Dnešní draša k parašat
Veješev bude o sarkasmu. Děj začíná smutným přběhem o
Josefovi a jeho bratřích. Josef byl posledním synem Jákoba, byl
to „syn jeho stáří“ (Berešit 37,3), nejmilovanější
ze všech. To všichni ostatní synové vnímali se žárlivostí.
Když pak měl Josef ještě ke všemu sny, ve kterých se mu
bratři klaní, dokonce včetně rodičů, a navíc o bratrech
přinášel otci zlé zprávy- o jeho „popularitě“ mezi
bratry nebylo třeba pochybovat… A teď k tomu jejich
sarkasmu- můžeme tu číst o situaci, kdy on přichází za svými
bratry a oni to komentují: „Hle, mistr snů přichází! Pojďte,
zabijme ho! Pak ho vhodíme do některé cisterny a řekneme:
Sežrala ho divá zvěř. A uvidíme, co bude s jeho sny!“
Ta poslední poznámka je tím
sarkamem v nejhorší podobě, jízlivým „vtipem“, sžíravým
výsměchem, do kterého se vejde všechna jejich momentální
nenávist. Raši k tomuto úryvku cituje midraš, který říká,
že nebeský hlas zareagoval na jejich poslední slova: „a
uvidíme, co se stane s jeho sny!“ Vy (bratři)
řeknete: „Zabijme ho“, ale já řeknu: “Uvidíme, co bude
s jeho sny“- uvidíme, čí vůle zvítězí, jestli vaše
nebo moje.“ Můžeme si myslet, že Raši chtěl trochu zjemnit ten
smutný pohled na bratry Josefa . Že tedy minimálně nemluvili
sarkasticky, když už plánovali zabít svého bratra. Vidíte, jak
je to nakažlivé, už jsem sám ironický… Raši to podává tak,
že i když – chybně- věřili, že si Josef zaslouží zemřít,
tak to ale neznamená, že tu záležitost brali nějak na lehkou
váhu. V každém případě jim aspoň ten sarkasmus byl cizí,
protože to není dobrý způsob pro důstojné a čestné lidi.
Sami dobře víme, že není ironie
jako ironie. Vždyť je to dobrý základ většiny vtipů. Někdy
slouží jen jako uvolnění a smíchem člověk aspoň odbourá
nahromaděné napětí. Vzpomínám si na dobu po roce 68. Po
krásném, ale krátkém období, kdy byla na čas zrušena
komunistická cenzura a začaly vycházet úžasné knihy, točily se
výjimečné filmy a mohlo se svobodně diskutovat, najednou přijely
ruské tanky a bylo po všem. A během jednoho roku byla najednou
okupace prezentována jako „bratrská pomoc“. Jestli tohle nebyl
sarkasmus, tak už nevím co by jím být mělo. A společnost se
musela bránit po svém. Když to jinak nešlo, tak aspoň vtipy. My
jsme museli mít na hodinu občanské výchovy v sešitě
zapsanou nějakou aktualitu z denního tisku. Jeden můj
spolužák se s tím nechtěl smířit, aby citoval z tehdejšího
tisku, který ve všech svých podobách hlásal jen tu jednu,
jejich, pravdu. A tak si začal ty aktuality sám vymýšlet.
Vzpomínám si živě na jednu z nich, která byla, jak se v té
době říkalo, o zlatou mříž. Zněla tak: Leonid Brežněv (tehdejší ruský vůdce, který rozhodl o naší okupaci) se letos
aktivně zúčastnil soutěže v gorodkách. K překvapení
všech účastníků se probojoval až do všesvazového semifinále.
Odborníci tvrdí, že nás jeho palice ještě překvapí!“ No,
co mám říkat, na jeho aktuality jsme se vždycky těšili. A bylo
to stejné, jako když se dneska říká: Já nekradu, já čerpám.
Co se týče politiky, tak mluvím vlastně plynule sarkasticky...
Pak je ale sarkasmus, který je mimo
z jediného prostého důvodu, protože je škodlivý. A Tóra
nám zakazuje říkat nebo dělat cokoli, co by škodilo někomu
jinému (Vajikra 25,17). Jako příklad jeden rabín uváděl
příhodu z ješivy. Měla se tam konat oslava kvůli zakončení
studia jedné části Talmudu. Rabín vyzval žáky, aby přinesli
z domova nějaké pochoutky. Jeden z těch žáků donesl
jahodovou zmrzlinu. Mezi těmi žáky ale byl jeden, který tu
zmrzlinu nesnášel. A právě on začal chodit po třídě a
poškleboval se: „Není to ta nejchutnější zmrzlina, jakou jste
kdy jedli?“ A všichni věděli, že on ji nesnáší a že je
sarkastický. Byl tak usilovný ve svém sarkasmu, že nejdřív
rozesmál jednoho spolužáka, ale nakonec se smáli všichni.
Všichni, až na toho, který tu zmrzlinu přinesl s dobrým
úmyslem pohostit všechny. Protože rabín byl zaměstnán něčím
jiným, všiml si, že se něco špatného děje, až když se ten
jeho žák rozplakal. Rabín je pak poučil, že to není cesta
cadiků. Jejch řeč nemá být zahanbující, ale jemná a laskavá
a mají prokazovat čest i těm nejvíce prostoduchým duším.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire