Dnes
začínáme číst IV. Knihu Mojžíšovu –
Bemidbar = Na poušti. Hned ve druhém
verši můžeme číst Boží příkaz: „Pořiďte soupis celé pospolitosti Izraelců
podle čeledi otcovských rodů. Ve jmenném seznamu bude každý jednotlivec
mužského pohlaví.“ (Bemidbar 1,2)
Anglický název pro IV. Knihu Mojžíšovu je- Numbers, latinský – Numeri,
čili Čísla. Důvodem je právě to, že na začátku této knihy dochází ke sčítání
lidu. Není to ale jen matematický úkon, je to počítání podle jednotlivých
jmen. Vyplývá z toho, že Žid je
mnohem, mnohem víc, než pouhé číslo.
Doslovný význam slova seu (sin,alef, vav), který bývá překládán jako sčítání lidu, je POZVEDNUTÍ.
Rabín Moše Feinstein to vysvětluje tak: „ačkoli pokora je nejvíce obdivuhodná
a rozhodující kvalita, jsou chvíle, kdy jsou slyšet myšlenky jecer hara (zlého sklonu), které
říkají – já prostě nejsem ten pravý pro studium Tóry. Tenhle dobrý počin je pro
jiné, pro mě je to příliš těžké.“ A rabi Moše pokračuje tím, že tohle počítání
po jménech má pozvednout každého. S každým se počítá, ať už je jednodušší,
nebo největší cadik. Každý v sobě má ten potenciál, pokud je upřímný a má
snahu, může dokázat veliké věci.
Ve
svých vzpomínkách se rabín Jaakov Bender vracel k životu rabína Avrahama
Kalmanowitze, zakladatele Mirrer Yeshivah v
Americe a jednoho z největších sloupů Tóry ve své době . Rav
Avraham Kalmanowitz byl opravdu mimořádným jedincem. Kromě cidkutu (spravedlnosti) a velikosti v učení Tóry byl taky
člověkem, který dokázal povstat a ujmout se nesnadných úkolů. Když bylo potřeba
udělat něco důležitého, bez ohledu na to, jak by to mělo být obtížné, byl to
on, kdo povstal a pustil se do toho. Jeho úspěchy byly odrazem jeho
intenzivního přesvědčení, že s Boží pomocí neexistuje nic, čeho by se
dosáhnout nedalo.
Byl to
rav Kalmanowitz, který v Americe koordinoval
úsilí za pomoc pro tří stovky žáků a rabínů mirrerské ješivy, kteří
měli strávit většinu druhé světové války v Šanghaji. Zázračná záchrana
ješivy vyžadovala částku 50 tisíc dolarů, aby ruská vláda umožnila studentům a
rabínům cestovat vlakem přes jejich
území - celkem 5600 mil. Získání půjčky na celou tuto částku trvalo rav
Kalmanowitzovi méně než jeden den.
Později se během války dozvěděl, že je 240 Židů ohroženo transportem
do Osvětimi, protože jejich emigrační doklady do Latinské Ameriky byly
prohlášeny za neplatné. Rav Kalmanowitz se připojil k rav Aharonovi
Kotlerovi a panu Irvingu Bunimovi při cestě do Washingtonu. Tam naléhali na
ministra financí Henryho Morgenthaua, sekulárního Žida, aby využil svého vlivu
k zajištění platnosti těch dokumentů. Po válce byl pan Morgenthau oceněn
za své úsilí jménem evropského židovstva. Ovšem tenkrát řekl svým návštěvníkům,
že není ten pravý čas, aby zasáhl. Rav Kalmanowitz tím byl mimořádně rozrušený
a začal přecházet po místnosti sem a tam. A najednou se zhroutil a padl na koberec na podlaze ministerské
kanceláře. Někteří lidé tvrdí, že to nebyly skutečné mdloby, ale zoufalý pokus
tohoto velkého Žida, jak zachránit životy. Bylo to docela dobře možné, protože
pro něj bylo nemyslitelné, že by mohlo 240 Židů zemřít a on by neudělal
všechno, aby je zachránil. Tahle zvláštní slabost rava Kalmanowitze dokonale
vyděsila ministra Morgenthaua. A tak jakmile byl rav „oživen“, Morgenthau ho
ujistil, že udělá vše, co bude v jeho
moci, aby byly dokumenty schváleny. A opravdu, díky jeho zásahu, byly dokumenty
schváleny a tyto životy byly zachráněny.
Rav
Kalmanowiz plně využil ten svůj potenciál i v mnoha dalších výzvách.
Nám
by jenom ten jecer hara mohl bránit, abychom rav Kalmanowitze
nenásledovali v tom jeho přesvědčení, že s Boží pomocí není nic
nemožné. I když se nám někdy může zdát, že s námi to teda nevyhrajou. Není to pravda, s každým se počítá.
Stačí se neschovávat, ale zvednout.
Tolik se toho dá změnit k lepšímu, je to v nás!
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire