Devatenáctá kapitola knihy Vajikra
obsahuje základní morální poučení. Základní zásady Tóry-
tak to vidí i Sifra, tanaitský text, midraš ke knize
Vajikra. Je to tu taková všehochuť micvot. Řeč je
například o úctě k rodičům, abychom nekradli, nelhali,
nepodváděli, neutiskovali, nevykořisťovali, nepomlouvali,
nešířili fámy a neprahli po pomstě (Vajikra 19,3 -18).
Zároveň tu jsou vyjmenována přikázání rituální. Mezi jinými
o dodržování šabatu, o správném jedení masa z obětních
zvířat, o nemíchání dvou druhů semene při setí
pole ani dvou druhů nití při tkaní. Oba druhy přikázání jsou
oznamovány podobným jazykem, se stejnou naléhavostí. Pro nás je
to trochu nepochopitelné, protože jsme zvyklí oba druhy přikázání
rozlišovat a ty morální stavět výš, protože jejich plnění
očekáváme od každého. Ale i tradiční judaismus dokáže
popsat rozdíly, když mluví o přikázáních, týkajících se
vztahu mezi člověkem a jeho bližním a vztahu člověka k jeho
Stvořiteli (dokonce i člověka k němu samému). Ale ten
tradiční judaismus nezavádí žádnou hierarchii důležitosti
těchto různě zaměřených přikázání. Proč tomu tak je?
Hned na začátku našeho čtení je
ta základní výzva, ve které je obsaženo všechno ostatní:
„Buďte svatí, neboť já, Hospodin, váš Bůh, jsem svatý!“
(Vajikra 19,2) Různí religionisté tu svatost odkazují do
jiného rozměru a popisují ji jako určitou opojnou bázeň a s ní
spojené pocity závislosti, nicotnosti vůči té božské plnosti a
dokonalosti, která je lidmi nedosažitelná. Je to jeden z přístupů,
cenný v tom, že poukazuje na smysl svatosti, který je za
etikou. Jiní poukazují zase více na to, že svatost má být také
cílem, naším úkolem. V židovské náboženské praxi se
stále opakuje, že Bůh „nás posvětil svými přikázáními.“
Rabíni, kteří zdůrazňovali ten rozměr „svaté bázně“,
vždycky připomínali při této příležitosti rozměr mnohem
přízemnější, že svatost znamená oddělenost. Jak si můžeme
udržet svatost, nebo aspoň správný směr v našem životě?
Vždycky to je spojené s etikou
a s tím, jaký mají přikázání přesah. Motivem je to, že
Bůh je svatý, a tak jsme i my vyzývání k tomu, abychom byli
svatí jako on. Je to takové imitatio Dei, nápodoba Boha.
K tomu nám slouží všechna přikázání, celý sortiment,
který je na skladě. Člověk se nemá totálně odtrhnout od světa,
ale taky se v něm nemá ztratit. Každé přikázání slouží
jako směrovka. Tak trochu: nevím, kam jdu, ale stačí mi, že jdu
s Tebou. Určitě znáte ty tabulky nebo obrázky, kterým se
říká „Šiviti“. Jsou umísťovány v synagoze u
aron ha-kodeš. Bývá na nich z písmenek zobrazená
menora a další výzdoba. Sám jsem si jeden takový nechal
z Izraele dovézt a mám ho nad stolem, u kterého píšu
drašot. Ten význam téhle tabulky je jasný, vztahuje se
k citátu ze žalmu 16,8: „Hospodina stále před oči
si stavím!“ Přikázání prostupují naším životem a utvářejí
ho. Psychologové dobře vědí, že k cíli vedou dvě cesty-
jedna z nich je uvěřit a pak k tomu postupně přiřadit
jednotlivá přikázání a uvádět je do svého života. Druhou
cestou je opak: dodržovat přikázání a postupně duchovně
dorůst a vnímat správně jejich význam. Ta druhá cesta je
trochu podceňovaná, ale přesto efektivní.
Nedávno jsem slyšel jednoho
takového psychologa, který popisoval vliv, jaký má na každého
člověka to, co do sebe, do svého nitra, pouští. A jak ho to
nevědomky utváří. Vzal dvě skupiny studentů, podobného
složení,nechal je ve dvou učebnách, stejně vzdálených od
výtahu. Každá strávila hodinu vyplňováním odpovědí. Jedna
měla zodpovídat otázky stáří a potíží, které jsou s ním
spojeny. Druhá zase měla naopak zodpovídat otázky, jak co nejlíp
využít potenciálu mládí a všech jeho možností. Po
skončení hodiny tyto dvě skupiny studentů přicházely k výtahu.
Kdo si myslíte, že tam byl dřív? Není to samozřejmě těžké
uhodnout- ti, kteří se celou hodinu intenzivně věnovali svému
mládí. Ty druhé zase trochu zpomalila ta vize stáří, kterou
celou hodinu museli vnímat. A přesně takhle se to opakovalo i se
všemi dalšími pokusnými skupinami. Je to prostě ověřená
zkušenost. Proto je tak podstatné znát ten náš „kodex
svatosti“, mít na mysli všechna přikázání, kterými se máme
posvětit. Máme je znát, nasávat je celou bytostí a podle svých
možností i plnit.Pak půjdeme správnou cestou, bez zbytečných
odboček a zklamání. Má jít o vědomu cestu, o kterou svým
rozhodnutím stojíme. Svatost se nevytváří sama od sebe, vyžaduje
víru i činy. Stále si to máme připomínat. Proto i „Šiviti“
: „Hospodina stále před oči si stavím..“
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire