V dnešní paraše Vajece se
opět vrátíme ke známé události. Jákob je
víceméně na útěku před rozhněvaným bratrem Ezauem, který přišel o své
prvorozenství. Na příkaz svého otce Izáka se vydává hledat svou ženu v Rovinách
aramských. Čteme: „Jákob vyšel z Berševy a šel do Cháranu. Narazil však
na jedno místo, a protože zapadlo slunce, přenocoval tam.“ (Berešit
28,10-11) Co následovalo, jistě dobře víte. Zdálo se mu v noci, že
andělé vystupují a sestupují po žebříku
až do nebes a dostalo se mu požehnání od Hospodina. Existuje samozřejmě spousta skvělých výkladů k tzn. Jákobovu
žebříku, o mnohých jsme už mluvili. Já bych se dnes chtěl soustředit na věci
zdánlivě okrajové.
První
věcí v textu je neobvyklý termín „vajifga“
– narazil, potkal (jedno místo). Tím místem byla hora Moria, místo budoucího
Chrámu v Jeruzalémě. Tradice
dokonce mluví o zázračně rychlém setkání s touto horou, a jako o druhém
zázraku se mluví o tom, že slunce zapadlo neobyčejně brzy, takže přímo tam
Jákob přenocovat prostě musel.
Čím si
Jákob takový sen zasloužil? Naši moudří říkají, že zbožný Jákob už byl na své
cestě tak daleko, jako je daleko Cháran. Ale i když už byl vlastně v cíli
své cesty, řekl si: „Je možné, že jsem prošel kolem místa, kde se modlili moji
předkové a nemodlil jsem se tam?“ A vrátil se až do Bét-elu. (Raši
k 28,17, Chulin 91b). A pak se
děly věci… Člověk někdy pádí a chtěl by stíhat všechny své věci a zapomíná
přitom na ty podstatné, duchovní základy všeho ostatního. Někdy je nutné se
zastavit, a dokonce se třeba i notný kus
cesty vrátit, aby člověk zase našel sám sebe, vnímal a taky využil duchovní
inspiraci.
Druhou
věcí, kterou chci zmínit, je ta samotná tma, ve které se to odehrávalo:
„Přenocoval tam, neboť slunce již zapadlo… a na tom místě ulehl. Měl sen…“ Mešech Chochma poznamenává, že z našich
tří praotců – patriarchů, měl nebeskou vizi, která by se odehrávala
v noci, pouze Jákob. Jákob se chystal opustit Erec Jisrael, měl jít do
cizí země. A protože byl Jákob zcela oddaný službě Hospodinu, dostalo se mu
ujištění, že ta Šechina- Boží Přítomnost, bude s ním i v těch
„temných“ dobách, kdy bude mimo tu úžasnou atmosféru Erec Jisrael.
To je
poselství, které tu postřehl Mešech
Chochma pro židovský galut, vyhnanství.
Ale je to možné chápat i daleko šířeji. Všude tam, kde nám obrazně
řečeno přestane slunko svítit a situace bude nejasná, nebo přímo temná, můžeme
si zasloužit, tak jako Jákob, aby byla Šechina
i s námi. I v těch nejtěžších chvílích nás může ta naše
židovská víra povznést nad naše osobní utrpení a připoutat nás blíže
k Hospodinu.
Dočetl
jsem se o krásném příkladu tohoto přístupu. Rabín Jákob Bender vyprávěl, že
rodič jednoho z jeho žáků byl postižen takovou oslabující nemocí, která
ovlivňovala celý jeho organismus. Jeho ruce byly slaboučké, jeho řeč pomalá a
jeho zrak a sluch už také zdaleka nebyly tím, co dříve. Člověk mohl tak nějak
se smutným povzdechem nad ním odříkat refua
šlema. Nemoc ale neumenšila ducha toho muže. A on se rozhodl, že se musí
připravit na tu možnost, že v dalším průběhu nemoci přijde i o zrak a
sluch. Jak se ale na takovou věc připravit? Copak se to dá? Ten chlapík si
usmyslel, že se pokusí zapamatovat si části Tóry zpaměti, aby se pak mohl učit
a těšit se z těchto věci aspoň ve svém srdci. Nezůstal jen u toho.
Navzdory své slabosti a obtížím si zapamatoval všechny mišny
z talmudického traktátu Berachot.
S velikým nadšením pak slavil se svým synem sijum, oslavu zakončení další části svého studia nad mišnajot Roš Hašana. Jeho tvář zářila
nepopsatelnou radostí. Ten muž mohl
propadnout depresím a zůstat už úplně apatický, vzhledem k tak neradostným
vyhlídkám. Místo toho je šťastný a odhodlaný využít každou částečku svých
oslabených schopností, aby sloužil svému Stvořiteli a těšil se z Jeho
moudrosti.
Myslím, že ty dnešní dvě zmíněné věci spolu souvisí. Pokud je člověk
vnímavý k duchovní inspiraci a jedná podle ní, může přijít i tma, která by
jiné položila, ale on může zářit světlem Šechiny a být tak i příkladem pro ostatní.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire