Dnešní draša k paraše
Ki Tece by se dala uvést aktuální zprávou z tisku. V ní
se píše, že německá soutěž Miss se už pro příště bude
muset obejít bez promenády v plavkách. Důraz bude v budoucnu
spočívat na jiných kvalitách soutěžících krasavic. Je to
jistě pozitivní zpráva a ušlechtilý záměr. Jeden komentátor
k ní ale poznamenal, že v tom případě by už potom
stačil jen rozhlasový přenos.
Muži už jsou zkrátka takoví,
pohled na krásné ženy je rozpálí. V tradičních synagogách
jsou muži různým způsobem odděleni od žen, aby se mohli
nerušeně věnovat svatým věcem. U nás to už tak horké není.
V naší synagoze sedíme společně, i když muži jsou na
jedné straně a ženy na druhé. Paradoxně se máme o to víc na
očích, když tak sedíme naproti sobě. Kdysi, za kantora pana
Weitzena se do toho meziprostoru rozkládal paraván. Ten je nyní
složený v koutě synagogy, a jak říkáme návštěvníkům,
ženám pro výstrahu je stále na dohled, k případnému
použití…
Je to takový mužský pohled na věc,
více či méně přítomný v náboženstvích, vycházejících
z patriarchálního uspořádání společnosti. Tím se pomalu
dostáváme k tématu dnešní paraši, kde se těch
vášní nakupilo hned několik. Zkuste si představit lítý boj
mužů ve válečné vřavě. Každý z nich buď zabije, nebo
je zabit. Adrenalin stoupá na maximální možné hodnoty. A když
boj skončí, tak to extrémní vypětí samozřejmě nemůže
vyprchat hned. Muži jsou opojeni vítězstvím, každý z nich
prožívá takové svoje osobní Nagano, prochází se bojištěm
jako opilý, obhlíží kořist a najednou uvidí krásnou zajatkyni
a zatouží po ní. Může ji mít, co myslíte?
Představte si, že Tóra říká, že
ano: (Devarim 21,11) „spatříš mezi zajatci ženu
krásné postavy, přilneš k ní a budeš si ji chtít vzít za
ženu“. Tóra ovšem k tomu „ano“ hned dodává své
„ale“…
„Přivedeš ji do svého domu. Ať
si vyholí hlavu a upraví nehty a odloží svůj plášť, v němž
byla zajata, a zůstane ve tvém domě. Po dobu jednoho měsíce bude
oplakávat svého otce a svou matku; potom k ní smíš vejít (což je opis pohlavního styku), a tím si ji vezmeš za ženu.“ (Devarim 21,12-13). Takto provdaná zajatkyně získává veškerá
práva, stejná jako mají případné další ženy bojovníka.
V Talmudu jsou debaty na téma, jestli musí přejít na
judaismus, což by jí dávalo právní záruky těchto plných práv.
V případě výslovného odmítnutí jí musí být vrácena
svoboda.
Takový svazek se zajatkyní se liší
od běžné svatby jen tím, že se odehrává bez souhlasu jejího
otce. Opravdu je to tak, jednou z možností uzavření
manželství byl v té době i nechtěný pohlavní styk, v podstatě
znásilnění... Jako by byla důležitá jen práva mužů. „Když
najde muž dívku, pannu, která není zasnoubena, a chytí ji, bude
s ní ležet a budou přistiženi, muž, který s ní
ležel, dá otci padesát šekelů stříbra. Stane se jeho ženou,
protože ji ponížil. Po celý život ji nesmí propustit.“ (Devarim 22,28-29) ; a muž to tak má urovnané, vyřízené,
zatímco ta nešťastnice je tím vlastně potrestána, a to
doživotně…
O nic méně podstatnou zůstává
otázka, proč vůbec Tóra dovoluje takový čin? Vždyť
znásilnění je zakázáno a násilník (s výjimkou, kterou
jsem právě uvedl), je „oceněn“ trestem smrti. „Jestliže
nalezne muž zasnoubenou dívku na poli a zmocní se jí a bude s ní
ležet, zemře jenom ten muž, který s ní ležel.“ (Devarim
22,25 ) Čili, Tóra v tomto verši- logicky a zcela
správně- zabraňuje jakémukoli trestání této ženy.
Tóra se tu v naší paraše
vlastně řídí přáním zabránit tomu okamžitému znásilnění
během války. Jednoduchý zákaz by byl jen těžko doopravdy
účinný. Když je v boji dovoleno zabíjet, což je za běžné
situace zakázáno a nemyslitelné, tak se dá jen těžko
předpokládat, že zrovna co se týče znásilnění by byli
válečníci více schopní a ochotní poslechnout v tu chvíli
náboženský příkaz nebo hlas rozumu. Judaismus nevytváří
nějakou vojenskou kulturu jako jiné civilizace a náboženství, a
o vojácích na bitevním poli si nedělá žádné iluze.
Tóra tedy tomu bojovníkovi říká: ano, můžeš ji mít, ale
teprve po třiceti dnech ve tvém domě – a za tu dobu by se ti
mohla při troše dobré vůle zošklivit. Vyholená, bez šlechtěných
nehtů, bez pláště, kterým byla dříve vyzdobena, a oplakávající
rodiče- už nemusí probouzet divoké žádosti, ale spíš lítost.
Jestli s ním má zůstat, tak pouze s plnými právy jako
jeho manželka. A jestli už po ní bažit nebude, musí jí dát
svobodu. Nesmí ji prodat jako otrokyni nebo si ji držet jako
služku. Tóra jako by tu chtěla podrobit to zdivočelé zvíře
v nás takovou lstí, úskokem. Získává pro nás čas,
abychom se zase znovu mohli stát člověkem. Určitě by bylo
příjemnější číst v Tóře o kategorickém, jednoznačném
a bezpodmínečném zákazu znásilnění. Jak píše Konstanty
Gebert, znamenalo by to, že Ten, který zákony vydává, doufá, že
budou dodržovány. Ale my si někdy neumíme ani představit, ani
připustit, jaké běsy v každém z nás dřímají, to ví jen
Bůh. A tak i tohle opatření z naší paraši mohlo
pomoci mnoha ženám, aby byly ušetřeny aspoň části jejich
utrpení. Určitě by takový příkaz i dnes uvítaly ženy v bojem
zmítaných zemích jako např. v Sýrii a Íráku...
Opět hezká draša, i když z našeho "moderního" pohledu jsou ty zákony těžko pochopitelné. Ještě bych ráda zmínila jeden důležitý fakt - tím, že je muž, který se vyspí s neprovdanou dívkou, nucen si ji vzít, se předchází možnosti narození mamzera. Analogicky v případě, že se vyspí se zasnoubenou, tak je potrestán trestem smrti a případné dítě je bráno za potomka právoplatného manžela... Vzpomínám, že o mamzerim se tady na blogu nejednou psalo, a tohle je právě ukázkový příklad, jak se židovské právo snaží všemožně vůbec zabránit už jejich narození.
RépondreSupprimerS tim mamzerem je to slozitejsi, neprovdana divka neporodi v tomto pripade mamzera (leda by otcem ditete byl blizky pribuzny a jednalo se o incest), ale dite bez otce, coz v te dobe take nebylo zadne terno. A sance divky se nejak slusne vdat se take rapidne snizila, pokud nebyla panna. Byt svobodnou matkou bylo ekonomicky i socialne velmi tezke a tak se Tora snazila tehle situaci predejit. Dneska je (nastesti!) situace uz jina.
SupprimerV pripade zasnoubene divky by na toho mamzera mohlo dojit, protoze zasnoubena divka je de iure vdana. Az do stredoveku delil zasnuby a vlastni snatek (po kterem spolu dvojice zacala zit) cca 1 rok a pokud nektera strana chtela po zasnubach ze snatku vycouvat, divka potrebovala dostat get-rozlukovy list, aby se mohla zasnoubit a vdat za jineho. Ve stredoveku se zasnuby a vlastni svatba z praktickych duvodu sloucily do jedne ceremonie, ale i ta ma stale dve casti (kidusin a nisuin).
Super, díky za upřesnění. Každopádně z toho pořád vyplývá, že z dnešního pohledu jsem zákony uvedené v Tóře leckdy nepochopitelné a je potřeba znát celý kontext problému.
RépondreSupprimer