Parašat Ree v V.Knize
Mojžíšově je opět další Mojžíšovou výzvou k lidu
před vstupem do zaslíbené země. A najdeme tam i tenhle příkaz: „Po všechny dny svého života si budeš připomínat den, kdy
jsi vyšel z egyptské země“ (Devarim 16,3). Dnešní
draša nebude o vzácnosti, kterou je svoboda, ani o
tom, jak je dobré nezapomínat, jak zlé bylo otroctví. Bude o víře
a jejím uplatnění v životě, a také o našem
vlastním úsilí.
Ty velké divy a zázraky, které se
tenkrát při vyjití z Egypta odehrávaly před očima davu svědků,
máme naštěstí alespoň zapsány v Tóře. Protože Bůh
tyto věci neopakuje v každé generaci a velká část
odpovědnosti za náš život a za svět se přesouvá do našich
rukou, do rukou člověka. On si má tyto věci připomínat tak, aby
je měl na mysli i na očích. Proto si o nich čteme každý den,
ráno i večer, při modlitbě. Na očích máme mezuzu, které
se dotýkáme, atd. Z jednoduchého světa přímé zkušenosti
s Bohem se dostáváme k víře. Víra je tak i přenesená
zkušenost našich předků. Nejsme ani v současnosti ztraceni
ve světě bez Boha. I dnes můžeme zažít jak lásku, tak i bázeň
před Bohem. A může nám to otevřít oči, tak jako kdysi
Mojžíšovi, který pak zajíkavým hlasem sděloval ostatním:
„ukázal se mi Hospodin, Bůh vašich otců, Bůh Abrahámův,
Izákův a Jákobův, a řekl: Rozhodl jsem se vás navštívit,
vím, jak s vámi v Egyptě nakládají.“
Z těchto velkých divů,
zázraků a Boží péče se má člověk naučit rozeznávat i
skryté zázraky, které jsou základem celé Tóry - tak to alespoň
vidí Ramban. A takový je i základ pravé emuna - víry.
Dalším hebrejským pojmem v této oblasti je bitachon -
je to určitá jistota, která z víry pramení, její praktická
aplikace. Bitachon nemůže existovat bez emuna, tak
jako ovoce nemůže vyrůst beze stromu. A tak je ovoce důkazem
stromu, ze kterého vyrostlo, zatímco existence stromu není sama o
sobě důkazem ovoce. Tak o těchto věcech mluví Ramban. Jen
slovně, verbálně vyjádřená víra je takovým stromem bez ovoce.
Nestačí, aby člověk prostě řekl, že má víru. Takový člověk
musí cítit, že je Stvořitel vědomě zapleten do jeho
každodenních záležitostí a podle toho má i jednat. Pravý
boteach je ten, kdo věří, že je to Bůh a ne jeho
hištadlut= jeho úsilí, které je skutečným Zdrojem každé
jeho potřeby. Díky tomu opravdový bitachon ví, co znamená
opravdový pokoj, životní vyrovnanost.
Kam až takový přístup může
dojít, se můžeme doslechnout v jednom židovském vtipu: Dcera jednoho bohatého židovského magnáta si domů přivede
svého nápadníka, chudého,zbožného chasida, se kterým plánuje
svatbu. Ustaraný miliardář si vezme adepta ženitby stranou a
začne ho pečlivě zpovídat. „Čímpak se živíte, mladý
pane?“- „Studuji Tóru, Talmud, a Hašem, dobrý Bůh se o
mě stará“. „Aha, no a kdepak chcete s naší dcerou
bydlet?“ „To ještě nevím, ale Hašem, dobrý Bůh se o nás
jistě postará.“ „Hmm, a jak vlastně chcete uživit ženu,
rodinu?“- Chasid se bezelstně usměje a znovu odpoví: „ Nedělám
si starosti, Hašem, náš dobrý Bůh se o nás postará.“ Boháč
vyletí z křesla, opustí místnost a pak vedle , když už se
trochu vydýchá, říká manželce: „Je to fakt jouda,
nepraktický člověk, darmo mluvit. Má snad jedinou kladnou
vlastnost: považuje mě za Pána Boha.“
To je samozřejmě vtip, který má
na mušce určitou jednostrannost, spolehnutí se bez jakéhokoliv
vlastního úsilí. Druhý příklad z té oblasti bitachon
(důvěřivého spolehnutí, jistoty), jsem si vzal z jednoho
midraše, který se týká Josefa HaCadika, spravedlivého Josefa.
V midraši se píše: „Blaze muži, který doufá v Hospodina“
– to se vztahuje k žalářovanému Josefovi, a dále je tam
citován Žalm 40,5: „k nadutým (arogantním)
se neobrací“ – protože Josef řekl nejvyššímu číšníkovi: „Pamatuj si mě… a zmiň se o mně (faraonovi)“ (Berešit
40,14), a díky tomu byly dva roky přidány k jeho (vězeňskému pobytu) (Berešit Raba 89,3). Midraš na jednu
stranu Josefa chválí za jeho důvěru k Bohu a na druhou
stranu Josefa kritizuje za to, že věnoval svoji důvěru spíše
tomu „arogantnímu“, než Jedinému Bohu. Josef interpretoval
sny dvou komorníků, se kterými byl ve vězení. Potom, co
předpověděl propuštění nejvyššího číšníka, požádal ho
Josef, že až bude propuštěn, má se ten vrchní číšník o něm
zmínit faraonovi. A jak čteme v Tóře, nestalo se to.
„Nejvyšší číšník si však na Josefa nevzpomněl; zapomněl
na něho.“ (Šemot 40,23) Zdá se to jako tvrdý trest,
každý by se snažil dostat z vězení, zvlášť když je
v něm na základě falešného obvinění. Vysvětlením tu
je, že Josef už byl na takové duchovní úrovni a člověkem
takové víry, že tenhle jeho hištadlut- tato jeho snaha-
byla naopak potrestána.
Co si z toho všeho vzít ? Máme
vědomě pěstovat svoji víru, připomínat si všechny Boží divy
a naučit se je hledat i ve svém životě. Aby ta naše víra nebyla
jen prázdným prohlášením, ale aby naplňovala celý náš život.
Máme být aktivní, aby naše spolehnutí se na Boha nebyla jen
zastřená lenost, pohodlnost. A nakonec: naše snaha, to naše
vlastní úsilí- hištadlut- by mělo být stejně čisté,
jako naše víra.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire