vendredi 4 juin 2021

Cicit?

 Dneska mi zase do mailu přistál Šmílův Daf k aktuální paraše, kde autor, kromě překladu výchovných principů rabiho Sackse (které vřele doporučuji k přemýšlení) také mluví o cicit a o velkém a malém talitu.  O rozdílu mezi nošením velkého talitu, který je řekněme určitý "statement" a malého talitu, kdy o cicit víme jenom my (tedy za předpokladu, že nám cicit nevlají u kolen, že...to je pak taky takový statement).

Že nosím velký talit, to o mně všichni víte, dokonce jsem si i tři ušila. Velký talit u žen už nikoho v progresivních komunitách nešokuje. Některé ženy ho nosí, některé ne, ale už z toho nikdo nedělá haló. V Evropě je určitý "statement", když žena nosí kipu, to tady na rozdíl od USA není zrovna běžné a vyvolává to smíšené reakce (já osobně kipu nenosím, nosím čelenku nebo jako čelenku uvázaný šátek). Vzhledem k nízké prevalenci užívání tefilin v progresivních komunitách je určitý "statement" i používání tefilin. Ale tady si nejsem jistá, zda vás to víc zařazuje jako bojovnici za rovnoprávnost v micvot a nebo za "mešuge frum" (tedy přehnaně zbožného/zbožnou).

Ale talit katan? Slyšel někdy někdo o ženách, co by nosily malý talit? Kdysi v dobách přípravy na konverzi mi otázka nošení malého talitu probleskla hlavou, ale nevěnovala jsem tomu větší pozornost. Malý talit, to bylo něco, co nosí ortodoxní muži. Navíc, nosit cicit není povinnost-povinnosí je, mít cicit, když už si náhodou obléknete něco, co má čtyři cípy. Pokud nic podobného nenosíte, žádné cicit nepotřebujete, ani jako muž. Micva cicit pro mě byla splněná velkým talitem. Tečka.

Ale ten dnešní Daf ve mě vzbudil zvědavost a zběžný průzkum internetem ukázal, že jiné ženy přede mnou už o nošení malého talitu přemýšlely. Zejména tedy o faktu, že v obchodech žádný talit, který by svým střihem vyhovoval ženkým potřebám, nenajdete. A některé se vrhly i na domácí výrobu, jako třeba konzervativní rabínka Danya Ruttenberg, autorka knihy o tom, jak najít duchovní naplnění i při přebalování plínek-Nurture the Wow. A ta i sepsala malý návod, jak na výrobu malého talitu, který bude odpovídat ženským křivkám.

Přiznávám, že mi nasadila brouka do hlavy. Ne, nechystám se hnedka po šabatu začít párat tílko a vyrábět na něm čtyři cípy. Ale možná se do toho jednou pustím. Alespoň na zkoušku...

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire