V naší paraše Vajakhel ,
téměř na konci II. Knihy Mojžíšovy- Sefer Šemot, se
zase při čtení ponoříme do popisu Příbytku – Miškanu,
té přenosné Svatyně – Mikdaše, se kterou pak putovali
pouští. Je to až trochu úmorné čtení, pro někoho nejpíš
nudné. A navíc je tu znova otázka opakování části textu. Jen
krátce potom, co jsme dočetli všechny ty důkladné pokyny, jak
vytvořit všechny ty zvláštní předměty, je tu řečeno, že je
taky Becalel a jeho pomocníci vytvořili. Super. No ale nezůstalo
jen u toho konstatování. Naopak, místo toho se znovu opakují
všechny detaily o všech těch předmětech, o jejich
materiálech, rozměrech a tak… Jakoby jeden takhle dlouhý popis
nestačil. Už jeden takový výčet stačí, aby žáky uspal.
Druhý, hned vzápětí, má snad zjistit, jestli je ještě někdo
vzhůru?
Takže zase je tu otázka, proč to
opakování? Běžná odpověď, stejná jako například u počítání
lidu, spočívá v tom, že jak izraelský lid, tak i tento
Miškan je velice cenný v očích Stvořitele. Což je
pěkné, ale nic nového to nepřináší. Slavný rabín a filosof
14. století – Gersonides - přiznává, že tomu taky nerozumí,
ale navrhuje takovou historickou metodu: „Je to způsob vyprávění,
jaký používali písaři v době darování Tóry.“ Je to
věrohodná hypotéza, ale ani tahle historicko- stylistická
technika nevysvětluje, proč se v Tóře používá tak
výjimečně a proč zrovna tady.
Druhou věcí, která hned zaujme, je
ta nevídaná pečlivost, podrobnost celého toho popisu.
V porovnání s vyprávěním o vyjití z Egypta, nebo
s dramatickými událostmi kolem darování Tóry na
Sinaji, kde to je svižně reportérské podání, tady jakoby páni
inženýři založili do textu suchopárný,dvoudílný stavební
deník. Často se v této souvislosti mluví o redakční
úpravě Tóry a podobných věcech. Tohle mě nikdy nezajímalo,
protože pro mě ten text není jen nějakým zápisem dávných
událostí, ale je sám o sobě svatý. A právě proto jsou i
všechny ty detailní analýzy textu v tradičním židovském
duchu stále tím nejplodnějším přístupem. A pro mě největším
potěšením. A jak se všechny komentáře věnují jednotlivým
detailům Miškanu, tak se samozřejmě věnují i každému odbočení
z projednávaného tématu. A i my se tady s takovým
vybočením setkáváme, a je opravdu zajímavé.
Naše paraša totiž začíná
zmínkou o dodržování šabatu, který má být svatým dnem „pro
Hospodina“ (Šemot 35, 1-3). A znovu se můžeme ptát,
proč se i tohle opakuje. Přikázání o šabatu už přece taky
zaznělo, i když v trochu jiném znění (jednou jako zachor
a podruhé jako šamor = pamatuj a dodržuj, proto také
zapalujeme dvě svíce o šabatu) A proč je tu jako taková vsuvka
v nesouvisejícím textu? Taková vybočení z běžných
pravidel mají významný záměr. Abravanel jde přímo k věci:
zdůrazňuje to podle něj, že ani Svatyně se všemi těmi
důležitými a svatými předměty není důležitější než
šabat. Tohle vsunuté připomenutí, přikázání zdržet se o
šabatu dokonce i té svaté práce na stavbě Svatyně, ukazuje, že
je něco ještě důležitějšího, než i to nejzákladnější
materiálně- technické zázemí pro vlastní náboženskou činnost,
nebo než všechny restituce... Víme že každá stavba je jen
dočasná, jak Miškan, tak oba jeruzalémské Chrámy patří
minulosti. Proto už teď, při stavbě Miškanu, slyšíme
o podstatnější věci: věrnost Stvořiteli se má
prokázat něčím tak těžko uchopitelným, jako je zdržení se od
práce při dni odpočinku. Ten rozdíl popisuje Heschel: Svatyně v
prostoru je míň důležitá, než Svatyně v čase, jejíž hlavní
tváří je šabat. A dodává: neboť ne věci poskytují význam
chvíli, ale chvíle propůjčuje význam věcem.
Další zajímavostí je to, že
známe z Tóry tolik podrobností k tomu přenosnému Chrámu, ale o
tom, který potom stál jako pevná stavba v Jeruzalémě, už ne.
Jako by to putování a práce na sobě byly podstatnější věci, než když už člověk dělá věci příliš ustáleně a
bezduše, rutinně, nebo taky už třeba vůbec ne. Lévinas o tom
píše: „Člověk má svůj počátek na poušti, kde přebývá
ve stanech a kde uctíval Boha ve Svatyni, přenášené z místa na
místo.“
Je fajn, že máme už nějaký čas
novou synagogu na místě té vypálené. Nemusíme se plahočit
pouští. Teď jenom abychom byli schopni opravdu se zdržet od
práce a udělat si společně tu svatou chvilku, alespoň o šabatu,
abychom i té naší krásné synagoze dodali ten její správný
význam a smysl. Nemáme si šabat jen teoreticky připomenout, ale
i uskutečnit, prožít. O tom to je – zachor vešamor.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire