Parašat Noach vypráví všem, i
těm, kdo Tóru nebo Bibli nikdy nevzali do ruky, opravdu hodně
známý příběh. Noe je Pánem Bohem vyzván ke stavbě archy, ve
které se má on se svojí rodinou a také zástupci zvířat
zachránit před ničivou potopou. Ta dřevěná archa je terčem
všech možných kreslených vtipů, určitě si sami na některý
vzpomenete. Například: jak se Noe rozlobeně kouká přes palubu
na dvojici datlů, kteří svěřepě tlučou svými zobáky do boku
archy, která už se houpe na rozbouřených vodách, a dělají
v ní díry. Nebo: jak do archy dopravují bobry- svázané ve
svěrací kazajce a přes jejich tlamičky jsou připevněné kryty
jako ve filmu Mlčení jehňátek. Ono je to všechno tak mile
vtipné, že nám snadno může ujít podstata příběhu.
A ta zní: Proč byl u všech všudy
ze všech lidí na světě vybraný právě Noe? To už opravdu nikdo
jiný, lepší, nebo přinejmenším stejně dobrý jako on, opravdu
nebyl? A copak být synem spravedlivého samo o sobě fakticky
zaručuje nějakou ctnost? Vždyť si můžeme připomenout příběh,
který následoval po potopě. Vypráví se v něm, že se Noe
opil a usnul nahý ve svém stanu. Do něj vstoupil jeho syn Chám,
otec Kenaanův, a šel to hned s gustem vyslepičit svým
bratrům, Šémovi a Jefetovi. Ti zachovali synovskou úctu a
s odvrácenou tváří šli, a otce zakryli. Po vystřízlivění
Noe svého syna Cháma proklel. Tak. Takže tato rodina pro nás má
být vzorem morálky?
Co říká Tora? Podle ní byl Noe
„muž spravedlivý, bezúhonný ve svém pokolení“ (Berešit
6,9). Existují dvě interpretace tohoto verše. Běžně se má
za to, že tento výrok a to, že si Bůh Noeho vybral, znamená
jediné - je to dostatečný důkaz o Noemově dokonalé
spravedlnosti. Raši se ale zamýšlí nad tím, že když Tóra
dodává k tomu výroku ještě omezující vysvětlení „ve
svém pokolení“, tak to klidně mohlo být tak, že Noe mohl být
považován za spravedlivého pouze díky té obecné zkaženosti
vůkol. Že kdyby žil v době Abraháma, nijak by nevyčníval,
nebudil by pozornost jako něco zvláštního. Takže, jinými
slovy, nemusí nás zrovna překvapovat nebo pobuřovat ty nechutné
poklesky Noeho a jeho syna Cháma, ale mělo by nás vyděsit
pomyšlení, že když byli vybráni takoví, jak asi vypadal zbytek?
A to víme dost přesně
z následujících veršů: „země však byla před Bohem
zkažená a plná násilí. Bůh pohleděl na zemi; byla zcela
zkažená, protože všechno tvorstvo pokazilo na zemi svou cestu“
(Berešit 6,11-12). Tóra popisuje jistý
logický vývoj zla: nejdříve lidé hřešili skrytě, takže
jejich hříchy viděl pouze Bůh. A když zjistili, že je za ty
skryté hříchy nepotkal trest, začali hřešit i veřejně. Jeden
z midrašů uvádí, že se všeobecně šířila drobná
krádež, kterou už nikdo ani netrestal. Rabín Samson Hirsch,
významný učenec 19. století, se zamýšlel nad tím, že takový
otevřeně tolerovaný přestupek, i když drobný, je zvlášť
škodlivý, protože ničí jak svědomí, tak i víru v právo.
Je známý příklad z New Yorku. Tam už se nad takovým stavem
nikdo nepozastavoval a ve skutečnosti už panovalo přesvědčení,
že se s tou realitou „drobné kriminality“ nedá nic dělat.
A pak do své funkce nastoupil nový starosta, který se s tím
nehodlal smířit. Začal právě od těch „malých“ věcí.
Netolerovalo se pak ani odhození papírku na zem. Výsledkem bylo
neuvěřitelné snížení kriminality o desítky procent. Možná je
v této souvislosti dobrá i úvaha o micvot, jak jsou
všechny stejně důležité a stejně významně ovlivňují nás
samotné i naše okolí. O době Noemově platí, že v Božích
očích byla zkažená celá země. Kniha Zohar učí, že pro
Boha je člověk centrem stvořeného světa a právě on tvoří
jeho podstatu. No, je to ohromná pocta, stejně jako ohromná
zodpovědnost.
To je tedy to pozadí, na kterém
vystupuje Noe a jeví se jako člověk spravedlivý. Zasloužil si
tedy takové ocenění? Čteme o něm v prvním verši naší
paraši: „Toto je rodopis Noeho: Noe byl muž spravedlivý,
bezúhonný ve svém pokolení. Noe chodil s Bohem. A Noe
zplodil tři syny…“ ( Berešit 6,9 -10). Potomstvem
spravedlivého, jak říká Raši, jsou jeho dobré skutky, protože
ty po něm zůstanou. Tam, kde jiní hřešili, skrytě i veřejně,
byl Noe poctivý. Nikdy se nedozvíme, co to doopravdy znamenalo.
Možná, že byl jen o něco málo lepší, než bylo v té době
běžné a možná to od něj ani nevyžadovalo žádné zvláštní
morální hrdinství. Ale ani nám se ale nechce příliš vystupovat
z řady, být pro ostatní tím vysmívaným „svatouškem“
. Ale přece právě tenhle rozdíl, takhle nastavená laťka, byla
tím podstaným, co zachránilo jeho i jeho rodinu a všechna ta
zvířata.
Na nás záleží, jestli budeme
chtít být jiní, jesli se dobrovolně necháme omezit přikázáními, i když tak třeba budeme ostatním připadat směšní. Víme, že
nejsme dokonalí, podle Rašiho nebyl dokonalý ani Noe, asi by si ho
v době Abrahámově opravdu nikdo ani nepovšimnul. Jenže:
nebýt Noeho, nikdy by v dalších generacích nepovstal ani
Abrahám…
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire