Musím přiznat, že mám první
Knihu Mojžíšovu – Sefer Berešit - snad opravdu
nejraději ze všech. Je plná děje a i když je notoricky známá,
stále znovu inspiruje. A to i v oblasti vtipů. Jeden takový
jsem si nedávno vyluštil v křížovce. Na obrázku tam stojí
Adam s Evou, evidentně už po hříchu, protože oba už mají
intimní partie zakryté fíkovým listem. Adam má v ruce další
fíkový list a podává ho Evě s tímto komentářem: „Tak,
tady máš. A doufám, že už si nebudeš stěžovat, že chodíš
pořád v jednom.“
Myslím, že je to takový správný
úvod k našemu tématu. Jak můžeme číst v naší
paraše po jejich prvním selhání: „Oběma se otevřely
oči: poznali, že jsou nazí. Spletli tedy fíkové listy a
přepásali se jimi.“ (Berešit 3,7) Co to je - fíkový
list podle Tóry, co fík nebo fíkovník symbolizuje? Existuje mnoho
domněnek v tradici ústní Tóry, že právě fíkovník byl
tím stromem poznání dobra a zla. A rabínská literatura je
přesvědčená, že tak, jak byl fíkovník stromem poznání dobra
a zla, teď se nachází poznání dobra a zla v Tóře.
Fíkovník je tedy symbolem Tóry, jejíž podstatou je opozice dobra
a zla. Ústní Tóra popisuje to, čím je fíkovník výjimečný :
protože nepřináší úrodu najednou, během krátké doby sklizně,
ale ty fíky na něm dozrávají neustále, průběžně, od května
až do konce října. Ta sklizeň tedy probíhá postupně a
důsledně. Je to podobné tomu, že není možné dosáhnout vědění
z Tóry během krátké doby, ale je třeba ji studovat po
částech, pravidelně, po celý život (Bemidbar Raba 12,9). Talmud (Eruvin 54 a,b) přidává ještě jiné
přirovnání: kdykoliv přijdete k fíkovníku, vždycky na
něm naleznete zralé plody. Stejně tak každé čtení Tóry
umožňuje nalezení duchovního pokrmu. Midraš Jalkut Šimoni
pak konstatuje, že každé ovoce má nějakou část, která se jíst
nedá, pecku nebo slupku. Ale fíky, ty je možné sníst celé.
Podobně jako u Tóry, kdy je každá část důležitá.
Před snědením ovoce v rajské
zahradě si člověk neuvědomoval kategorie dobra a zla. Měl jisté
intelektuální schopnosti a svobodnou vůli (byl stvořen podle
Boží podstaty), ale ještě si neuvědomoval konflikt dobra a zla,
který symbolizuje ten rozpor mezi životem a smrtí. V tomhle
detailu se tedy člověk nelišil od zvířat, která se řídí
instinkty, nežijí vědomě svoje životy, ani nemají nějakou
abstraktní koncepci smrti. Cenou za tohle nové poznání dobra a
zla je tedy především získání vědomí vlastního života i
vlastní smrti.
Snědení ovoce ze stromu poznání
dobra a zla, přestože je Bůh varoval, vyvedlo člověka ze stavu
nevědomosti o vlastní sexualitě a zbavilo ho pocitu nesmrtelnosti.
Bylo to přesně tak, jako když každý z nás opouští ráj
dětství, kde taky přece neexistuje sex, jako jeden z atributů
života, ani si neuvědomujeme smrt. A je to zároveň vstup do
dospělého života. To uvědomění si vlastní sexuality bylo
důvodem studu z nahoty. Předtím, jak čteme, „člověk a
jeho žena byli nazí, ale nestyděli se“ (Berešit
2,25). Žádné jiné živé bytosti se neoblékají a
nezakrývají svou nahotu tak jako člověk. A pouze dítě se také
nestydí. V té první reakci člověk sáhl po listu
stromu,který byl nejblíž, ze kterého utrhnul zakázané ovoce,
aby svou nahotu zakryl. Fíkový strom „jim nabídl první krok k
duchovnímu obrození prostřednictvím listů k zakrytí
nahoty“ (Sanhedrin 70 a-b). Jak je to s Tórou a
fíkovým listem?
Tóra se vztahuje nejen k dobru
a zlu, ale také k pojmu „svatosti“ (keduša).
Dobro a zlo se týká jednání vůči druhým lidem, což je
základem etiky, moráky. Svatost se týká jednání člověka vůči
Bohu. Keduša je jedním ze základních aspektů lidství,
kterým se odlišujeme od zvířat. Je to opanování toho, co je pro
člověka biologicky přirozené- ve jménu toho, co člověka
posvěcuje a povznáší. Nahota je přirozená, ale je popřením
posvěcení. Proč?
Protože posvěcení vyžaduje
kontrolu instinktů, tedy i silného sexuálního pudu. Kontrolu, ale
ne zavržení. Nahota symbolizuje sex. Její zakrytí zase opak-
lidskou sebekontrolu, schopnost opanovat instinkt. Zakrytí nahoty
fíkovým listem je tedy ve shodě s Tórou, symbolickým
vstupem na cestu keduši - odtržením od nevinnosti světa,
který se řídí jen pouhým pudem a vstupem do světa lidské
odpovědnosti za svoje jednání. I my jsme postaveni , se svojí
svobodnou vůli, před stejné dilema: poslechnout Boží zákaz
nebo ho překročit.
Není to volání po zahalení žen
od hlavy po paty, jak to vyžadují ty nejradikálnější proudy
různých náboženství, včetně toho našeho. Ne. Ale jistá
přiměřenost je pro kedušu jistě rozumná. Každý Adam by
té své Evě měl pořídit takové pěkné fíkové listy, aby se v
nich cítila dobře a nechodila v jednom. :) Ale taky kdyby se dnešní
Adam pohyboval jen uprostřed žen, dokonale zahalených a najednou
by spatřil ženu, ne zrovna tak puritánsky zabalenou, nezměnil by
se ve zvíře? Pořád je ta zlatá, střední cesta tou nejlepší.
A na závěr: ta historie poznání dobra a zla, volby a
neposlušnosti, uvědomění si vlastní smrtelnosti, postřehnutí
vlastní nahoty – čili vyhnání z ráje dětství, se
opakuje v každém člověku. Magid z Mezriče učil, že
Tóra je věčná a nadčasová. A člověk že je mikrokosmem a že
historie Tóry existuje také přímo v něm.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire