Pokračujeme ve čtení III. Knihy Mojžíšovy, knihy Vajikra, která je věnována kněžím
v Chrámu a jejich službě. Dnes tam můžeme číst i tenhle verš: „(Kněz)…
vyzvedne popel, který zůstal na oltáři po strávené celooběti, a umístí jej
vedle oltáře.“ (Vajikra 6,3)
První
chrámovou službou během každého dne byla
„trumat hadešen“ – oddělení
popela. Kněz – kohen odebral lopatou
popel z mizbeach – z oltáře a umístil ho na podlahu chrámového
nádvoří.
Rabín
Meir Šapiro z Lublinu to považuje za
důležitou symboliku . Když jsou uhlíky pokryty popelem, způsobí to, že se
ochladí a nakonec vyhasnou (viz Raši
k Šabat 36b). Když se popel odebere, uhlík zůstává horký a může se znovu vznítit.
Král
David (Žalm 37,10) prohlásil: „Veod meat veejn raša“ = „ještě maličko a
bude po svévolníkovi“, což moudří interpretují homileticky: v židovské
duši je „maličko“- malá jiskra, „veejn
raša“, kam nemůže proniknout zlo. Bez ohledu na to, jak daleko Žid
zabloudí, vždycky existuje možnost, aby se vrátil na cestu Tóry. V každé
židovské duši je svatá jiskra, kterou nelze nikdy uhasit.
Jako
potomci Árona, pokračovali kohanim ve svém dědictví, jak se o tom píše
v traktátu Pirkej Avot (1,12 ): „Buď jedním z žáků Árona, miluj mír a usiluj o mír, měj
v lásce lidi a přiváděj je blíže k Tóře.“ To kohenovo odstraňování
popela z uhlí na oltáři bylo symbolem toho, jak je možné, aby Žid přitáhl
ostatní blíže k Hospodinu tím, že pomůže odstranit „popel“ hříchu, který
zakrývá jejich nešama- jejich duši a
odhalí tak nezničitelnou jiskru, která je uvnitř skrytá.
Následuje příběh, který něco takového ilustruje. Odehrál se- kde jinde, než v Izraeli.
Chaim
usedl na svou postel zcela vyčerpaný. Svatba v Bnei Brak byla krásná, živá a dlouhá. Teď bylo 2.30 hodin ráno a musel
být zase vzhůru v 6.30 hodin. Zítřek nebude snadný. Už se chystal na
závěrečnou modlitbu dne, když si uvědomil, že se vlastně nemodlil večerní
modlibu- Maariv. Jak jen se to mohlo stát? Plánoval si to na svatbě, ale
stále se tam nedařilo dát dohromady minjan- potřebný počet deseti
zúčastněných. A teď tedy celý unavený
povstal a zase se začal strojit. Chystal se zajít do jerualémského štýblu Zichron Moše- tam
byla naděje, že někoho zastihne i v tak nemožném čase.
Ale
nebyla to právě taková noc. Když tam Chaim přišel, nikde nikdo. Na okamžik byl
téměř zoufalý, ale pak ho něco napadlo. Vytáhl svůj mobilní telefon a vytočil
číslo nonstop taxislužby. „Jsem v bejt kneset Zichron Moše“, řekl
dispečerovi, „a potřebuji devět taxíků – kolik mi jich můžete poslat?“
Dispečer se nejprve musel ujistit, že mu nevolá nějaký šílenec nebo
vtipálek. Teprve potom, co nabyl přesvědčení, že to Chaim myslí skutečně vážně,
slíbil mu poslat čtyři taxíky. Chaim tedy začal vytáčet další čísla a za
několik minut stálo před štýblem devět taxíků. Řidiči byli všichni světští-
nenáboženští Židé. Vystoupili a snažili se zjistit, o co tu jde. Nemuseli čekat
dlouho.
„Prosím, začněme tím, že spustíte tachometry“, požádal je Chaim. „A teď
pojďme do synagogy, abychom se mohli pomodlit Arvit společně, jako minjan.“
Nikdo se nezasmál, neušklíbl se, ani si nepostěžoval. Ti, kdo měli po ruce
kipu, si ji nasadili na hlavu a Chaim se postaral o zbytek. Tiše a
s respektem vstoupili do šulu. Jako Izraelci neměli řidiči žádné potíže se
čtením ze siduru. Většina z nich
ale nebyla obeznámena s uspořádáním modlitby, s minjanem, kdy stát nebo zase sedět, kdy
se zastavit a čekat na chazana, nebo
jak reagovat na kadiš. Chaim jim
posloužil jako chazan a vedl celou
modlitbu. Když to celé skončilo, měli někteří z mužů v očích slzy.
Pomalu
opuštěli šul. Zdálo se, že všichni bez výjimky si pokoušejí vychutnat a podržet
si tento zvláštní okamžik. Chaim vyšel jako první a zkontroloval taxametry,
které stále běžly. U každého z nich to dělalo tak 20 dolarů. Chaim otevřel
peněženku a pokusil se zaplatit nejbližšímu z řidičů.
„Adoní
– ne…ne! Nic si nevezmu! Já bych měl zaplatit tobě. Je to pro mě zechut (zdroj zásluh), když jsem se
k tobě dnes mohl připojit.“ A zamířil k autu.
Ostatních osm řidičů zareagovalo podobným způsobem. Nikdo z nich
nepřijal žádné peníze.
Ano,
v každé židovské duši je svatá jiskra, kterou nelze nikdy uhasit. A tak
někdy stačí jen odhrábnout trochu popela...
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire