Tento
šabat je zvláštní, je šabatem uprostřed dní svátku Pesach, a proto se i právě
k němu vztahuje. Při šabatu vždycky vítáme královnu šabat,
jejímž snoubencem je Izrael. A při svátku Pesach je to jaksi zdvojeno, protože
se čte kniha Šir HaŠirim, Píseň písní. A to taky není pouhá milostná
poezie, ale vždycky byla chápána jako alegorie vztahu – lásky – mezi Bohem a
Izraelem.
A ta
láska se projevila i v historii, Pesach je historickým svátkem, kdy
oslavujeme vysvobození, exodus Izraelců z Egypta. A jedním
z přikázání, která se vztahují k tomuto svátku je, že „v každé
generaci, a každý den, musí Žid vidět sebe sama, jako by měl být ten den
vysvobozen z Egypta“. Z takového
příkazu se dá ale vyčíst i to, že ta svoboda vlastně nevyhrála jednou provždy a
pro všechny. Svoboda se musí střežit. Každý den a každé prostředí, v němž
se pohybujeme, má svůj ekvivalent „Egypta“, který může naši svobodu narušit. A
co nejvíc ohrožuje naši svobodu, to je naše vlastní mysl, pohodlnost, nebo přesvědčení,
že my jsme se nenarodili k tomu, abychom se nějak vážně zabývali
náboženským životem. Chybí nám víra.
A teď
máme příkaz, který se týká naší představivosti. Máme zapojit svoji paměť a
představivost, abychom byli schopní se spojit s událostí z minulosti,
a tím ji znovu emocionálně prožít, tak jako v době té události. Protože
jenom fyzicky jsme svázaní s časem a prostorem. Naše mysl může cestovat
bez omezení, a čím duchovnější budeme, tím intenzivněji budeme zažívat to
poselství vysvobození ,a čerpat z něj inspiraci.
Vzpomínka je duchovní úspěch. V komentáři k verši z knihy
Ester (9,28) rabíni říkají, že jakmile si budeme tyto dny připomínat,
tak že se zároveň znovu a znovu opakují
i v Nebesích. A ta Boží shovívavost a laskavost, která přinesla zázraky
v minulosti, se tou naší vděčnou vzpomínkou zase znovu probouzí. To je
krásná myšlenka. A Izraelci byli
vysvobozeni k tomu, aby potom mohli jako svobodní lidé obdržet Tóru, a s
ní i odpovědnost. Tóra pak přináší harmonii, a člověk může díky ní prožít
vyrovnaný a smysluplný život.
Jedním
z nejvýznamnějších poučení ze svátku
Pesach je to, že věci se mohou, a to i krátkém čase, naprosto změnit.
Tóra i rabíni nám detailně popisují rozsah zotročení Izraelců v Egyptě, a
duchovní úpadek, do kterého klesli. Oni byli otroky v zemi, z níž
nebylo úniku. Byli zotročeni faraonem, který se koupal v krvi židovských
dětí. Byli opuštění, zlomení na těle i na duchu nejnižším druhem nucené práce.
A pak, najednou, byla všechna síla
farona rozbita, veškerý lid osvobozen, a národ, který ještě nedávno
otročil, opouští zemi „s nataženou paží“ a „s velkým bohatstvím“. A jejich
duchovní osvobození bylo stejně dramatické. Říká se, že v pohanském Egyptě
upadli až do čtyřicátédeváté fáze nečistoty – modlářství, a pak úplný obrat, viděli Boha, jak se jim zjevil
ve Své slávě. Jen pár týdnů po té bídě
stáli pod horou Sinaj, a slyšeli, jak ne nějaký prostředník, ale Bůh říká
každému z nich: „Já jsem Hospodin, tvůj Bůh.“ Když si to člověk uvědomí,
tak se až zachvěje.
Ano, věci
se mohou změnit. Čím to? Jednou z podstatných věcí ohledně vyjití z Egypta je demonstrace
VÍRY lidí v Boží prozřetelnost. Zkuste si představit všechny ty okolnosti: celý národ, muži, ženy a děti, v tak ohromném počtu opouští fungující a
prosperující zemi (i když v ní neměli dobré postavení), zemi, jejíž
pohanské hodnoty pro ně nic neznamenají, a pouští se na dlouhou a nebezpečnou
cestu, bez zajištění, zato s absolutním spolehnutím se na Boží slovo,
zprostředkované Mojžíšem. A navíc, nevydali se známou a kratší cestou přes zemi
Pelištejců, která, ačkoliv s sebou nesla riziko války, byla i tak mnohem
atraktivnější, než vyhlídky na překračování obrovské a pusté pouště. Ve válce
existuje šance na vítězství, a i při porážce je šance na útěk; ale v poušti,
bez jídla a vody, příroda žádnou šanci k přežití nedává. Přesto šli touto
cestou, bez ohledu na běžný rozum, s důvěrou v Boží slovo. Ta skutečnost je ještě pozoruhodnější.
Izraelci strávili 210 let v Egyptě, v rozvinuté zemědělské zemi, kde
byla nedůvěra ke kočovnému životu, kde byla půda úrodná, a zavlažovaná Nilem
bez ohledu na rozmary klimatu. Oni opustili veškeré zabezpečení, a šli.
Projevili víru, poslechli Boží hlas, a i když se to zdálo nemožné, byli
vysvobozeni, získali Tóru, stali se vyvoleným lidem a dosáhli i zaslíbené země.
Z toho vyplývá ohromná naděje. Bez ohledu na to, v jakém stavu
se teď právě nacházím já, nebo celá naše obec na žebříčku dokonalosti, denně
přichází při modlitbě Šema, a speciálně
při svátku Pesach, připomínka vysvobození z Egypta, tak abychom usilovali
o svobodu, odvážně („s nataženou paží“), s naprostým odevzdáním ( „s
velkým bohatstvím“), abychom se stali , jak se píše, „královstvím kněží a
národem svatým“ tím, že přijímáme život Tóry „jako za dnů našeho vysvobození z Egypta“.
Zoufalství patří pouze k těm, kdo vidí jen lidskýma očima, ne k těm,
kdo se umí dívat očima víry. I to je
poselství svátku Pesach a naše naděje i dnes.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire