V paraše Šoftim, v V.
Knize Mojžíšově, nacházíme i zmínku o prorocích a
proroctví. Poslechněme si je: „Kdo by má slova, která bude on (prorok) mluvit mým jménem, neposlouchal, toho já sám budu
volat k odpovědnosti. Avšak prorok, který by opovážlivě
mluvil mým jménem něco, co jsem mu mluvit nepřikázal, nebo který
by mluvil jménem jiných bohů, takový prorok zemře. V srdci
si asi říkáš „Jak poznáme slovo, které Hospodin
nepromluvil?“ Nuže, promluví-li prorok jménem Hospodinovým a
věc se nestane a nesplní, nepromluvil to Hospodin. Opovážlivě
mluvil ten člověk sám… (Devarim 18, 19-22).
Z textu vidíme, že prorok si
musel být opravdu jistý, že vyřizuje Boží slovo, nic z něj
neubrat nebo nepřidat. A navíc, říkat nepříjemné věci není
populární, ale ani tomu se opravdový prorok nesměl vyhnout. Své
by o tom mohl vyprávět prorok Jonáš, který raději utekl, než
by varoval před Božím trestem obyvatele města Ninive. Utíkal
ovšem marně. Bůh si ho našel i na moři a milý Jonáš skončil
v břiše veliké ryby. Tam pronesl věty, které jsou vyryty na
fasádě naší synagogy (v Liberci, pozn.): „V soužení jsem volal k Hospodinu,
on mi odpověděl. Z lůna podsvětí jsem volal o pomoc a
vyslyšels mě…“ (Jonáš 2,3)
A tak nakonec Jonáš přece jen
mluvil Boží slovo k lidem z Ninive. A kupodivu, oni
činili pokání a Bůh od svého rozhodnutí potrestat je –
ustoupil. Byl tedy Jonáš falešným prorokem? Jím pronesené
proroctví o zničení Ninive se přece nevyplnilo! Však to taky
Jonáše pořádně dožralo a tak mu musel Bůh připomenout, že by
neměl myslel na svoji zhrzenost, ale na všechny ty zachráněné
lidi… Falešným prorokem ale Jonáš opravdu nebyl, právě naopak!
My bychom občas taky přivítali
jasné Boží slovo k nám, zvlášť když se zmítáme v nějaké
nejistotě. Ale uměli bychom v tom případě zareagovat na
tvrdou řeč vůči nám tak jednoznačně a s takovou pokorou,
jako lidé z Ninive? Nejsem si jistý. Ale jsme už v jiné
situaci. Od zboření druhého Chrámu nemáme proroky. Jak nás učí
tradice, proroctví přešlo do rukou prosťáčků a dětí. Znamená
to, že už nám Bůh nesděluje svoji vůli bezprostředně. Ale
taky že už nemusíme hledat nějaká další zjevení, protože
Tóra obsahuje všechno, co máme vědět. Známý je příběh
z Talmudu, kdy měl rabi Eliezer spor s jinými učenci a
byl si svou pravdou tak jistý, že se obrátil přímo k Pánu
Bohu, aby dal Své „razítko“ na jeho verzi pravdy. A skutečně,
po několika zázracích se dokonce ozval i hlas z nebes, který
se Eliezera zastal. Rabi Jehošua k tomu ovšem jen suše
poznamenal: Jednou byla dána Tóra lidem na zemi, hlas z nebes
neposloucháme, ten už jako argument nefunguje. Teď je na nás,
abychom o ní přemýšleli a neposlouchali hlas z nebes jako nějaké
orákulum. Tenhle příběh je známý i ve formě anekdoty : Když
proti Eliezerovi stáli tři oponenti, tak i s hlasem z nebes
bylo pro něj skóre stále nepříznivé - 2 : 3.
Je jasné, že velká odpovědnost
teď už neleží na prorocích jako kdysi, ale na každém z nás.
Nevíme, co nás v budoucnosti čeká. Jestli je to například
ten pravý nebo ta pravá,s kým se vydáváme na společnou
cestu životem? Nebo jestli tenhle politik, co slibuje na všechny
strany, jak s ním bude dobře, nemyslí ve skutečnosti jenom
na svoje dobro a svůj prospěch a je populární právě jen proto,
že je obyčejný populista? Falešní proroci byli jistě taky
velice příjemní lidé, opravdu oblíbení, však taky říkali jen
to, co lidé chtěli slyšet. Takhle by to bez problémů a rád
vyřídil i prorok Jonáš. To by ale pak byl falešným prorokem!
Samozřejmě, že čas rozsoudí i to, čí postoje byly jen účelové
na cestě vzhůru k moci. Pro nás to ale může být později
nepříjemné probuzení a ztracený čas, který mohl vést lepší
cestou. Existuje tedy pro nás dnes nějaké vodítko, abychom se
nenechali obelhávat takovými falešnými proroky? Ano, je to právě
Tóra. A tou varovnou, červenou blikačkou je tu verš ze začátku
naší paraši, kde se mluví o soudcích: „Spravedlnost,
spravedlnost vyhledávej!“ (Devarim 16,20) To znamená
spravedlnost pro všechny, ne jenom - opatřit si z výšin
moci tu správně nakloněnou „spravedlnost“ sám pro sebe! Reb
Simcha Bunem z Pšischy vysvětluje, že slovo „spravedlnost“
se tu v Tóře neopakuje náhodně, ale má nás upozornit na
to, že v tom usilování o spravedlnost je třeba se tou
spravedlností také sám řídit. Že není možné dosáhnout dobra
prostředky, které dobrem nejsou. Tak je to jednoduché. Nebo
opravdu potřebujeme slyšet hlas z nebes, abychom si tak
prostou věc uvědomili?
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire