O micvot jsem se
už několikrát zmínila, bez nějakého bližšího vysvětlování a myslím, že je tedy
na čase zkusit vysvětlit, o co vlastně jde. Micva (v množném čísle micvot)
znamená přikázání a podle Talmudu jich Tóra obsahuje přesně 613. Z toho je
248 příkazů (třeba o ctění otce a matky nebo svěcení šabatu) a 365 zákazů
(nepokradeš, nezabiješ a tak dál...). Velká část z nich se vztahovala
k obětní bohoslužbě v jeruzalémském Chrámu, který ovšem roku 70
občanského letopočtu zbořili Římané, takže nám zbývá 77 příkazů a 194 zákazů.
Z nich ovšem 26 lze aplikovat pouze v Izraeli, některé se vztahují
pouze na koheny (potomky Mojžíšova bratra Árona, kteří byli kněžími
v Chrámu) a některé mohou z biologických důvodů dodržovat pouze muži
(obřízka) nebo ženy (rituální lázeň po menstruaci a porodu). Navíc ženy
tradičně nejsou povinné (ale mohou) dodržovat časově vázané micvot (rituální záležitosti
spojené s modlitbou-tefilin, cicit atd., víc někdy příště). Je tedy
nasnadě, že nikdo nemůže dodržovat všechny micvot.
Micvot lze různě
dělit-na ta mezi člověkem a Bohem a na ta mezi člověkem a člověkem, nebo třeba
podle „logičnosti“ na mišpatim (zákony)-to jsou přikázání, která se objevují
v jakékoliv civilizaci hodné toho jména-nezabiješ, nepokradeš a tak dál.
Pak na edut (svědectví)-přikázání, která nám mají něco připomínat, rituální
micvot, k nimž Tóra poskytuje vysvětlení (jako třeba šabat, jako
připomínka stvoření světa a zároveň vyvedení z egyptského otroctví) a
nakonec chukim (nařízení)-rituální přikázání, ke kterým Tóra neposkytuje žádné
vysvětlení a my se můžeme jen dohadovat, co tím chtěl Nejvyšší říct. Sem patří například
kašrut, o kterém brzy také něco napíšu.
Při dělení micvot
na ta mezi člověkem a Bohem a člověkem a člověkem bývá problém najít přesnou dělící
čáru. Vraždou člověk spáchá na první pohled jasný hřích proti druhému člověku
(své oběti a její rodině), ale protože Bůh je tvůrcem všech lidí, je vražda
také proviněním proti Bohu (a proto Tóra zakazuje možnost, že by se usvědčený
vrah z trestu vykoupil penězi, jak to umožňovaly jiné starověké zákoníky).
Nebo budu-li přísahat při Bohu, že někomu pomůžu a pak to nesplním, je to hřích
proti člověku, nebo proti Bohu? Když žid s jarmulkou na hlavě ošidí svého
obchodního partnera, je to hřích proti ošizenému, nebo i proti Bohu, protože mu
dělá špatnou reklamu?
Rabíni se vždycky
bránili tomu, abychom některé přikázání považovali za důležitější, než jiné (až
reformní judaismus v tomto směru přinesl změnu a upřednostnil etické
micvot před rituálními, ale s touto myšlenkou přišli již někteří bibličtí proroci, není to žádná novinka). Nicméně, jak Tóra říká „Aby ses bál
Hospodina, svého Boha, zachovával jeho nařízení a zákony, které ti dnes
přikazuji-tobě, tvému synu a synu tvého syna-po všechny dny tvého života, aby
se tvé dny prodloužily.”
Deuteronomium 6:2, přikázání máme
proto, abychom dlouho žili, nikoliv umírali a proto je v případě nutnosti
(ohrožení života) možné porušit jakékoliv přikázání, kromě tří-vraždy (vražda a
nutná obrana jsou ovšem dvě různé věci!), modloslužby a smilstva (biblická
definice smilstva jepohlavní styk s vdanou ženou, bez ohledu na to, zda muž je
svobodný nebo ženatý, a nebo v rámci příbuzenských vazeb-nejen pokrevních, ale i
“vyženěných”).
Až dosud jsem
mluvila o micvot obsažených přímo v Tóře, ale abychom to ještě trochu
zkomplikovali, existují take micvot nařízené rabíny (obsažené v Talmudu), které
se buď týkají událostí, které nastaly až po darování Tóry, jakou jsou svátky
Chanuka a Purim a micvot s nimi spojenými, rituálů, ze kterých se časem stala
micva (zapalování šabatových světel, různá požehnání), nebo budují “plot” kolem
micvy obsažené v Tóře (od “nevař kůzle v mléce jeho matky” k nevaření drůbežího
masa v mléce-protože by mohlo dojít k záměně). Rabínské interpretace biblických
613 micvot a jejich vlastní přidané micvot dohromady tvoří halachu-soubor
židovského práva, které obsahuje nejen náboženské, ale i civilní a trestní
právo (tedy podobně, jako funguje v islámu šaria), nicméně platí princip dina
de-malchutecha dina (zákon země je zákon), který znamená, že v trestním a
civilním právu se židé řídí zákonem země, kde žijí. V současném Izraeli se
halachou řídí rodinné právo-sňatky a rozvody Židů má pod palcem vrchní rabinát
(který je bohužel ortodoxní a značně netolerantní).
A když už mluvíme o
micvot, nelze se nezmínit o desateru. Desatero nemá v židovství tak centrální
význam jako v křesťanství, protože koneckonců micvot je mnohem víc, a i když
jsou v desateru uvedené příkazy a zákazy velmi důležité, nelze celou Tóru
shrnout jen do nich. Jak už jsem jednou říkala, existují dvě verze-jedna v
knize Exodus a druhá v Deuteronomiu. Kdo má křesťanské vzdělání, bude asi
překvapen, že židovské číslování přikázání úplně nekoresponduje s tím, co lze
najít v katolickém katechismu (nemluvě o tom, že různé protestantské církve
mají svoje verze).
Exodus 20:2-14
|
Deuteronomium 5:6-18
|
Katolický katechismus
|
|
1.
|
Já, Hospodin,
jsem tvůj Bůh, jenž tě vyvedl ze země Micrajim z domova otroků,
|
Já Hospodin jsem Bůh, jenž tě vyvedl ze země
Micrajim, z domova otroků.
|
Nebudeš mít
jiné bohy mimo mne.
|
2.
|
neměj jiná
božstva před mou tváří! Nedělej si sochy, obrazy čehokoli, co je na nebesích
shora a co je na zemi dole a ve vodě pod zemí! Neklaň se jim a nesluž jim,
protože já, Hospodin, tvůj Bůh, jsme Bůh žárlivý, vyhledávající provinění
otců u jejich synů do třetího, čtvrtého pokolení svých soků, a čině
milosrdenství tisíci pokolení těch, kdo mne milují a zachovávají mé příkazy!
|
Před mou tváří neměj jiná božstva! Nedělej si
sochy, obrazy čehokoliv, co je nahoře v nebi a co je na zemi dole a ve
vodě pod zemí! Neklaň se jim a nesluž jim, protože já Hospodin, tvůj Bůh,
jsem Bůh žárlivý, vyhledávající vinu otců u jejich synů do třetího a čtvrtého
pokolení svých soků. A činící milosrdenství tisíci pokolení těch, kdo mne
milují a zachovávají mé příkazy!
|
Nevezmeš
jména Božího nadarmo.
|
3.
|
Jména svého Boha
nezneužívej, jelikož toho, kdo zneužije jeho jméno, Hospodin nezprostí viny!
|
Jméno Hospodina, svého Boha, nezneužívej, jelikož
toho, kdo zneužije jeho jméno, Hospodin nezprostí viny!
|
Pomni, abys
den sváteční světil.
|
4.
|
Pamatuj dne
odpočinku, abys jej posvěcoval! Šest dní pracuj a konej všechnu svou práci.
Sedmý je však dnem odpočinku Hospodina, tvého Boha, a tak nekonej žádnou
práci ty, tvůj syn, tvá dcera ani tvá služka, tvůj dobytek a přistěhovalec ve
tvých branách. Protože šest dní dělal Hospodin nebesa, zemi, moře a všechno
v nich, a sedmého dne odpočinul, požehnal Hospodin dni odpočinku a
posvětil ho.
|
Zachovávej den odpočinku, abys jej posvěcoval tak,
jak ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh! Šest dní pracuj a konej všechnu svoji
práci! Ale sedmý den je odpočinkem Hospodina, tvého Boha: proto, aby si mohli
oddechnout tvůj otrok a tvá služka jako ty, ty sám, tvůj syn, tvá dcera, tvůj
otrok, tvá služka, tvůj býk, tvůj osel a všechen tvůj dobytek a přistěhovalec
ve tvých branách, nekonejte žádnou práci! Připomeň si, žes byl otrokem
v zemi Micrajim a Hospodin, tvůj Bůh, tě odtamtud vyvedl pevnou rukou a
nataženou paží; proto Hospodin, tvůj Bůh, přikázal konat den odpočinku!
|
Cti otce
svého i matku svou, abys dlouho živ byl a dobře se ti vedlo na zemi.
|
5.
|
Cti svého otce a
svou matku, aby se na té půdě, kterou ti dává tvůj Bůh Hospodin, prodloužily
tvé dny!
|
Cti svého otce a svou matku, jelikož ti tak
přikázal Hospodin, tvůj Bůh, aby ti bylo dobře na té půdě, kterou ti
Hospodin, tvůj Bůh, dává!
|
Nezabiješ.
|
6.
|
Nevraždi!
|
Nevraždi!
|
Nesesmilníš.
|
7.
|
Nesmilni!
|
Nesmilni!
|
Nepokradeš.
|
8.
|
Nekraď!
|
Nekraď!
|
Nepromluvíš
křivého svědectví.
|
9.
|
Nevypovídej na
svého druha jako křivý svědek!
|
Nevypovídej na svého druha jako křivý svědek!
|
Nepožádáš
manželky bližního svého.
|
10.
|
A neprahni po
domu svého druha, po ženě svého druha, jeho služce, jeho otroku, volu a oslu
a čemkoliv, co je tvého druha!
|
A nebuď žádostiv manželky svého druha! Nebuď
žádostiv domu svého druha, jeho pole, jeho otroka, jeho služky, jeho býka, jeho
osla a ničeho, co je tvého druha!
|
Nepožádáš
statku bližního svého.
|
Myslím, že si
jednotlivá přikázání zaslouží krátký komentář:
1.
Na
první pohled to nevypadá úplně jako přikázání, ale podle Maimonida (velkého
středověkého učence) jde vlastně o příkaz věřit v Boha. Podle jiných
středověkých komentátorů takový příkaz neexistuje a existovat nemůže, protože víru nelze přikázat
a pokud akceptujeme přikázání a nevěřili bychom v Boha, kdo by nám to teda pak
přikazoval!? Další interpretace se soustředí na tu část o vyvedení
z otroctví-že abychom mohli opravdu věřit v Boha, nemůžeme být otroci,
ať už ve starověkém a nebo moderním smyslu slova (o vztahu Tóry a otroctví se
příležitostně také rozepíšu, ačkoliv Tóra otroctví povoluje, neschvaluje ho,
stejně jako mnohoženství, ale to je na delší povídání). Svoboda a svobodná volba je v judaismu zcela zásadní.
2.
Pasáž
o vyhledávání viny na třetí a čtvrté generaci je poněkud problematická, protože
na jiném místě se v Tóře píše, že „Otcové nebudou usmrcováni za syny a
synové nebudou usmrcováni za otce, každý budiž usmrcen za vlastní hřích.“
(Deuteronomium 24:16). Ale v tomhle případě je potřeba chápat odpadlictví
v širším měřítku-když odpadne jednotlivec a vykašle se na etické principy,
které Tóra vyžaduje, jeho chování ovlivní jeho děti a ty zase ovlivní svoje
děti. Můžou z nich vyrůst lidi bez jakýchkoliv morálních zásad, ale pořád to bude jen pár jednotlivců. Pokud dojde k opuštění etických principů Tóry v masovějším
měřítku, pak za tři až čtyři generace nastane totální marast.
3.
Obvyklý
výklad je, že bychom neměli přísahat při Božím jméně a nedělat Bohu špatnou
reklamu. Obvykle se v běžných textech nepoužívá tetragrammaton (tedy
čtyřpísmenné označení Boha J-H-V-H), knihy, kde se tetragrammaton vyskytuje,
nesmí být jen tak vyhozeny do odpadků a ortodoxie tento zákaz rozšířila i na
zástupná označení Boha a v textech používá místo toho B-h.
4.
O
šabatu je samostatný článek
5.
V normálních
rodinách, kde děti milují své rodiče, není problém, aby je také ctily.
Přikázání ovšem říká, že i když máte špatné rodiče, nebo jste s nimi na
kordy, nebo je snad dokonce nenávidíte, pořád jsou to oni, kdo vás přivedli na
svět a je nutné se k nim chovat slušně.
6.
Tóra
důsledně rozlišuje mezi vraždou, zabitím z nedbalosti a zabitím
v sebeobraně!
7.
Jak
je uvedeno výše-smilstvo je pohlavní styk se zakázaným partnerem/partnerkou.
Zákaz se vztahuje na vdanou ženu a pak na nemalý okruh příbuzných ať už
pokrevních, nebo přiženěných.
8.
Kromě
majetku se vztahuje také na lidi-tedy únosy za účelem prodeje do otroctví (v
době vzniku desatera aktuální téma).
9.
Nejen
křivé svědectví před soudem, ale i pomluva a drby.
10.
Závist
je nebezpečná a je to jedna z mála emocí, kterou Tóra zakazuje, protože od
prostého závidění není daleko k činům.
První verze
desatera je uvedená v knize Exodus, poté co děti Izraele odešly
z Egypta a dorazily pod horu Sinaj. Druhá verze je z Deuteronomia,
což je kniha obsahující Mojžíšovu řeč před tím, než po 40 letech bloumání po
poušti, děti Izraele překročí Jordán do Země zaslíbené.
Mojžíš ví, že do Země zaslíbené nevejde a tak ještě před svou smrtí nabádá ostatní
k dodržování zákonů Tóry. Podle tradice byly obě dvě verze desatera na
Sinaji vysloveny zároveň. Jak, to je mystérium :-) . Moderní zkoumání Tóry a jejího vzniku vedlo k vytvoření různých teorií, z nichž asi nejzásadnější a stále rozvíjenou je ta, že Tóra vznikla
spojením čtyř různých pramenů, které mají různé autory a utvářela se
v průběhu zhruba 600 let (JEPD teorie). Ať už se ale židé a potažmo i lidstvo
dostalo k Tóře jakkoliv, jde o text, který se svým obsahem v době
svého vzniku vymykal tomu, co je známo z ostatních starověkých civilizací,
na kterém stoji naše dnešní civilizace a který má stále co říct.
Poznámka na závěr:
Křesťané s oblibou citují „oko za oko, zub za
zub“ aby na tom demonstrovali, jak je židovské pojetí Boha nemilosrdné a
kruté. Jde ovšem o chybu v interpretaci. Verš znamená to, že kdo vyrazí
jinému oko, zaplatí mu náhradu právě ve výši, která odpovídá způsobené škodě
(stanovováním výše náhrady se dopodrobna zabývá Talmud), a ne několikanásobně
více, jak bylo zvykem v jiných blízkovýchodních civilizacích.
Obecně je potřeba mít při studiu Tóry po ruce
komentáře, které vysvětlují, jakým způsobem tomu kterému verši rozumět
v kontextu dalších veršů a v kontextu doby. Komentářů existuje velké množství, od starověkých (takže je jasné, že ani tehdy se Tóra nečetla bez výkladu!), středověkých až po úplně moderní, které pracují i s výsledky archeologických výzkumů, historického zkoumání textu a dalších vědeckých objevů. Fundamentalistické čtení
a aplikace Tóry-tedy například doslovná aplikace pověstného „oko za oko, zub za
zub“ by bylo velice nebezpečné. K problému se chci brzy vrátit a zkusit
vysvětlit, co to vlastně znamená „studovat Tóru“.
Micrajim=Egypt
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire