(Volný přepis draši, jak zazněla na mé bat micva. Pokud
dáváte přednostu videoverzi, lze shlédnout na facebooku Ec chajim, začátek v čase 1:48:05.)
Název týdenní oddílu Tazri’a תזריע je odvozen od slova zara זרע - semeno, zrno; doslova ho tedy můžeme
přeložit jako vynést sémě. Hned v první části paraši se píše
o zákonech rituální čistoty ženy po porodu. Rodička musí čekat
33 dní, pokud porodila chlapce, nebo 66 dní, stala-li se matkou
děvčátka, než může opět přijít do chrámu s obětinami a stát se
rituálně čistou. Přináší dvě oběti, zápalnou a oběť smíření. Rabíni se
táží: proč zrovna obět smíření? Vždyť žádný hřích nespáchala! Naopak - vyplnila
první a nejdůležitější micvu, milujte se a množte se! Rabbi Šimon bar
Jochaj to podle talmudického traktátu Nidda 31b svým žákům vysvětloval
takto: je proto, že když při porodu trpěla nesnesitelnými bolestmi, přísahala,
že už nikdy nebude spát se svým mužem, aby znovu neotěhotněla a nemusela
takové utrpení prožívat znovu. Nicméně po porodu, když nastoupí efekt
mateřských hormonů, lásky k novorozeněti a k manželovi, rodička
svého neprozřetelného slibu lituje a proto jej musí odčinit obětí smíření.
Jiná část paraši se naopak týká pouze mužů. Cituji verše
Va-jikra 13:40-41: A muž, jestliže mu vypadají vlasy na hlavě
a stane se plešatým, je čistý. A jestliže ztratí vlasy na čelní
straně hlavy a stane se plešatým, je čistý. Ačkoli tyto dva verše zní
jako zdvojení téhož, není tomu tak. Hebrejština má totiž dva výrazy pro
plešatost podle typu: קֵרֵחַ kere’ach,
kdy nejprve mizí vlasy na temeni hlavy, tzv. kolečko, a גִבֵחַ gibe’ach,
kdy plešatost začíná u čela a koutů. Ani jeden z typů vypadávání
vlasů však není příčinou rituálního znečištění. Z této bohatosti
hebrejštiny můžeme usoudit, že ani ve starověkém Izraeli nebyla plešatost mužů
ničím výjimečným.
Hlavním tématem paraši Tazri’a a následující Mecora (které
se často spojují do jedné) je nemoc zvaná צרעת cara’at
nebo odvozená מצורע mecora. Dnes
už nemůžeme přesně určit, o jaké onemocnění se vlastně jednalo. Do
angličtiny se často překládá jako leprosy, do češtiny potom výrazem
malomocenství, ale z kožních projevů a krátké doby izolace, jak je
popisuje Tóra, můžeme jen stěží předpokládat, že by se jednalo
o leprotické onemocnění jak jej známe my, tedy způsobené Mycobacterium
leprae. Také nezapomeňme na to, že naše paraša se týká rituálnícho
znečištění, nikoli medicínských problémů. Proto také člověk, u kterého se cara’at
objevila, nechodí k lékaři, ale za knězem.
Slovo מצורע mecora se
vyskytuje na dalších dvou zcela nezávislých místech v Tóře. První je
Šemot 4:6, kdy Hospodin poprvé promluví k Mošemu a instruuje ho,
aby odešel do Micrajim a vyvedl odtud jeho lid. Na důkaz toho, že Hospodin skrze Mošeho může vykonat velké zázraky, mu přikáže, aby strčil ruku do
záňadří. Když to Moše udělá a vytáhne ji, vidí, že ruka vypadá jako
malomocná, doslova bílá jako sníh. Když ji opět schová a pak se na ni
podívá, vypadá zase zdravě, úplně jako předtím.
Druhou zmínku najdeme v Be-midbar 12:10:
tentokrát se מצורע mecora objeví
u Mošeho sestry Miriam poté, co s Aharonem mluvili nehezky
o svém bratru Mošem. Hospodin to samozřejmě slyší a velmi ho to
rozčílí. Proto Miriam raní oním tzv. malomocenstvím a ona musí zůstat
7 dní v izolaci a teprve poté může tábor táhnout dál.
V tomto případě rabíni spojují slovo מצורע mecora s výrazem
מוציא רע moci ra,
„vynáší zlo“ - objevuje se jako trest za לשון הרע lašon ha-ra, tedy zlé řeči, pomlouvání. Věřím, že po dobu izolace měla
Miriam dost času přemýšlet nad tím, co provedla, litovat svého činu
a vyvarovat se do budoucna takového nečestného jednání.
Podle naší parašy musí v případě rituálního znečištění
trávit postižený minimálně 7 dní v izolaci. Ovšem my při slově
izolace máme zcela jiné asociace. Již před více než 2 roky vypukl covid
a nám všem přeházel životy. Často nám zabránil chodit do školy, do práce,
navštěvovat kamarády a příbuzné, cestovat - a taky scházet se
v synagoze. Přestože disponujeme spoustou technických vymožeností, díky
kterým se na dálku propojíme s dalšími lidmi, zjistili jsme, že osobní
kontakt nic nenahradí. Věřím, že díky tomuto těžkému období si více budeme
vážit reálných sociálních kontaktů, a doufám, že se nezopakuje situace,
kdy nebude možné se vídat s lidmi, které máme rádi.
Sama jsem zažila izolaci mnohem dříve, než vypukl covid.
Jako 13letá dívka jsem těžce onemocněla a musela trávit dlouhé měsíce
v nemocnici, 300 km od domova, bez přátel, rodiny, školy... Bylo to
pro mě velmi těžké období, kdy jsem se cítila fyzicky hodně špatně, užívala
léky, podstupovala různá vyšetření a operace a na tohle vše jsem byla
v nemocnici sama. Přitom zrovna v takové situaci člověk, natož dítě,
potřebuje co nejvíc psychické podpory, kterou mu poskytne kontakt
s milovanými lidmi - ale je od nich naopak odříznut.
Z této těžké doby mám ale i jeden velmi zajímavý,
pozitivní zážitek. Ležela jsem tehdy jako asi 14leté děvče samozřejmě na
pediatrii. Jednou došli mí dětští spolupacienti s rozzářenými očima. Prý
přijdou klauni. Toto sdělení mě nikterak neuchvátilo; pomyslela jsem si, že na
takovou věc jsem už velká, a rozhodla jsem se je ignorovat. Odpoledne
klauni přišli na návštěvu i na náš pokoj a já se tvářila, že tam vůbec
nejsou. Dařilo se mi to výborně do chvíle, kdy jeden z klaunů přišel ke
mně, podával mi malý balónek a požádal mě, ať ho hodím do sáčku. Ještě
trapnější, než tak učinit, mi v tu chvíli připadlo ho odmítnout, tak jsem
hala bala bez míření míček odhodila. Nevím, jak se to v tu chvíli klaunovi
povedlo - nejspíš to byl jeden z kouzelnických triků - ale míček chytil do
pytlíku! V tu chvíli mě to tak překvapilo, že jsem se přes veškerý odpor
musela začít smát. Nálada se náhle uvolnila a já pochopila, v čem spočívá
kouzlo zdravotního klauna.
I když vám to může připadat jako šílenství, zdravotní
klauni jsou skvěle vycvičení profíci, kteří dovedou na tváři i těch
nejsmutnějších a nejutrápenějších pacientů vyčarovat úsměv. Dnes už
navštěvují nejen dětské nemocnice, ale i domovy pro seniory. Dají nemocným
na chvíli zapomenout na jejich trápení, uvolnit se, zrelaxovat a uvědomit si,
že na světě existuje i spousta příjemných věcí. A pozitivní emoce,
které se s tímto pojí, pomáhají tělu na cestě k uzdravení. Sama přispívám
na zdravotní klauny už mnoho let a beru to vlastně jako jednu z forem
bikur cholim, návštěvy u nemocných, což je důležitá micva, která
zabraňuje nemocnému právě v pocitu izolace.
Sama mám člověka, kterého můžu označit jako svého osobního
zdravotního klauna. I když nemá profesionální trénink, vždy mě dovede
rozesmát a mně pak najednou všechny problémy a těžkosti připadají
řešitelné a méně mě tíží. Možná i mezi vašimi blízkými někdo figuruje
jako zdravotní klaun - a nebo naopak tak sloužíte vy osobně někomu jinému.
Jsem nesmírně vděčná, že takto funguje má domovská synagoga, kde se členové
podporují, rozesmívají a mohou od sebe vzájemně načerpat energii pro
zvládání každodenních starostí.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire