V knize Bemidbar ( = na poušti) a zvláště v naší paraše Korach se kupí problémy. Špehové se vrací ze zaslíbené země a až na výjimky nesou špatné zprávy. Svoboda už není tak atraktivním zbožím a vzpomíná se na pivo v Egyptě za korunu a sedmdesát halířů. Ke všemu je tu spor o prestiž. Korach přitáhne k Mojžíšovi a Áronovi s partou nabroušených chlapíků. Je jich rovnou 250 a upírají svým vůdcům jejich výjimečné postavení. Brzy zapomněli, že díky Mojžíšovi a Áronovi, a jejich úzkému vztahu k Hospodinu, mohli zažít vysvobození z otroctví a všechny ty úžasné zázraky…
Hned
v prvním verši se píše, že: „Korach vzal…“ ty muže, které
zbuntoval proti Mojžíšovi a Áronovi. V knize Přísloví král Šalomoun říká:
„Kdo usilovně hledá dobro, hledá Boží zaslíbení, kdežto kdo se pídí po zlu,
toho zlo postihne.“ (Mišlej -Přísloví 11,27) To znamená, že ten, kdo
se modlí, aby se všechno dařilo jeho příteli, plní Boží vůli. O tom naši moudří
řekli: Pokud se někdo modlí za něco pro svého přítele, a on to také potřebuje,
jeho potřeba bude splněna jako první, přednostně.
Vůdce
své generace se má modlit za celou generaci, jak říkali naši moudří :
Pokud někdo nešťastnou náhodou zabil někoho jiného, musí zůstat v jednom z
těch svatých, útočištných měst až do té doby, než zemře kohen gadol –
velekněz. Protože se asi ten kohen gadol dost nemodlil, aby
k takovému náhodnému zabití nedošlo, a teď si tedy přeje jeho smrt ten,
kdo by chtěl opustit útočištné město.
Král
David se taky modlil za Izrael, jak říká verš: „Já, když byli nemocní, jsem
chodil v rouchu žíněném.“(Žalmy -Tehilim 35,13) Ano, tak se chová
skutečný vůdce národa.
V midraších jsem ještě v této souvislosti našel pěkné varování
před bohatstvím a špatnými manželkami. Když někdo vyhledává neštěstí pro jiné,
neštěstí na něj přijde jako na prvního. Jak říká král Šalomoun: „Kdo doufá ve
své bohatství, padne.“ (Mišlej- 11,28) Pokud se spoléhá na své
bohatství a plánuje s ním zlé pro ostatní, padne i se svým bohatstvím, jak
říká verš : „Je zlý neduh,, který jsem pod sluncem viděl: vlastníkovi je ke
zlému bohatství, jež střeží.“ (Kohelet - Kazatel 5,12). Někdy to
bohatství člověku přináší zlo, protože pak je díky němu ztracen v tomto i
příštím světě. Ve sbírce midrašů Cena urena se také
píše: Zjistili jsme, že na světě byli
dva mimořádně bohatí muži. Jeden z nich by Žid a jeden Amálekita. Korach byl
Žid, Haman Amálekita a oba byli připraveni o oba světy. To se jim stalo proto,
že poslouchali své manželky. Byla to Hamanova manželka, která navrhla, aby
postavili šibenici, na kterou pověsí Mordechaje a nakonec na ní byl oběšen sám
Haman. A také Korach poslouchal svoji ženu, když ho popichovala proti
Mojžíšovi, a pak přišel i jeho pád.
Když
přišel Korach ze svatostánku, jeho žena se ho zeptala: „“ Copak tě dnes zase
Mojžíš naučil?“ Korach odpověděl: „Učil nás na téma talitu a cicit
– třásní. Jak má být na talitu modrá nit.“ Jeho žena řekla: „Víš co,
udělám talit celý z modrých nití, schválně, co ti na to ten chytrák
poví.“ Stejným způsobem se snažili zesměšnit Mojžíše, když se ho ptali na mezuzu:
„Má být mezuza umístěna i na veřejích domu, v němž je plno svitků
Tóry? Vždyť v mezuze je jen malý oddílek Tóry?“ Odpověď Mojžíše
zněla ano a ti chytrolíni se popadali za břicho. Bylo to pouhé provokování a ne
touha plnit co nejlíp Boží přikázání.
Na
něco takového by člověk musel mít Boží
trpělivost. Když se v takovém počtu postavili Mojžíšovi, čteme tam: „Když
to Mojžíš uslyšel, padl na tvář.“ (16,4) Mojžíš padl na tvář, protože to byl
už jejich čtvrtý hřích. Po hříchu zlatého telete se Mojžíš modlil, a když
reptali proti Bohu, modlil se, a když se vrátili vyzvědači, znovu se modlil.
Když ale Korach promluvil, Mojžíš se začal bát a pomyslel si: „To je počtvrté;
zřejmě Bůh mé modlitby nepřijímá.“
Zajímavý
postřeh k tomu má i Ramban: Proč padl na tvář jen Mojžíš a ne taky Áron? -
Protože Áron se nechtěl zapojit do konfliktu. A jsme u toho, co chci dneska
zdůraznit: nelze vždycky zůstat stranou, i když zrovna nejsme ti, kdo si ve
střetech libují. Proto se také judaismus neztotožňuje s pacifismem.
Pacifismu je protivný každý konflikt, odmítá každé zabíjení , takže rezignuje i
na obranu nevinného člověka, když tato obrana vyžaduje zabití agresora. Víme,
kam takové ustupování vedlo před II. světovou válkou. Nic nebylo Hitlerovi
dost, každý ústupek jen posiloval jeho chuť k další agresi. Kdo
z normálních lidí by chtěl válku a násilí, proto je pacifismus vždycky tak
líbivý. Naivitu pacifismu nejlépe vystihuje vyjádření ikony pacifismu, Mahátmy
Gándhího, po Křišťálové noci v roce 1938. Gándhí tenkrát radil německým
Židům: Jsem si jistý, že nejvíce kamenných německých srdcí ustoupí, pokud jen
Židé přijmou pravidla nereagování na násilí… Kam to vedlo, všichni víme. Ve
skutečnosti je pacifismus, tváří v tvář opravdovému zlu naprosto bezmocný,
neúčinný a v podstatě garantuje to, že zlo může jednat a vraždit nevinné a
zranitelné lidi zcela beztrestně. Paradoxně se tak pacifismus místo překonání
zla stává jeho spojencem, i když neúmyslným.
To
spojení s pacifismem jsem vybral úmyslně. Sám opravdu nesnáším konflikty a
vyhrocené situace. Někdy je ale potřeba vystoupit ze své komfortní zóny,
aktivně vystoupit proti zlu, proti různým diktátorům, kteří i dnes ukrajují
území okolních států, kašlou na lidská práva… Jsou hodnoty, kvůli kterým stojí
za to jasně vystoupit ze stínu a zariskovat, že reflektor toho zlého zamíří na
nás. To jsou chvíle, kdy nesmíme ztratit svou tvář, aby jiní na svou tvář
nemuseli padnout.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire