Paraša Devarim otvírá V.
Knihu Mojžíšovu. Liší se od předchozích čtyř knih. Říká
se jí i kniha Opakování zákona a obsahuje Mojžíšovy
promluvy k Izraeli před jeho vstupem do Izraele. Je to kniha
natolik odlišná od předchozích, že to vedlo historiky a
všelijakou tu biblickou kritiku k nejrůznějším spekulacím
o jejím vzniku. Nejčastěji se o ní mluví jako o té knize,
která byla nalezena v jeruzalémském Chrámě za krále
Jóšijáše (II. Královská 22). Tento král se pokusil
v době rozkladu asyrské říše obnovit království Davidovo.
Nález takové knihy mu v jeho snahách významně pomohl.
Na Tóru existují dva krajní
pohledy. Jeden z nich bere text jednoduše jako neomylné Boží
slovo a u tohoto pohledu někdy hrozí nepříjemný a tupý
fanatismus, se všemi jeho negativními projevy. U druhého,
puntíčkářsky pitvajícího pohledu, zase hrozí, že se takový
čtenář utopí v textových detailech a v nepodstatných
nesrovnalostech. Zůstává tak jen u povrchu, šatu Tóry, a vlastní
sdělení mu buď úplně unikne, nebo ho není schopen brát vážně.
Autorita Tóry a Boha je ta nejdůležitější, ale pojďme se
podívat na dnešní text, co nám k tomuto tématu řekne
nového. Dostaneme se k tomu prostřednictvím příběhu
z chasidského prostředí.
Když roku 1869 začala proslulá
velká „světová válka“ mezi chasidy ze Sadogóry a chasidy ze
Sjonče, každá ze znesvářených stran se pokoušela přetáhnout
na svoji stranu tolik rabínů, jak jen to šlo, aby podepřeli
jejich stranu. A nejen chasidských rabínů, ale snažili se do toho
zatáhnout i rabíny nechasidské. Rabi ze Sjonče, proslulý Divrej
Chajim, zvítězil v té soutěži o získání většího počtu
rabínů na své straně. Jednoho dne Divrej Chajim publikoval Kol
kore (manifest) proti svým nepřátelům ze Sadogóry. Všichni
rabíni, kteří ho podporovali, podepsali tento manifest. Jen jediný
nepodlehl tlaku, který na něj Divrej Chajim vyvíjel. Tím rabínem
byl Dov Ber Meisels, v té době rabín v Krakově.
Dov Ber Meisels byl vrchním rabínem
Krakova a potom i Varšavy (1856). Byl činný i politicky,
propagoval polsko-židovskou spolupráci a podporoval polskou
nezávislost. A když tedy za tímto rabínem Meiselsem přišli
vyslanci Divrej Chajima a poprosili ho a vyzvali k podpisu toho
manifestu, on to odmítl a vysvětlil svůj postoj výkladem
k paraše Devarim:
Čteme v Devarim, že Bůh
přikázal Mojžíšovi: „Vstaňte, sbalte stany, překročte
potok Arnon! Podívej, vydal jsem ti do rukou chešbónského krále
Síchona, Emorejce, a jeho zemi. Začni ji obsazovat. Vypověz mu
válku! Dnešním dnem začínám nahánět strach a bázeň z tebe
národům pod celým nebem. Až o tobě uslyší zprávu, budou se
před tebou třást a chvět úzkostí.“ Boží příkaz tedy zněl
jasně: „Vypověz mu válku!“ Ale tak jasně formulované slovo
Mojžíš, náš učitel, nesplnil. Naopak, obrátil se na Síchona
s jemně položeným dotazem, jak se můžeme přesvědčit (Devarim 2,26-29): Tehdy jsem poslal posly z pouště
Kedemótu k chešbónskému králi Síchonovi s pokojným
vzkazem: „Rád bych prošel tvou zemí. Půjdu jenom po cestě,
neodbočím napravo ani nalevo Za stříbro mi prodáš pokrm, abych
měl co jíst, a za stříbro mi dáš vodu, abych měl co pít. Chci
pouze pěšky projít, jak mi to dovolili Ezauovci, sídlící
v Seíru a Moábci, sídlící v Aru, jen co přejdu přes
Jordán do země, kterou nám dává Hospodin, náš Bůh…“
Midraš říká, že Bůh, přestože
vydal jasnou instrukci, akceptoval tuto Mojžíšovu svévoli a
později mu řekl: „Mojžíši, přísahám, že ustoupím se
Svým slovem a podpořím tvoje slova.“ Bůh přijal Mojžíšův
názor a dal příkaz celému pokolení: „Jestli přijdeš
k městu, abys s ním válčil, (nejprve) mu nabídneš
mír.“ (Bohužel, Síchonova odpověď byla
negativní a rozhodná : „Síchon vytrhl proti nám k boji
s veškerým svým lidem.“) (Devarim 2,32)
Tedy, pokračoval rabi Meisels ve své
řeči k poslům Divrej Chajima, když ani Mojžíš nechtěl
začít válku se Síchonem, i když mu to Bůh přikázal, konflikt
mezi chasidy ze Sadogóry a Sjonče má být nejprve řešený tak,
abychom zkusili dosáhnout pokoje, a ne tak, že budeme spor
vyostřovat.
To je jedna stránka té Mojžíšovy
neposlušnosti z dnešní paraši. Ta druhá spočívá
v tom, že tato zmínka o neposlušnosti nejvyššího
představitele Izraele vůči Bohu, která může oslabovat jeho
obraz, může být pro něj nevýhodná. Ale že právě tuto zmínku
obsahuje, tak to svědčí o její autentičnosti a starobylosti.
Z vnitřní jednoty předchozích knih Mojžíšových ani tato
nevybočuje, i když je psána v 1. osobě, na rozdíl od
ostatních čtyř. Jak napsal Lévinas: „ Zázrak jednoty není o
nic méně zázračný než div jediného zdroje.“
Už proto je užitečnější zabývat
se samotným posláním textu a ne jeho vnější formou. A v tomto
případě je tím posláním to, že někdy je hledání pokoje a
smíru důležitější než různé výklady Božích instrukcí.
Jak komicky dneska vypadá ten nelítostný boj chasidů v našich
očích, a jak asi naše drobné půtky v těch Božích očích.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire