Avi je na cestách a tak mi poslal starší drašu ke spojeným parašám Behar-Bechukotaj. Když tedy mluví o požehnáních a zlořečeních, tak ty patří do paraši Bechukotaj a budeme je číst až příští týden...
Dnes začnu trochu netradičně, a
budu osobnější. Dvakrát týdně, ve středu a v neděli
navečer, usedám k počítači, abych se učil nádheře Tóry
v internetové ješivě rabína Pečariče. On sedí zase
u toho svého počítače v New Yorku a mluví ke svým polským
posluchačům (s jednou českou výjimkou z Liberce). Při
posledním vyučování nabízel rabín možnost malé, čtrnáctidenní
pauzy na začátku prázdnin, že i tak je vyučování dost
intenzivní. Na jeho chatu se rychle začaly hromadit odpovědi jeho
žáků. Ani jediný z nás netoužil po nějaké pauze. Byla
tam i taková ultimativní odpověď od jedné dámy, která se
vyjádřila skutečně nekompromisně: „To v žádném
případě!“ To rabína až rozesmálo. A jedna z dalších
odpovědí zněla: „To je jakoby si někdo chtěl chtěl vzít
volno od Pána Boha, copak to jde?“ Rabína to inspirovalo k tomu,
aby nám řekl jeden ze svých oblíbených vtípků:
Jeden zbožný, padesátiletý žid
z New Yorku- Šmulik, pejzatý, bradatý, s třásněmi a
stoprocentně košer, se rozhodl jet na dovolenou na Floridu. Už
cestou si říkal, že tam nejspíš bude působit tak nějak
exoticky, takže se oholil, ustříhnul si pejzy. Jen co tam přijel,
koupil si květovanou košili, zapomněl na třásně a spoustu
dalších věcí. Že by si tam i nezahřešil, se vůbec nedá
tvrdit. Inu Florida, míchané drinky,sluníčko, moře, spoře oděná
děvčata… Ale dovolená skončila a musel se vrátit zpátky do
New Yorku. A co se nestane, hned při příjezdu ho srazí auto a je
na místě mrtev. V Nebesích potká Všemohoucího, a hořce si
Mu stěžuje: „Můj Bože,proč se mi tohle stalo, padesát let se
učím Tvému slovu, dodržuji všechna přikázání, každý den
jsem se modlil v synagoze, copak jsi mě tam neviděl?“ Všemohoucí
se zarazí, koukne na něj a řekne: „Ojvaj, sorry, Šmuliku, já
tě nepoznal!“
Všichni jsme se vtípkem báječně
pobavili, aspoň já určitě. Ale to dnešní čtení se týká
toho, o čem právě byla řeč a úplně vážně. Právě v této
paraše se píše o úžasném požehnání lidu Jisraele,
pokud bude dodržovat přikázání Tóry. A také je tam pětadvacet
ostrých veršů zlořečení vůči těm, kteří přikázání
odvrhnou a zprotiví si je. Jsou tak hrozná. A Moše je všemu lidu
zopakoval ještě po čtyřiceti letech, těsně před svou smrtí.
Tolik mu záleželo na tom, aby si to všichni dobře uvědomili a
podle toho se ve svém životě rozhodovali. Aby Bůh svůj lid
smlouvy poznal.
Ještě o jedné zvláštní
instituci je dnešní čtení Tóry, a sice šmita a jovel.
Tóra přikazuje, aby po sedmiletých cyklech šmita
(po sedmi sedmiletích, z nichž každé je zakončeno
šabatovým rokem), následoval v padesátém roce jovel
– rok jubilejní (Vajikra 25,1-13). Instituce šmity
je krátce popsána v paraše Mišpatim: „Šest let
budeš osévat svou zemi a sklízet z ní úrodu. A v sedmém
roce zanechej práce (doslova: „zanedbej ji“) a zdrž se
pojídání (úrody z toho roku; doslova: „nech ji“)“. (Šemot 23, 10-11).
To jsou dvě hlavní micvy šabatového
roku: „zanedbej ji“ – tj. neobdělávej ji, a „nech ji“-
čili pokládej to, co na ní vyroste, za hefker (ničí), a
dovol z toho brát každému. Majitel si nemůže vzít více,
než jsou jeho běžné potřeby. Cílem tohoto přikázání, které
vyžaduje ohromnou víru v Boha, je oslabení našeho pocitu
„připoutanosti“ k materiálním statkům.
Dvě hlavní micvy jubiljního
roku jsou: 1. vrátit prvotnímu majiteli celou zemi, nabytou
v průběhu posledních padesáti let, a 2. vrátit svobodu všem
židovským otrokům, umožnit jim návrat do jejich domovů a
k rodinám. „ Vyhlásíte v zemi svobodu všem jejím
obyvatelům“ (Vajikra 25,10). Tady to vyžaduje ještě
větší odhodlanost a posvěcení. Zkuste si představit, jaký
charakter je potřeba k tomu, aby se člověk zbavil země a
lidí, které považoval po desetiletí za součást vlastního
majetku. Sleduje to ušlechtilý cíl nápravy všeho, co bylo zlé
v průběhu posledních padesáti let – navracení věcí, dá
se říci – k jejich původnímu, nenarušenému stavu.
V dnešní době krize, která
je především krizí morálky, pozorujeme všelijaké věci, jak
například nepatrný dluh jednotlivce může rychle narůst do
obludných a těžko řešitelných rozměrů. Obě tyto parašot
ukazují na citlivost Tóry i k ekonomickým otázkám a
nastavení určitých mezí. Proč zrovna šmita byla Bohem
zjeveným přikázáním na hoře Sinaj ? Aby byl oslaben ten náš pocit spojení s naším majetkem.
„Přikázání o šabatovém roce je zvláštním způsobem
spojeno s horou Sinaj. Tam totiž – v přítomnosti Boží
moci a majestátu- se stalo zřejmým, že faktory, které rozhodují
o materiálním úspěchu člověka jsou Boží vůle a poctivost
člověka. Nechat zemi ležet ladem v sedmém roce jejího
užívání dokazuje, že základní silou vesmíru je Bůh, a ne
přírodní zákony. Když žid ponechává svoje pole bez dohledu
na jeden rok, ukazuje tím, že tento svět je pouze chodbou,
která vede ke Světu Příštímu a že skutečně člověk žije
pouze tehdy, když odmítá materiální zisky ve prospěch rozvoje
duchovního. Přesto si však člověk nemůže dovolit, aby se
úplně odtrhnul od světa, ve kterém žije. Šmita přichází
jednou za sedm let, proto také Tóra jasně konstatuje, že člověk
seje a sklízí šest let, stejně jak pracuje šest dní v týdnu,
aby si odpočinul o Šabatu. Uznání toho stavu věcí naplňuje dny
a roky práce svatostí a dává jim smysl.“ (Sfat Emet).
Vždyť i co se týká našeho majetku, slovo cdaka-
„dobročinnost“, není spojováno s almužnou, darem, ale je
chápáno jako určitý akt spravedlnosti, ve kterém je člověk
připraven se podělit s někým, kdo je potřebnější.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire