Z dnešního čtení v paraše
Emor jsem si vybral jeden nenápadný verš, ze kterého díky rabínským
výkladům vyrostl pořádný, košatý strom. Poslechněme si ten verš: „Hospodin
řekl Mojžíšovi: Mluv ke kněžím, Áronovcům, a řekni jim: Žádný kněz se
neposkvrní při někom mrtvém ze svého lidu“ (Vajikra
21,1) Tóra tu používá zdvojení jednoho slovesa- mluv a řekni, „emor“ a „ vaamarta“.
To je přece nadbytečné. Pro nadbytečnost existuje krásné cizí slovo – redundantní. To se nám s manželkou zalíbilo, když
jsme poslouchali jednu „intelektuálku“, která ráda používala cizí termíny a
vůbec nejraději slovíčko redundantní. Když jsme pak někdy potkali někoho
podobného, stačilo na sebe mrknout a začali jsme hrát takovou hru, že
nejpozději v každé druhé větě jsme museli použít to kouzelné slovíčko-
redundantní, nadbytečný.
V Tóře ale není nic redundantního, zbytečně dvakrát zopakovaného.
Raši se k tomu taky vyjádřil. Podle něj jde o varování dospělých kvůli
mladým. (Raši k Jevamot 114a).
Podle pšatu, toho prostého,
nejjednoduššího významu, kterým byl Raši vyhlášený, nás Tóra podle něj učí, že
dospělý kohen- kněz musí zajistit,
aby se mladí kohanim, kteří ještě za
sebou nemají bar micva, nestali tame
(rituálně nečistými) tím,
že přijdou do styku s mrtvolou. No, tohle téma se dá vyčíst v druhé
půlce verše.
Ale
rabín Moše Feinstein se podivuje nad tím, že z toho verše Raši vyvodil ty
dospělé a děti, vždyť to emor i vaamarta se tam vztahují
k dospělému knězi a na děti tam nenarazíte. Rabín Moše tak nabídl základní
vysvětlení:
Jde tu
o chinuch, výchovu. Zdá se, že Tóra
varuje ohledně chinuchu synů a dcer.
Je nesmyslné říkat dětem, aby dělali, co mají dělat ohledně micvot= přikázání, pokud ty děti
neuvidí, že i pro jejich rodiče je micva
něčím vzácným. Pokud dítě slyší svého otce, jak říká: „Je to pro nás obtížné
dodržovat šabat a jom tov, ale nemáme
jinou možnost, než složit tento test.“, tak to děti nenaučí ničemu pozitivnímu.
Děti by mohly říci: „No, my nemáme to duchovní odhodlání našich rodičů, tak
nazdar…“ Dítě by mělo od svých rodičů slyšet: „Dodržování micvot pro nás není žádnou zkouškou – Tóra a micvot jsou náš život. Tak moc je nám to všechno vzácné!“ To je
správný chinuch. Ta
slova emor a vaamarta jsou zaměřena na dospělé. Musí se opravdu naučit ta
přikázání- a musí se je taky naučit milovat. Potom budou i jejich děti milovat micvot.
Mluví se jako o historickém faktu, že v Americe počátkem 20.
století mnoho dětí z židovských ortodoxních, imigrantských rodin opustilo cestu
Tóry. Rabi Moše prohlásil, že hlavní příčinou této smutné skutečnosti byl
postoj rodičů. Ano, test dodržování šabatu byl obtížný. Většina obchodů byla
zavřena v neděli, ale otevřena v sobotu. A pokud zaměstnanec zůstal
doma na šábes, dostával pak po neděli často „růžový lístek“, což znamenalo jediné- výpověď a dotyčný si musel
hledat práci jinde.
Zatímco někteří v tom testu neuspěli a šli pracovat o šábesu, mnozí
zase naopak. Ale z těch, co odmítli dělat kompromis ohledně dodržování
šábesu, se zase vytvořily dvě odlišné skupiny. Někteří přišli domů a řekli svým
dětem: „ojvej, jak je těžké být Židem – ale co můžeme dělat? Jsme Židé a o šábesu Židé nepracují.“ Děti
těchto rodičů vyrostly s pocitem, že judaismus je břemeno a mnoho
z nich se pak v dospělosti toho břemene prostě zbavilo.
A pak
byli rodiče, kteří se vrátili domů a řekli: „Děti, dnes mě vyhodili
z práce, protože jsem odmítl pracovat o šábesu. Jak jsem šťastný. Dostal
jsem příležitost něco obětovat pro náš svatý šabat. Neprodal bych ho za žádné
peníze! A řeknu vám něco: jsme drahé děti
Hašem, který nás nikdy neopustí. Pomůže nám najít způsob, jak podpořit
naši rodinu, aniž bychom museli pracovat během svatého šabatu.“ A děti těchto
rodičů zůstaly Židy Tóry a milovaly Hospodina i jeho přikázání.
Jeden
známý vyprávěl rabínovi Feiferovi: znal jsem muže, který měl velice neobvyklou
výzdobu v suce. Ten muž žil
v Americe někde kolem roku 1900 a velice těžko si vydělával na živobytí.
Trvalo strašně dlouho, než si našel dlouhodobé zaměstnání. Po mnoho měsíců to
byla práce jen na týden- do prvního šábesu, který poctivě dodržoval a tak
dostal výpověď. Jeho to ale nesrazilo a domů se vracel ve stále stejně
dobré náladě. Když se přiblížil svátek Sukot, s dětmi postavil suku.
Pak jim řekl: „A teď si suku vyzdobíme těmi nejkrásnějšími ozdobami, jaké jsem
kdy viděl.“
Za
okamžik se vrátil i se svou ženou a nesli malou krabici. Když se kolem nich
děti seběhly, otevřel krabici a ukázal jim hromadu růžových lístků. „Děti, když
je člověk v Americe propuštěný z práce, dostane tenhle růžový list,
kterým se mu to dává na vědomí. A v téhle krabici mám všechny ty krásné
lístky, které jsem obdržel, ze všech těch zaměstnání, odkud mě vyhodili kvůli
dodržování šábesu. „Každý z těch lístků považuji za vyznamenání, za
medaili za svou lásku k Hospodinu a jeho svatému šabatu. Nemohl bych
vymyslet nic lepšího ke zkrášlení naší suky. Pojďte mi pomoci ty medaile
rozvěsit…“
A o
tom je i dnešní draša: každá výchova,
která má mít smysl, začíná u rodičů- u jejich příkladu lásky k Bohu,
důvěře a spolehnutí se na něj. Aby se od nás děti mohly naučit i znát i
milovat.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire