně uvádí
ekumenický překlad (Vajikra 7,27).
Když jsem tu v jedné draše
na tohle téma domluvil, zaslechl jsem pak trudnomyslné poznámky
ohledně krvavého bifteku, se kterým se dotyčný jen těžce
loučil. A já jsem si zase vybavil, jak jeden mizerný fotbalový
trenér nutí jíst své svěřence tatarský biftek, protože
očekává, že pak silou zvířecí přece jenom konečně vyhrajou.
A s krví by byl výsledek určitě tutovější. Správný
biftek, když do něj vrazíte vidličku, tak má ještě zaskučet
bolestí, že? To je ta asociace, která se i dnes spojuje s masem
a krví. Je to určitý symbol. Ten zákaz se objevuje v Tóře
hned několikrát v knize Vajikra (17,9-14 a 19,26) a
v knize Devarim (12,16 a 23; 15,23). Má tedy nejspíš
velký význam.
V čem ten význam hledat
ukazuje už vyprávění o Noachovi, kde se na jednom místě píše
o Noachově smlouvě a ta formulace zní: „Ale nebudete jíst maso
s duší jeho, to jest s krví jeho.“ (Berešit 9,4). Podle toho vyjádření je tedy krev duší, čili životem. Nad
takovou definicí se kdejaký moderní člověk ušklíbne a pomyslí
si něco o primitivní, starobylé koncepci života. Ta představa
jistě vznikla pozorováním- jak někdo přichází o krev, až
nakonec umírá. Dneska máme poznatky v medicíně mnohem
rozsáhlejší, ale stejně to tajemství života není až tak
docela objasněno. Víme více o mozku, genech, bílkovinách. Člověk
neumírá jen proto, že vykrvácí. Krev ale na rozdíl od jiných
druhů kapalin v organismu dosahuje do všech částí živé
bytosti, tedy i zvířete. A snad právě proto je tím nejvhodnějším
symbolem nezachytitelné duše.
Rambam si ten zákaz vysvětloval
jako způsob, jak se postavit pohanským praktikám. Ty spočívaly
v tom, že maso zabitého zvířete se jedlo kolem nádob s jeho
krví. To pak mělo umožnit „spřátelení se“ s duchy,
kteří se podle té primitivní představy shromažďují, aby se
tou krví nasytili. Proto prý mají Židé krev vylít. Takové
vysvětlení by ale bylo jen dočasné, vzhledem k tomu, že už
se dneska takové krvavé seance nekonají. A příkaz o krvi je
trvalý.
Ramban to vidí jinak: jde o to, že
je možné jíst maso, ale není možné s ním jíst společně
i život! Podle biblické vize po potopě můžeme jíst maso, ale „vlastník duše nemůže pohlcovat jiné duše, protože všechny
duše patří Pánu.“ To je pěkná definice, i když krapánek
nejasná. Ale právě ona umožňuje pochopit, co to znamená, že
není správné jíst život. Realizací té myšlenky je právě
tahle micva : rozlišovat jedení masa od jedení života,
čili požívání krve, protože právě krev nejlépe reprezentuje
tu obtížně zachytitelnou duši. Jinak by takový teoretický
příkaz nejíst duši vyzněl až směšně. Ale nejedení krve je
přesně ten návrh, který dává smysl, protože se týká něčeho
konkrétního, tělesného. A jak píše Lévinas, „existuje
významná souvislost mezi duchovností myšlenek a tělesností
zvyků.“
Vždycky je dobré znát přikázání
přesně. Nejenom proto, abychom je správně mohli dodržovat, ale
někdy taky proto, abychom si nedělali zbytečné starosti navíc.
Například transfúze krve nemá s tímto přikázáním vůbec
nic společného. Židé nemají požívat krev. A tím se myslí, že
ji nemají jíst, ani žádné potraviny, kde je obsažena. Košer
zásady se týkají výlučně jedení. Stejné je to u vepřového
masa. To není žádné super nečisté zvíře numero uno. Je
naprosto srovnatelné s ostatními zvířaty, která taky nejsou
košer, jako například velbloud nebo kůň. A taky se jen nesmí
jíst, zatímco boty nebo rukavice z vepřovice můžeme klidně
nosit. Stejně tak tkáň z vepře, která se používá při
operacích srdce je naprosto v pořádku. A navíc zachraňuje
život, takže je to v pořádku i podle známé zásady pikuach
nefeš. Takže si myslím, že v tomhle porovnání by
klidně i ten krvavý bifteček snesl pár vteřin na grilu navíc,
co říkáte?
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire